Spousta mladých šlo během první světové války odhodlaně bránit svou vlast. Mnozí narukovali dobrovolně. Jenže v některých případech se doopravdy setkali se sebestředností velících důstojníků a generálů. V tomhle problém se Stezkami slávy určitě není. Zároveň ve světě stříbrného plátna častokrát platilo, platí a zřejmě i bude platit, že osudy jednotlivce či jednotlivců mívají na obecenstvo hlubší dopad a bývají emotivnější, než když se jedná o celé davy. (S tímto se ovšem musí nakládat velmi opatrně, aby se rádoby dojemný záměr neproměnil v absurditu, tak jako například ve scénáři Davida S. Goyera k Muži z oceli.) S tímhle ve Stezkách slavy taky všechno v pořádku.
V podstatě jde především o tom, že procesy ze soudní (improvizované) síně nebo související s odsouzením nevinného člověka jsme mohli vidět už hodněkrát a v některých případech lépe zpracované. Pro příklad vůbec nemusíme chodit daleko, jelikož Stezky slávy vznikly v roce 1957, stejně jako Dvanáct rozhněvaných mužů. Pravda, zatímco tam se postupně přesvědčujeme o nevině obžalovaného, tady od počátku víme, že ti tři jsou pouze oběťmi doby, egoismu a ledabylosti. Takže se možná nabízí více srovnání s Vyšším principem.
Režisér a spoluscenárista Stanley Kubrick měl tehdy za sebou Zabíjení a naopak před sebou Dr. Divnolásku, 2001: Vesmírnou odysseu nebo Olověnou vestu, tedy docela jiné tituly. Připojit musíme následujícího Spartaka, jelikož Kirk Douglas – ve Stezkách slávy podávající vynikajicí herecký výkon – si spolupráci s perfekcionistickým režisérem pochvaloval. S ostatními dvěma scenáristy Calderem Willinghamem a Jimem Thompsonem vycházeli z románové předlohy Humphreyho Cobba, přičemž název pochází z jednoho z veršů básně Thomase Graye. Angličtina jest v dialozích i jednotlivých replikách využita tak precizně, že by se jen stěží mohla jejich údernost ztratit v překladu.
Stezky slávy jsou tedy především scenáristickým filmem, ve kterém skoro všechno působivě souvisí se vším. Přitom nechybí ani velkolepý přechod přes zemi nikoho, nějaká ta vtipně-sakrastická „kubrickovská“ poznámka či odvážné vyčinění generálovi. Akorát neprávem obviněným mohli tvůrci jistě zanechat větší důstojnost, což platí pro zraněného Arnauda a Parise, jenž se v jistý moment poněkud nepravděpodobně zhroutí. Závěrečný dovětek pak má poměrně neočekávané vyznění. Německou zpěvačku přitom zvárňuje Christiane Harlan – neteř Veita Harlana, zodpovědného za Žida Süße, ze které se nedlouho po dotočení stala Christiane Kubrick. Stezky slávy zároveň potvrzují, že první světová válka byla v některých ohledech ještě krutější než ta druhá, a že filmy odehrávající se během tohoto konfliktu přinášejí snad pokaždé výjimečný zážitek (viz také Na západní frontě klid, Dobrý voják švejk, Příliš dlouhé zásnuby, Válečný kůň, Šťastné a veselé, Testament mládí, 1917, …).
FOTO: cinema.de