Recenze: Hunger Games: Balada o ptácích a hadech

Vydáno dne 17.11.2023
Prequel k prvnímu, druhému, třetímu, čtvrtému filmu nás vrací zpátky do světa, kde je hlavnímu městu Capitolu podřízeno dvanáct krajů.

A svět je to pořád značně bláznivý a bizarní. Dokonce ještě víc, než ten současný skutečný. Přitom do časů Katniss Everdeenové (Jennifer Lawrence) stále zbývá více než 60 roků. Hunger Games, tedy násilná vzájemná vybíjená vybraných Splátců z každého kraje, už ale existuje. A její součástí se má stát uhrančivá Lucy Gray Bairdová ze „dvanáctky“. Teoreticky by mohla mít štěstí v tom, že se jejím mentorem stává Coriolanus Snow ... Tady možná drobné zastaveníčko, protože před zhlédnutím tohoto prequelu nebude marné se, pokud nejste skalní příznivci/příznivkyně této ságy, opětovně podívat na předchozí části, případně si alespoň přečíst moje recenze (k dispozici jsou tady, tady, tady a tady). Připomenou totiž některé zásadní věci z celé mytologie, jejíž podivnost v Baladě o ptácích a hadech není natolik výstřední, aby nedokázala zaujmout a dokonce stvořit jedno z nejpříjemnějších letošních překvapení!

Samotný závěr dává tušit, že nebude pravdivá teorie, že nejdůležitější dvě postavy jsou příbuzensky spřízněné s Katniss. Pokrevní linie nepochybně existuje mezi z našeho pohledu extravagantním Caesarem a Luckym Flickermanem (dříve Stanley Tucci, teď Jason Schwartzman). I Volumnia Gaulová evokuje některé dřívější figury. Je to ona, kdo ponejvíce tahá za nitky. Ztvárňuje ji Viola Davis, díky čemuž si tak nějak automaticky vybavíme Amandu Wallerovou, která má v podání této oscarové herečky veliké pravomoce v rámci DCEU. Nováčka, kterého si vzhledem k menšímu prostoru obtížněji zařadíme mezi klaďase či záporáky, přestože by mělo napovědět, že v daném zřízení zjevně zastává důležitý post, hraje Peter Dinklage – proto asi to příjmení Highbottom.

Zajímavé, že ač jsou postavy vesměs podobné těm, jaké jsme mohli v rámci této franšízy v kinech naposledy vidět v roce 2015, jsou v této novince de facto dvakrát tak pozoruhodné a propracované. To se týká především Lucy Gray, která má vskutku fenomenální nástup, kdy hodí háďátko za triko holce, jaká se jí po vybrání vysmívala, načež řekne pár zvláštních replik a udělá v podstatě pohrdavý úklon. A my tušíme, že budeme sledovat ženskou hrdinku s charakterem obdobně příjemně netradičním, jakým se pyšnila třeba Margo Roth Spiegelmann (Cara Delevigne) v Papírových městech. Tady nutno dodat, že nejnovější Hunger Games sice jsou, leč asi by neměly být brány jako titul vhodný pro teenagery.

Tentokrát se přeci jen pohybujeme v ještě dospěláčtější rovině, kdy se řeší závažnější témata a kdy romantická linka nemá blízko k té, ve které se Katniss stýkala s Peetou a Galem. Že je Rachel Zegler krásná, to každý vidí. K tomu se jedná o výbornou herečku, jejíž kariéra získala po West Side Story a Shazam! Hněv bohů další pestrý korálek (následovat bude Sněhurka, kterou by v hrané verzi ani nemohla hrát jiná herečka, s výjimkou Mileny Dvorské z roku 1954), protože v téhle roli se dostane do mnoha zapeklitých situací, včetně neplánovaného pobytu mezi hromadou hadů, které by mělo uklidnit její zpívání – další z řady vpravdě nevšedních scén, které nás nutí si pokládat otázky, na jaké si ve většině případů dokážeme sami odpovědět, což se v jedničce, dvojce a dvoudílné trojce rozhodně často nedělo.

Za normálních okolností při sledování filmu spíše mrzí, když se příběh dále neodehrává podle toho, jak si sami představujeme. Tady je to naopak v pořádku, jelikož vzhledem k té neobvyklosti celého světa, kvůli které se tahle série obtížněji jednoznačně přiřazuje ke konkrétnímu žánru (tedy asi holt s výjimkou sci-fi), by bylo hodně velkým překvapením, kdybychom dokázali dění předvídat. Čili nakonec je dobré kupříkladu i to, že Sejanus Plinth není volavka Galeové. Poněkud zklame pouze finále, poněvadž působí jako konec první části, jenže s žádnou další se – alespoň prozatím – nepočítá. Přitom karty jsou rozdány tak, že příště by určitě byly věci k dořešení a svým způsobem by teoreticky mohlo být zaděláno na drama pomalu až shakespearovských rozměrů. Ostatně tady přece taky máme Coriolana

Velkou zásluhu na tom, jak kvalitně téměř všechno funguje, má režisér Francis Lawrence, jenž předkládá velkolepou, místy dosti intenzivní podívanou, a u něhož to trochu vypadá, že celou mytologii Hunger Games pochopil ještě lépe než sama autorka Suzanne Collins. V některých sekvencích dost přitlačil na pilu, až se nelze nezamyslet nad tím, jestli si tenhle projekt náhodou neměl vysloužit přísnější přístupnost, neboť raději nechceme domýšlet, co by si z něj tak mohly odnést děti od těch třinácti do osmnácti roků. Tohle je fakt hodně na pováženou. Jinak nejen záběry z kruté arény, kde znovu platí „zabij, nebo budeš zabit“, nepostrádají napětí, tak jako pozdější sekvence z lesa.

Hunger Games: Balada o ptácích a hadech trvá přes dvě a půl hodiny a rozdělení do kapitol dává smysl i z jiného důvodu, než jenom z toho, že se tím zároveň odkazuje na skutečnost, že na počátku byla knižní předloha. Kapitoly nesou názvy Trenér, Stipendium, Mírotvorce a de facto říkají, že byť je úloha Lucy Gray nepostradatelná, jedná se vlastně o Coriolanův příběh, třebaže nedokončený. Třetí kapitola zase posouvá do popředí téma totality, jelikož mírotvorci pomalu rovnají nacistické Ordnungspolizei a pořádek hlídají spíše z toho úhlu pohledu, aby nikdo nijak nevybočoval a zcela se podřizoval. V tomto prostředí má Lucy Gray svá hudební vystoupení, jaká mívala Jenny ve Forrestovi Gumpovi, akorát v nových Hunger Games se její představitelka nesvléká. Nicméně to je jenom taková asociace, která na celkové hodnocení nemá vliv.

Recenze: Kam orli nelétají

Clint Eastwood má čtyřiadevadesát! A letos by měl – snad i u nás – jít do kin jeho nejnovější režijní... celý článek