Recenze: Shazam! Hněv bohů

Vydáno dne 18.03.2023
Překvapivě dobrá a zábavná komiksová záležitost, zvláště pak v kině IMAX!

„Takže vlastně není divu, že ke standardně odvedené práci nepřidal žádnou nadstavbu.“ Touhle větičkou jsem v souvislosti s Davidem F. Sandbergem zakončil recenzi na první část, která nepatřila ke komiksovkám, jaké by nadchnuly. Ač komerční úspěšnost nebyla toliko výrazná, vznikla dvojka, která je rozhodně větší a švédský tvůrce díky ní předkládá polohu, ve které se zřejmě našel. Jakkoli nutno zopakovat, že Annabelle: Stvoření a Zhasni a zemřeš (obě recenze) patří k velmi dobrým hororovým počinům, komediální žánr (v kombinaci s fantasy) mu svědčí ještě mnohem víc. Ostatně během lockdownu si krátil čas kupříkladu tímto, což nemá tak docela obdoby.

Třebaže se to na první pohled nezdálo, Rychle a zběsile 9 ukázalo, že přínos scenáristy Chrise Morgana pro F&F ságu byl vskutku značný. A rozhodně oživil i tento příběh kluka Billyho Batsona, který vyrůstá s dalšími nevlastnímí sourozenci v pěstounské rodině ve Philadelphii a díky setkání s čarodějem se stal superhrdinou, jenž pro proměnu musí zvolat kouzelné slovíčko: „Shazam!“. Přitom v dospělém těle zůstává nadále klukem, což s sebou přináší nedobrá rozhodnutí. Třeba jako když rozlomil a zahodil kozelnou hůl. Ta se dostala do Řecka, kde se jí zmocnily dcery Titána Atlase, totiž Hespera a Kalypso. A asi nijak zvlášť nepřekvapí, že s ní – a taky se zlatým jablkem – mají nedobré plány, mezi nimiž figuruje de facto zničení celého světa.

Jejich třetí a od pohledu nejmladší (přesto 6 000 roků stará) sestra Anthea razí poněkud mírumilovnější přístup, zvláště poté, co se ve škole zakouká do Billyho bráchy Freddyho. První řadě nutno zmínit dokonalé obsazení všech tří bohyní, z nichž dvě šeptají chaos a tvoří je Helen Mirren, Lucy Liu a Rachel Zegler. Díky účasti první zmíněné dvojnásob pobaví narážka na Rychle a zběsile, stejně jako dopis napsaný kouzelným perem jménem Steve (zřejmě vůbec nejvíc nejvtipnější moment celého filmu). Druhou můžeme v českých kinech vidět poprvé od podzimu 2006, kdy běžel precizní titul Nabít a zabít! Ze svých hereckých dovedností evidentně nic nezapomněla a její Kalypso jest v podstatě stejně nebezpečná a respekt vzbuzující jako O-Ren Ishii. Třetí na sebe ve West Side Story upozornila nejen svou krásou, nýbrž i pěveckými schopnostmi. Ty sice v Shazam! Hněv bohů neuplatní, ale pořád se jedná o roli s jedinečnými schopnostmi, ve které si projde pestrou škálou situací.

Příběh s Atlasovými dcerami je původní, tj. nenachází se v žádném shazamovském komiksu. Čerpá tedy z řecké mytologie, na kterou se v Hollywoodu zaměřili už prostřednictvím bijáků jako 300: Bitva u Thermopyl, 300: Vzestup říšeVálka Bohů, Wonder Woman, Troja a pochopitelně Souboj Titánů (plus nedobrý remake plus ještě horší sequel). Jak uvedeno, tentokrát nejde ani trochu o seriózní pohled, byť to tak na chvíli může vypadat, když si uvědomíme probíhající restrukturalizaci DCEU, kterou má nově pod palcem James Gunn. V případě Shazam! Hněv bohů nepramení zábava z napětí, nýbrž z toho, jak cool všechno je, což má souvislost s famózními vizuálními efekty, poctivou výpravou, fajnovým obsazením, údernými hláškami, povedenými Easter Eggy, korektnostním pomrkáváním a v neposlední řadě s přesným timingem.

Tvůrci zároveň výtečně pracují s rozpočtem, kdy to vypadá, že bylo tohle pokračování o poznání dražší. Zvláště velkolepá je scéna na mostě, která dokládá, že superhrdinové jsou ve skutečnosti ještě děti, včetně toho titulního, jenž opět vypadá jako Zachary Levi, jejichž adoptivní rodiče nemají o jejich výjimečnosti ani tušení. To vůbec není marné, jelikož se pak holt stává, že při zachraňování udělají více škody než užitku (tak jako Ježek Sonic), a proto se jim přezdívá „Filadelfská fiaska“. Opravdu, této podívané se dá vytknout snad jenom to, že Shazamovy schopnosti se náramně podobají Supermanovým (což už jsme věděli) a že se znova dočkáme obří kupole nad městěm (což už jsme viděli).

Shazam! Hněv bohů je film, který na rozdíl od svého předchůdce přináší cameo jedné za ty roky už důvěrně známé tváře. Současně, jak už to tak u komiksových blockbusterů bývá, určitě stojí za to si počkat až do konce závěrečných titulků. DCEU filmy v poslední době za MCU filmy rozhodně co do kvality o mnoho nezaostávaly. Povětšinou však postrádají skutečnou duši dodanou tvůrci, kteří mají k látce speciální vztah a dokážou si prosadit svoji vizi, na základě které se nestávají pouhými nástroji v rukou vedení studia a producentů. Shazam! Hněv bohů takovou duši určitě má. A jak trefně dodává režisér: „Nemáme jenom akci a úžasné kulisy. V jádru máme velmi unikátní postavy s velmi reálnými emocemi, se kterými se dá snadno ztotožnit. K tomu máme draky [to skoro kam se hrabe Šmak], mytologická svoření a v sázce je osud světa, jehož záchrana je v rukách dospívajících superhrdinů. Co víc si můžete přát?

Recenze: Kam orli nelétají

Clint Eastwood má čtyřiadevadesát! A letos by měl – snad i u nás – jít do kin jeho nejnovější režijní... celý článek