Obsah filmu Strach a chvění
Na motivy autobiografické knihy Amélie Nothombové a podle svého vlastního scénáře natočil renomovaný Alain Corneau (nar. 1943) křehkou tragikomedii o střetu západní a východní civilizace na kancelářském poli. Mladičká hrdinka vyprávění, která strávila dětství v Japonsku, se vrací do Tokia, aby se přiblížila tajemství země, jež pro ni symbolizuje záhadná zenová zahrada v Kjótu. Podepisuje roční smlouvu s mamutí korporací Yumimoto, kde nastupuje do kanceláře ve 44. patře firemního mrakodrapu jako překladatelka. Amélie okamžitě zjišťuje, že z nejnižší startovní příčky v kancelářské hierarchii může žena - a navíc cizinka - klesnout ještě...
Na motivy autobiografické knihy Amélie Nothombové a podle svého vlastního scénáře natočil renomovaný Alain Corneau (nar. 1943) křehkou tragikomedii o střetu západní a východní civilizace na kancelářském poli. Mladičká hrdinka vyprávění, která strávila dětství v Japonsku, se vrací do Tokia, aby se přiblížila tajemství země, jež pro ni symbolizuje záhadná zenová zahrada v Kjótu. Podepisuje roční smlouvu s mamutí korporací Yumimoto, kde nastupuje do kanceláře ve 44. patře firemního mrakodrapu jako překladatelka. Amélie okamžitě zjišťuje, že z nejnižší startovní příčky v kancelářské hierarchii může žena - a navíc cizinka - klesnout ještě hlouběji. Hrdinčin cholerický nadřízený Saito a jeho pravá ruka - krásná slečna Fubuki - Amélii neustále usvědčují z ledabylosti, omylnosti, pomalosti a nedostatku loajality. Pokorná oddanost, víra v tradici a přísná hierarchie vztahů platí v kanceláři stejně jako za samurajských časů. Dokáže Amélie přežít - a poučit se?
Kino AERO 2003/11 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 4.4.2013
Zábavné, děsivé i poučné! Přesně takhle jsem si představovala pracovní zkušenost cizinky v autoritářské japonské firmě, tedy až na Améliinu nepochopitelnou podřazenost. Ovšem její humorný nadhled plně chápu, a jistě bych ho byla rovněž schopna... hned, jak bych se vrátila z psychiatrické kliniky :-)
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 28.9.2012
Jako ukázka rozdílnosti mezi západoevropskou a japonskou mentalitou je Strach a chvění ideálním filmem bez zbytečností okolo.Snímek byl chvílemi trochu smutný a chvílemi hodně vtipný díky tomu pro nás svéráznému japonskému chování.Za mě 75 procent.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 9.8.2012
Tak trochu ina komedia nez je zvykom - ale napr. ked Amelii "prepne" a zacne tancovat hola po kancelarii a vyhlasovat, ze je Kristus pocitacov - to teda stalo za to.
/9.8.12/ cz titulky [fs]
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 5.12.2011
Skvělé zpracování a ukázání mnohdy podceňovaných kulturních odlišností. I přes veškerou globalizaci neustále platí jiný mrav, jiný kraj a v Japonsku dvojnásob-hlavně neztratit tvář. Doporučuji
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 3.2.2011
Výborné spracovanie novely Amélie Nothomb. Bol to smutno-veselý pohľad na dva úplne odlišné svety a kultúry v nich. Mňa však viac zaujala samotná Amélia, ktorá s noblesou sebe vlastnou prežíva dni a noci v obrovskej mašinérii jednej japonskej firmy. Od prvého pracovného dňa Améliina kariéra naberá rýchly s(pád). A ja som len s úžasom sledovala, ako Amélia s každým neúspechom vnútorne rástla, každý deň sa odrážala od úplného dna. Tam, kde mnohí by už davno skončili, ona "lieta, tancuje" a posobivo komentuje dianie okolo seba. Amélia je bláznivá a občas fakt trochu divná, ale práve pre toto všetko si ju zamilujete. Doporučujem si prečítať knihu a pozrieť film a to bez ohľadu na poradie.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 30.4.2010
107 minut filmu vydá za všechny Japonské filmy o Japoncích,osvětlí mantalitu Japonců lépe,než všechny cestopisy Markem Polem počínaje a současnými bedekry konče.Na jednoho z toho padá děs.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 6.1.2010
V prvé řadě je nutné zmínit, že se v žádném případě nejedná o komedii. Co Evropanům připadá komické a absurdní je ve východní Asii zcela běžné, nevymykající se z běžných norem. Být film natočen naopak (Japonec v Evropě) byl by v jeho očích systém totální anarchie. Problémem není střet odlišných kultur ale neochota příslušníků euroamerické kultury přijmout, tolerovat a respektovat kultury odlišné. Když do takových vzdálených zemí přijede tzv. „civilizovaný člověk“ chová se jakoby sežral veškerou moudrost a jedině co činí on je správné. A vím o čem mluvím, při svých cestách po Africe, muslimských zemích, Indii a východní Asii jsem se s tímto jevem setkával zcela běžně. Neúcta k místním tradicím a zvyklostem je zárodek k daleko větším konfliktům. Konec konců, stačí si přečíst noviny a podívat se na to z druhé strany.
Samotný film by neměl posloužit k odsuzování jiných kultur (zde k japonské společenské hierarchii), k čemuž možná děj nabádá, ale především k seznámení se s ní. Taktéž i k zamyšlení se nad tím, že člověk jako jedinec není středem, kolem něhož se vše otáčí, k čemuž jsou, bohužel, obyvatelé západní kultury, především v Severní Americe, směřováni a vychováváni. No, ten jen takové malé zamyšlení.
Celý film stojí na výkonu představitelky hlavní role, při kterém ji sekundují, nezvykle, na japonské poměry, civilně hrající japonští herci. Realistické, fantaskní, snové, místy bláznivé, drsné a zároveň milé, smutné i veselé a především konfrontační. Ke sledování je ovšem nutný originální zvuk, jinak film ztratí 100% ze své kvality, ostatně jako každý jiný. Věrohodně napodobit japonské nadávání a jejich úsečnou mluvu při rozhovoru s podřízenými nedokáže žádný, byť i sebelepší dabér.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.11.2008
Asi nejlepší filmové zachycení japonské mentality v obchodní společnosti, komedie, u které se budete smát spíše absurdním situacím, dokud vám nedojde, že je to podle skutečného příběhu. Ale závěr stojí za to.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film