Adam a Eva (1984) [TV hra]

Obrázek není k dispozici.
80 %
 
 
    Žánr: drama
    Země: Československo
    Premiéra v ČR: 14.10.1984        
    Délka: 160 min., 3 díly
Ve stejnojmenné trilogii uvádí Hlavní redakce dramatického vysílání na televizní obrazovky přepis románu národního umělce Jana Kozáka, vydaného v loňském roce nakladatelstvím Československý spisovatel.
„Zvykli jsme si už na to,“ říká v doslovu Hana Hrzalová, „že Kozákovo jméno se v posledních desetiletích vyskytuje v krásné české próze vždy v souvislosti se vznikem něčeho nového, v souvislosti s hlubším, důsažnějším zobrazením a vyjádřením poválečné sociální skutečnosti i osudu člověka. Mariana Radvaková, Svatý Michal, Čapí hnízdo, sibiřské prózy vyznačují výrazné, mnohdy dokonce klíčové, v každém případě však citlivé body české beletrie šestého a sedmého desetiletí. Adam a Eva, román, jehož vznik autor sám datuje léty 1978-81, není v tomto směru výjimkou. Otevírá v próze nové cesty, signalizuje okamžik významných proměn ve vztahu k současnosti a v jejím uměleckém zobrazení. Patří ke knihám, které se vyslovují k mravnímu klimatu dneška, které akcentují tvůrčí aktivitu člověka, jeho účast na utváření života jako rozhodující, přímo politický sociální jev naší doby...
...Román Adam a Eva vznikl z Kozákova pojetí současnosti jako dynamické a konfliktní, inspirován a uveden v život přesvědčením o sociální, humánní síle a spravedlnosti socialismu, poznáním o kráse a nezdolnosti tvořivých schopností člověka. Nese pečeť Kozákova bytostného historického optimismu, jeho tvůrčí osobitosti, beletristického rukopisu, pro který je vždy rozhodující nalezení poetické, lyrické dominanty,obrazu, který mu určí atmosféru díla a vyjadřuje a umocňuje ideu postavy.“
Ihned po vyjití díla započal režisér Antonín Moskalyk s natáčením podle scénáře Jaroslava Klímy v půvabné podřibské krajině, kam je také situován. V prvním dílu trilogie se tedy mohou diváci seznámit s pětapadesátiletým Adamem, ovocnářem roudnického státního statku, vášnivým milovníkem všech vůní a šťáv života, s jeho krásnou a stejně živelnou manželkou Evou, s jeho přáteli a protivníky.

„Jsem sadař“ říká Adam, hrdina románu národního umělce Jana Kozáka a protagonista televizní trilogie scenáristy Jaroslava Klímy a režiséra Antonína Moskalyka, „a to je, jak každý ví, jedno z nejstarších a také nejušlechtilejších řemesel.“ Jeho žena Eva má jistě něco společného s onou biblickou družkou Adamovou, nechybí jí krása, půvab, cit ani vitalita a temperament. Vzájemná láska obohatila jejich život a překrásná krajina pod Řípem dokresluje jejich pozemský ráj. Příběh Adama a Evy je ale vyprávění o lidech současných. Jejich více než patnáctileté manželství zažívá samozřejmě lecjakou bouřku nebo smutný čas. A pěstování ovoce není jen procházka kvetoucím sadem nebo radost ze sklizně šťavnatých plodů, ale také pěkná dřina, kterou ještě komplikují nejrůznější byrokratické zásahy „shora“. Jenže Kozákovi hrdinové nepatří k těm, kdo se snadno vzdávají...
Televizní představitelé sadařského příběhu, a především Jiří Bartoška a Eva Hudečková, měli příležitost seznámit se s životem na roudnické broskvoňové plantáži ve všech ročních obdobích. Natáčelo se tu na jaře, kdy se nekonečné řady broskvoní zahalily do růžové nádhery květů, v žáru letního slunce mezi větvemi prohýbajícími se pod tíží šťavnatých plodů, i za podzimních plískanic a v zalézavém únorovém mrazu. Barevná televize tak dostala jedinečnou možnost ukázat opět jednou, co umí.

Po prvních dvou dílech televizní trilogie, kterou napsal Jaroslav Klíma podle stejnojmenného román národního umělce Jana Kozáka, měli bychom se na počátku třetího cítit v prostředí podřipských ovocných sadů jako doma. Prošli jsme už s Adamem a Evou obdobími růstu, květů a zrání – teď tedy nastává čas sklizně...
A protože skutečné roudnické plantáže meruněk, višní, jabloní i broskvoní jsou známé, stejně jako jejich průkopník, budovatel a hospodář Alois Koňas, položí si možná někteří diváci otázku, nakolik skutečný je i příběh. Odpověď na ni dává autor v úvodu knižního vydání románu.
Jan Kozák: „ Ach ne. Příběh o Adamovi a Evě se našemu znamenitému roudnickému sadaři Aloisu Koňasovi, kus jehož přemýšlivé a houževnaté, po čertech umíněné práce jsem si s chutí starého labužníka půjčil do svého románu opravdu nepřihodil.
Adam jsem nyní já, tak jako Eva jsem já. Všechny postavy románu jsem já. Ale jestli se v některé z nich snad někdo – ať pracuje a žije kdekoli - náhodu přece jen pozná, můj bože, co dělat. Bude to nejspíš také on.
A teď už do práce.
Právě si oblékám sadařskou halenu. Ruce – a také duše – mi voní čerstvým šťepařským voskem, darem pracovitých, pilných včel...“
(Československá televize, 1984, roč. 19, č. 42-44)

režie:
Antonín Moskalyk
 
 
hraje:
Jiří Bartoška (Adam), Eva Hudečková (Eva), Karel Heřmánek (role neurčena), Josef Langmiler (role neurčena), Vilém Besser (role neurčena), Ota Sklenčka (role neurčena), Čestmír Řanda (role neurčena), Jiří Klem (role neurčena), Lukáš Vaculík (role neurčena), Pavel Trávníček (role neurčena)
 
 
námět:
Jan Kozák (román Adam a Eva)
 
 
scénář:
Jaroslav Klíma
 
 
kamera:
Kristián Hynek
 
 
výtvarník:
Milan Starý
 
 
dramaturgie:
Roman Hlaváč
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.