Protože byl režisérem George Lucas, pomohla letošnímu dvaaosmdesátníkovi, který se tehdy ještě úspěšně věnoval truhlařině, role Boba Falfy k ikonické úloze pilota Hana Sola ve Star Wars, se kterými přišel Lucas hned po American Graffiti. S těmi mu producentsky vypomohl starší kamarád Francis Ford Coppola, jenž měl čerstvě na kontě Kmotra. A protože celý projekt svým jménem zaštítil, dostal jeho mladší kámoš od studia Universal zelenou. Koncept byl na svou dobu neobvyklý, jelikož v něm sledujeme příběh nikoli jedné nebo dvou, nýbrž hned čtyř nesmírně důležitých postav, které se znají, ale každá během jedné noci zažívá něco jiného.
Samotný film byl natočen v roce 1973, avšak události se odehrávají o více než deset roků dříve – v době, kdy v Bílém domě seděl John Fitzgerald Kennedy. Z města Modesto (kde se sám George Lucas narodil) má Curt odjet na školu. Zakouká se na ulici do krásné blondýnky, kterou vidí v autě a kterou pak chce najít, ale situaci mu zkomplikuje gang Faraonů. Terry je na první pohled největší outsider, dokud mu nebude svěřeno auto, díky čemuž v kombinaci se svým „lhaním pro dobrou věc“ sbalí atraktivní Debbie. Steve má taky vyrazit na školu. Chodí s Laurie, která ho má moc ráda, což přinese několik úsměvných i dramatičtějších situací. John Milner (jméno odkazuje k Johnu Miliusovi – rovněž slavnému kamarádovi Lucase a Coppoly) by rád sbalil nějakou kočičku, ale do auta mu sedne mladá Carol, které nebude snadné se zbavit. A protože je zkušený řidič, bude se muset i rozhodnout, jestli vezme za své hecování Boba Falty k závodu.
Jediné, co tak docela nevyšlo, je expozice, která u projektu s takovým konceptem představuje to nejdůležitější dějství. Při vyšším počtu postav musí seznámení s nimi být vskutku poutavé a jasné, což se neděje, takže může trvat delší dobu, než si ujasníme jejich motivace a vytvoříme si k nim nějaký vztah, přičemž se může stát, že některým divákům a divačkám se to nepodaří po celou dobu, třebaže tyto postavy zažívají věci, které může leckdo znát z vlastní zkušenosti (z tohoto pohledu lze American Graffiti označit za nadčasové). To je patrně jedním z těch dvou důvodů, proč se o nich při diskuzích o Novém Hollywoodu nemluví tak často jako třeba o Bezstarostné jízdě, Bonnie a Clydeovi, Divoké bandě, Pattonovi, Love Story, Útěku, Čínské čtvrti (v srpnu k vidění na Noir Film Festivalu), Přeletu nad kukaččím hnízdem, Čelistech, Networku, Taxikáři, Rockym, Carrie, Lovci jelenů, Apocalypse Now a některých dalších snímcích. Druhý důvod je právě ten, že George Lucas pak nastartoval svoji Star Wars ságu, která do značné míry přebila všechno ostatní, co kdy vytvořil.
P. S.: Na DVD se v bonusové sekci kromě medailonku herců a tvůrců objevují produkční poznámky, a také film o filmu z roku 1998, ve kterém se v osmasedmdesáti minutách od těch nejzasvěcenějších dozvíme všechno podstatné, resp. úplně všechno o předprodukci, produkci i postprodukci. Stejně jako samotný počin, i tohle „making of“ nepochybně snese opakované zhlédnutí, protože i po těch pětadvaceti rokách od natočení je na všech znát, jak jsou pyšní a nadšení z toho, že se na něm mohli podílet, a protože tedy nechává podrobně nahlédnout pod pokličku vzniku American Graffiti, tedy projektu, o jehož kulturním, historickém a estetickém významu rozhodně není nutno dlouze polemizovat.
FOTO: cinema.de