Námestie svätej Alžbety (1965)

Námestie svätej Alžbety
73.3 %
 
 

Další název: Náměstí svaté Alžběty

    Žánr: drama
    Země: Československo
    Premiéra v ČR: 28.1.1966        
    Délka: 85 min.
Politické oteplení 60. let přineslo v československé kinematografii snahy o přehodnocení některých traumatických momentů nedávné historie. Na Slovensku šlo zejména o neblahou éru fašistické Slovenské republiky (1939-1945), spojenou mimo jiné s vyvlastňováním (tzv. arizací) židovského majetku a postupnou deportací příslušníků židovské komunity do koncentračních táborů. Z 90 000 slovenských Židů jich v důsledku toho válku přežilo jen asi 10 000. Niterné souvislosti těchto dějů zachytila ve svrchované podobě tragikomedie režisérů Jána Kadára a Elmara Klose Obchod na korze (1965), oceněná Oscarem. Souběžně s ní vzniklo i drama Vladimíra Bahny Náměstí svaté Alžběty, natočené na motivy románu z roku 1958 prozaika Rudolfa Jašíka.
Osmnáctiletý Igor je křesťan, sedmnáctiletá Eva Židovka. Zdá se, že nic nemůže narušit jejich čistý vztah. Neúprosný klapot věžních hodin ale od počátku naznačuje, že drtícímu soukolí okolního dění neunikne nikdo. Nařízení ze září 1941, aby Židé začali viditelně nosit žlutou Davidovu hvězdu, rozevře definitivně mezi obyvateli slovenského maloměsta příkop nenávisti. Igor se snaží Evu zachránit katolickým křtem, kde ale na něj vzít peníze? Tlak okolností dopadá i na soudržné židovské společníky Maxiho a Samka, zatímco ctižádostivý holič Flórik těží ze všeobecné bázně. Tragický konec je nevyhnutelný…
Vladimír Bahna sám začínal za války v režimním filmovém týdeníku Nástup, po komunistickém převratu točil zas třídně angažované filmy, v letech 1970-1972, kdy byl ředitelem Štúdia hraných filmov Bratislava, se podílel na tvůrčí perzekuci Ela Havetty, Štefana Uhra či Eduarda Grečnera. V Náměstí svaté Alžběty můžeme proto spatřovat i jakýsi pokus o osobní sebereflexi v bezpečném mezičase. Ovšem pokus výrazově poněkud unylý, dramaticky nevýrazný a ve vyústění předvídatelný. Z celku se vymyká jen křehká krása tehdy třiadvacetileté Emilky Vášáryové a zralý výkon Ctibora Filčíka.

Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016

režie:
Vladimír Bahna
 
 
hraje:
Emília Vášáryová (Eva Weimannová), Bronislav Križan (Igor Hamar), Ctibor Filčík (Maxi), Martin Gregor (Samko Weimann), Viera Strnisková (role neurčena), Eva Poláková (Erna Holderová), Oľga Sýkorová (role neurčena), Július Vašek (Florik), Vlasta Fialová (hostinská), Martin Hollý (Helder), Ivan Macho (role neurčena), Peter Jezný (role neurčena), Viliam Polónyi (role neurčena), Stano Dančiak (role neurčena), Karol Viceník (Žltý Dodo), Karol Čálik (role neurčena), Dušan Blaškovič (role neurčena), Alexander Bada (role neurčena)
 
 
námět:
Rudolf Jašík (román)
 
 
scénář:
Štefan Sokol
 
 
kamera:
František Lukeš
 
 
hudba:
Jozef Malovec
 
 
výprava-architekt:
Anton Krajčovič
 
 
kostýmy:
Zuzana Bočeková (návrhy kostýmů), Štefan Koller (vedoucí kostymér)
 
 
střih:
Bedřich Voděrka
 
 
zvuk:
Jaroslav Plavec
 
 
vedoucí produkce:
Gejza Maráky
 
 
masky:
Michal Jurkovič
 
 
zástupce vedoucího výroby:
Emil Bandík
 
 
pomocná režie:
Alexander Bada
 
 
spolupráce:
Pavol Bauma
 
 
nahrál:
Filmový symfonický orchestr
 
 
dirigent:
František Belfín
 
 
vedoucí výpravy:
Oskar Havlík
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.