Obsah filmu Satyrikon
V díle klasika světové kinematografie Federika Felliniho otevírá SATYRICON druhé tvůrčí období a zároveň zahajuje triádu velkolepých dobových fresek, k nimž dále patří CASANOVA (1976), A LOĎ PLUJE (1983). Není náhodou, že právě dílo Petroniovo, patřící k nejčtenějším z antické literatury, přestože se z něj dochovaly jen zlomky, se stalo impulsem ke zrodu této ojedinělé filmové feérie konce 60. let. Felliniho lákal zapomenutý a ztracený svět antiky, který on sám charakterizoval jako neznámou krajinu zahalenou v mlze, dovolující mu navázat k ní vztah, založený čistě na fantazii a obrazovornosti. Navíc mu právě Petroniův text, zasazený do roku...
V díle klasika světové kinematografie Federika Felliniho otevírá SATYRICON druhé tvůrčí období a zároveň zahajuje triádu velkolepých dobových fresek, k nimž dále patří CASANOVA (1976), A LOĎ PLUJE (1983). Není náhodou, že právě dílo Petroniovo, patřící k nejčtenějším z antické literatury, přestože se z něj dochovaly jen zlomky, se stalo impulsem ke zrodu této ojedinělé filmové feérie konce 60. let. Felliniho lákal zapomenutý a ztracený svět antiky, který on sám charakterizoval jako neznámou krajinu zahalenou v mlze, dovolující mu navázat k ní vztah, založený čistě na fantazii a obrazovornosti. Navíc mu právě Petroniův text, zasazený do roku 54 našeho letopočtu, tedy do etapy největšího morálního úpadku antického Říma, silně rezonoval s tehdejší realitou, plnou převratných politických změn, v nichž nejednou klíčovou roli sehráli mladí. Řečeno jeho slovy: "Petronius popisuje společnost spějící k zániku, po níž nastoupí nová epocha... Stejný zmatek, pramenící z vědomí jakési nedaleké hluboké změny, charakterizuje naši generaci, která na ni ještě není připravena..." Dodejme, že tak se to na přelomu 60. a 70. let mohlo skutečně jevit.
Hrdiny mozaikovitého příběhu, apelujícího na divákovu fantazii, jsou dva mladíci - Enkolpios a Askyltos. "Oba se, stejně jako hippies své doby, toulají bez peněz od jednoho dobrodružství k druhému, bez jakýchkoliv zábran a váhání, s nevinnou přirozeností a nádhernou vitalitou živočichů. Třebaže v nic nevěří a nemají potřebu věřit a netouží ani něco měnit nebo ničit, jeví se jejich netečnost vůči společnosti, která je obklopuje, jako jakýsi druh vzpoury. Žijí ze dne na den, ponechávající vývoj svých dalších osudů náhodě." (Veškeré citace jsou z knihy Zdenka Zaorala Federico Fellini). Tvůrce chtěl původně svůj film obsadit slavnými hvězdami. Nakonec se rozhodl pro většinou zcela neznámé tváře, které působí dojmem jakoby sestoupily z pompejských fresek. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 12.12.2011
Vím že Federico Fellini byl a v mnohých srdcích stále je uznávaný filmař,ale tento film mě prostě nevzal a znovu se dívat zřejmě nebudu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.10.2011
Nejprve jsem četl scénář ve výborném filmovém časopisu "Film a doba" v šedesátém osmém nebo devátém. Potom jsem si koupil Petroniovu knihu a nakonec se před lety dočkal i vlastního filmu. Nyní jsem snímek viděl znovu na CINEMAXU a stále jsem přesvědčen, že jde o jeden z nejlepších filmů Federica Felliniho. Fascinující postavy žijí ve světě plném erotiky a požitkářství. Smyslná rozkoš je nade vše,podobenství doby šedesátých let, ale i dneška.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 14.5.2011
Felliny přinesl do filmové tvorby své originální postupy, ale též hledání představivosti v lidském nitru. Objevil i ve starých předlohách nové možnosti. Domnívám se, že se zatím přibližujeme pochopení některých filmů tohoto tvůrce.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 19.11.2009
Tento film jsem schlednul jenom kvuli tomu, ze se tak jmenuje moje oblibena skupina, ale musim rict, ze jsem byl mile prekvapen. Naprosto fascinujici scenerie, pribeh, postavy. Cele to pusobilo, ze se to spise odehravalo v pekle nez na zemi.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 13.6.2007
Kaleidoskop rozmanitých osob, situací a prostředí starověkého Říma, kterým Fellini podává obraz současné Itálie, tj. Itálie 60. let dvacátého století.. Její zhýralost, dekadenci, nihilismus, bezvýchodnost. Film logicky navazuje na předchozí etapy Fellini ho díla, počáteční sociálně kritický neorealismus i existenciální, nicméně stále kriticky zaměřená vrcholná díla, jako byly Sladký život nebo 8 a půl, rozšiřuje ale výrazové prostředky o alegorii, která se pak objevuje také např. v pozdějším filmu Zkouška orchestru a dalších.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film