Cizinec (1946)

Cizinec (The Stranger)
73.7 %
 
 

The Stranger

    Žánr: krimi / drama / film noir
    Země: Spojené státy americké
    Délka: 95 min.
Do novoanglického městečka přichází vyšetřovatel Komise pro válečné zločiny, aby odhalil dlouho unikajícího nacistického zločince, jenž se skrývá pod maskou bezúhonného středoškolského profesora. Cizinec je nejkonvenčnějším dílem Orsona Wellese, ale také prakticky jediným jeho opravdu výdělečným titulem.
Orson Welles se během několika let stal ze zázračného dítěte s neomezenou kontrolou nad svými díly pomlouvaným potížistou, který je každému na obtíž - a to nejen v Hollywoodu. Chtěl-li dál pracovat v továrně na sny, musel dokázat, že se umí přizpůsobit studiovému systému výroby. A také, že dokáže vytvořit divácký hit vyrobený v rámci stanoveného natáčecího plánu a rozpočtu. Tak vznikl asi nejkonvenčnější Wellesův snímek Cizinec.
Přesto i v něm nalezneme výrazné stopy Wellesova rukopisu, zejména v propracované vizuální stránce a v promyšlené práci s osvětlením i s kamerovými úhly. Některé Wellesovy tvůrčí nápady však nenalezly pochopení. Do hlavní postavy vyšetřovatele Komise pro válečné zločiny Wilsona, který přichází do klidného connecticutského městečka, aby odhalil uprchlého nacistického zločince, chtěl režisér původně obsadit Agnes Mooreheadovou. Studio si ale prosadilo mužského představitele Edwarda G. Robinsona, tvárného charakterního herce, jenž se v průběhu své kariéry propracoval z gangsterských postav na správnou stranu zákona.
O čem nebylo pochyb, byla role nacistického zločince, skrývajícího se pod vizáží ctihodného středoškolského profesora. Welles ho ztělesnil jako charizmatického, ne však prvoplánového padoucha. Jeho profesor je váženým občanem města, který má před svatbou s krásnou dcerou prominentního soudce. Pod příjemným zevnějškem ovšem probleskuje sebevědomí přecházející v aroganci a samolibé uspokojení z vlastní převahy nad ostatními.
Natáčení probíhalo bez větších zádrhelů, i když pro film byla postavena jedna z největších venkovních dekorací s věžními hodinami, jež sehrají důležitou úlohu ve finále snímku. Welles sice nemohl pracovat s kameramanem Greggem Tolandem, ale s jeho náhradníkem Russellem Mettym si natolik porozuměl, že jeho služeb o dvanáct let později znovu využil při natáčení jednoho ze svých vrcholných snímků Dotek zla (1958). Producentem filmu byl pozdější trojnásobný držitel Oscara, Wellesův obdivovatel Sam Spiegel, tehdy ještě pracující pod pseudonymem S. P. Eagle.

Michael Málek
LFŠ 2015

režie:
Orson Welles
 
 
hraje:
Edward G. Robinson (Mr. Wilson), Loretta Young (Mary Longstreetová), Orson Welles (Prof. Charles Rankin), Philip Merivale (soudce Adam Longstreet), Richard Long (Noah Longstreet), Konstantin Shayne (Konrad Meinike), Byron Keith (Dr. Jeffrey Lawrence), Billy House (Mr. Potter), Martha Wentworth (Sara), David Bond (student)
 
 
námět:
Victor Trivas
 
 
scénář:
Anthony Veiller
 
 
kamera:
Russell Metty
 
 
hudba:
Bronisław Kaper
 
 
kostýmy:
Michael Woulfe
 
 
střih:
Ernest J. Nims
 
 
zvuk:
Arthur Johns, Corson Jowett
 
 
výprava:
Perry Ferguson
 
 
producent:
Sam Spiegel
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.