Hned po příjezdu se stane, že jeden z místních rozbije Syřance Yaře foťák, který má pro ni velký význam, protože je od táty, který zůstal ve své domovině a o kterém nemá její rodina pražádné zprávy. Oné mladé ženě, resp. i její představitelce přímo prýští z očí dobrota, a tak není divu, že si začne s Ballantynem výborně rozumět, což štamgasti – mezi nimiž nechybí i jeho dlouholetý kamarád – nepřekvapivě nenechají bez pubertálních poznámek. Nově příchozí z Blízkého východu jsou vděční, že se našla země, že která jim poskytla azyl. I když patrně museli tušit, že zdaleka ne všichni budou nad jejich příchodem jásat. Protože, jak říká Yul Brenner v Kokosech na sněhu: „Jsme jiný. Lidi se vždycky bojej toho, co je jiný.“
Nicméně, asi bude z dosavadních řádků zřejmé, že i tentokrát hraje Ken Loach na sociální notu a že Ballantyne není jediný, kdo má problém vyjít s penězi. Spoluprací se scenáristou Paulem Lavertym, který jest o dvacet roků mladší, už bylo víc jak deset a rozhodně fungují. Ožehavé téma migrantské krize servírují de facto bez přikrášlování. Tedy s výjimkou jednoho momentu, kdy se nelze zbavit dojmu, že spíše neukazují věci tak, jak jsou, ale jak by měly být, což není chyba. A vlastně není důvod nevěřit tomu, že na něco takového by mohlo na této vesnici klidně dojít, kdyby byl snímek kompletně natočen podle skutečné události, což není, ač se v některých ohledech realitou inspiruje. Větší potíž představuje něco, čemu Zdeněk Svěrák říká „prošívání“, totiž způsob, jakým scenárista proplétá osudy postav i situací.
Starý dub je film, ve kterém nic není černobílé a který se zabývá aktuálním tématem, díky čemuž by neměl zůstat na okraji zájmu. Pranic přitom nevadí a nemělo by být směrodatné, že před rokem v Cannes na Zlatou palmu nedosáhnul, takže se Ken Loach neosamostatnil na čele vítězů a nadále setrvává mezi devíti (resp. deseti, protože bratři Dardenneové jsou dva, že ano) tvůrci, kteří získali tutu prestižní cenu dvakrát. V jeho případě to během kariéry, započaté v 60. letech minulého století, z celkových patnácti možností bylo konkrétně za tituly Zvedá se vítr a Já, Daniel Blake (recenze). Tentokrát to s oceněním nevyšlo možná i proto, že se na rozdíl od druhého jmenovaného přiklání ve finále spíše k optimistickému vyznění.
INFORMACE O TOM, KDY A KDE BUDE FILM KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe