Obsah filmu A co dále, Baltazare?
Na francouzském venkově žije osel, jenž je pro mnoho lidí terčem agrese. Ulevují si tak od svých problémů. Jedinou blízkou osobou se mu na chvíli stane Marie, která je stejně jako on zneužívaná a ničená amorálním prostředím. Bezpochyby jde o esenci Bressonova stylu a jedno z jeho nejvýraznějších děl.
„Příběh jsem stvořil jako dvě tematické linie. V případě té první se ocitáme v dětství tohoto osla a procházíme etapami jeho života, jako tomu bývá u lidí. Dětství, první pohlazení, dospívání a práce, talent a genialita a mystické období předcházející smrti. Druhá linie sleduje oslův osud, kdy putuje od jednoho pána ke druhému a každý...
Na francouzském venkově žije osel, jenž je pro mnoho lidí terčem agrese. Ulevují si tak od svých problémů. Jedinou blízkou osobou se mu na chvíli stane Marie, která je stejně jako on zneužívaná a ničená amorálním prostředím. Bezpochyby jde o esenci Bressonova stylu a jedno z jeho nejvýraznějších děl.
„Příběh jsem stvořil jako dvě tematické linie. V případě té první se ocitáme v dětství tohoto osla a procházíme etapami jeho života, jako tomu bývá u lidí. Dětství, první pohlazení, dospívání a práce, talent a genialita a mystické období předcházející smrti. Druhá linie sleduje oslův osud, kdy putuje od jednoho pána ke druhému a každý reprezentuje jednu lidskou neřest. Za každého z nich bude trpět, až nakonec zemře." Robert Bresson
Jean-Luc Godard: „Navštívil jsem vás na natáčení a říkal jste mi, že je to těžké, že tak trochu improvizujete. Co jste tím myslel?"
Robert Bresson: „Improvizace je pro mě základem tvůrčí filmové práce. Samozřejmě je zjevné, že pro tak komplikovanou práci musíte mít velmi pevný základ. Abyste mohl něco změnit, musí to být nejdříve jasně dané a přesně vyjádřené. Pokud člověk nezačne s jasnou vizí, kterou navíc doprovází nějaká synopse sepsaná na papír, pak hrozí, že se v tom ztratí."
Dramaturgická rada festivalu v Cannes film odmítla…
„Ale ne, dostal jsem asi dva nebo tři hlasy. Jsem za to rád, protože Cannes je můj nepřítel. Byl jsem mnohem raději, když film vybrali na festival do Benátek. Cannes není festival pro mě. Ten je pro jinou kinematografii. Tu, která je vázána na hvězdy." Robert Bresson
Každý detail, každá drobnost mají u Bressona význam, protože žádný jeho film není výsledkem živelné improvizace, ale buď je dopředu promyšlený, nebo je stvořený na základě spontánní improvizace, vycházející z jasně daného myšlenkového základu. To platí i pro název Au hasard Balthazar, jehož český překlad zachovává zvukomalebnost francouzského originálu, ale bohužel už nemohl zachytit jeho původní význam. Bresson si vypůjčil zásadu šlechtického rodu pánů z Baux. Ti svůj původ odvozovali od biblického krále Baltazara, který toto úsloví údajně používal. Jeho dobový význam lze přeložit asi jako: Vzhůru do nebezpečí, Baltazare! Nuanci tohoto dnes již nepoužívaného spojení nelze do češtiny přeložit. Nicméně jde o výzvu, jež odkazuje k odvaze a hrdinství toho, kdo ji vysloví, a nese v sobě nejistotu a nebezpečí, které s sebou obrana cti a práv přináší. V těchto intencích lze pak vnímat i celý film - jako výpravu do neznáma, jako kontakt s neznámem.
David Čeněk, LFŠ 2014 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.