Do Minska přilétá letadlo, na jehož palubě se nachází rodina ze Sýrie a k tomu jedna afghánská paní, která nebudí zrovna důvěru, tudíž máme důvodné podezření se domnívat, že se jedná o volavku. Nicméně, poměrně záhy zjišťujeme, že ač rodiče také berou s sebou i nejmenší děti, podle očekávání to v současnosti na rozhraní Běloruska a Polska nefunguje stejně, jako když v 50. letech utíkala Jiřina Štěpničková se svým čtyřletým synem Jiřím z bolševického Československa, o čemž vypráví třeba televizní Past. Tato Afghánka jménem Leïla (Behi Djanati Atai) prchá před Tálibánem. S těmi Syřany se sveze k hranici s Polskem, kterou bude nutné překročit, jelikož pak bude daleko snadnější doputovat do země zaslíbené, kterou v tomto případě reprezentuje Švédsko, kde se už nachází jejich příbuzný. Dění nesledujeme výhradně z pohledu členů této rodiny. Seznámíme se rovněž s Janem, jenž má těhotnou ženu a pracuje u pohraniční stráže. A chybět nebudou ani aktivisté, kteří se řídí jasnými pravidly a kteří záslužně pomáhají utečencům, s nimiž autority vesměs kvůli jejich vyznání a odlišným zvyklostem zacházejí nelidsky – viz mlácení obušky, házení přes ostnatý drát, ale vlastně i prodej 1,5 litru vody za 50 eur.
Témat tedy Agnieszka Holland vytáhne z klobouku více, přičemž prakticky všechny souvisí s politikou a palčivými světovými událostmi třetí dekády 21. století. Tím pádem se řadí k těm, jakým se filmaři povětšinou pro svůj vlastní klid v takto kritizující míře raději nevěnují. Politici přece neradi přiznávají svoje chyby. A už vůbec nemají rádi, když na ně někdo upozorňuje. V Polsku narozená a na pražské FAMU vystudovaná režisérka se toho opravdu nebojí, takže ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro přirovnal tenhle její v tajnosti natáčený film k nacistické propagandě a dokonce si kvůli výhrůžkám smrtí musela pořídit ochranku. Na rozdíl od Roberta Saviana, autora Gomorry, ji patrně nebude muset mít napořád, nicméně to sílu a hodnotu Hranice nijak nesnižuje. Jestliže nepřinutí diváky a divačky aktivně pomáhat tam, kde je to potřeba (např. prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni), určitě je přinutí k tomu, aby si o daných událostech více zjišťovali a pozorněji je sledovali.
Hranice znovu patří k té sortě filmů, pro které platí, že je prostě lepší se na ně podívat, než o nich sáhodlouze psát. Hranice je hustá, krutá, výživná a nekompromisní … Zkrátka Drama s velkým D. Natolik velkým, že by nebylo o nic menším překvapením, kdyby po více než třiceti rokách nezajistila Agnieszce Holland druhou oscarovou nominaci. Na tomhle místě nutno zdůraznit, že z její tvorby můžeme zřetelně vidět, že počiny jako Hranice nenatáčí – oproti takovému Alejandrovi Gonzálezi Iñárrituovi – kvůli cenám, nýbrž proto, že jimi má hodně, co říct. Právě proto by se přece takovéto filmy měly v první řadě natáčet! Kór když se to řekne takhle úderným způsobem. Film Hranice má díky tomu ten přesah, že odchodem z kina zdaleka nekončí.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Bioscop