Intimní osvětlení (1965)
Žánr: komedie
Země: Československo
Premiéra v ČR: 8.4.1965
Délka: 69 min.
„Konfrontace života dospělých s jejich vlastními ideály z mládí...“
Bambas je ředitelem venkovské hudební školy a žije s rodinou - korpulentní manželkou, dvěma dětmi a prarodiči v rozestavěném dvougeneračním sídle, kam za ním přijíždí jeho kamarád Peťan, hudebník z města, se svou krásnou mladou milou. Původním záměrem jejich setkání byl společný koncert, a důležitou linii tak mají hudba a hraní: nacvičování Dvořáka či Mozarta, ale také lidové hraní na pohřbu.
Na koncert ovšem nakonec ani nedojde a hudební setkání se mění v bilanci zmarněných životů, která vrcholí v noční opilecké sekvenci, kdy Bambas říká Peťanovi: „Máš barák? Nemáš! Máš auto? Nemáš! Si ženatej? Nejsi ženatej! Tak nejsi vyřízenej!"
Film těží z groteskní banality obyčejného života (zachyceného v důvěrném časoprostoru domáckého prostředí a v jakoby nahodilé výseči běžného života), která slouží jako zdroj komického a lyrického ozvláštňování. Útržkovité a nezavršené vyprávění evokuje nevzrušivou každodennost a současně tematizuje fragmentárnost úsilí postav a jejich nenaplněná očekávání. Vývoj událostí a dosažení cíle se tu ukazují jako nemožné, nicméně poodhalují vnitřní svět postav, jež mají nejen své limity, ale také své touhy.
Intimní osvětlení se v duchu veristické estetiky natáčelo v reálech a s účastí neherců. S výjimkou Věry Křesadlové a Jana Vostrčila to platilo pro všechny role, jež byly obsazeny neobvykle důsledně nejen s ohledem na typ, ale také na profesní a sociální příslušnost: Karel Blažek (Bambas) byl občanským povoláním zástupcem ředitele hudební školy v Táboře, Zdeněk Bezušek (Peťan) hrál ve FOK - Symfonickém orchestru hlavního města Prahy apod. Vizuální styl filmu působivě pracuje s pečlivými černobílými kompozicemi, s tlumenými kontrasty, rozptýleným světlem a jeho přirozenými zdroji a dosahuje ozvláštňující impresionistické kresby, která dává filmu jemnou spojitou texturu a poetickou atmosféru. Bohatost a jedinečnost Intimního osvětlení vychází právě z toho jemně nadýchaného koktejlu humoru a melancholie, autentických podrobností a imaginace, to vše ve vytříbené minimalistické formě.
Jiří Voráč
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016
hraje: |
---|
Karel Blažek (ředitel hudební školy Karel zvaný Bambas), Zdeněk Bezušek (Petr, Karlův bývalý spolužák), Věra Křesadlová (Štěpa, Petrova přítelkyně), Jan Vostrčil (děda Švehla, Karlův tchán), Jaroslava Štědrá (Maruš, Karlova žena), Vlastimila Vlková (babi Švehlová, Karlova tchyně), Karel Uhlík (lékárník), Miroslav Cvrk (Kája, syn Bambasových), Dagmar Ředinová (malá Maruš, dcera Bambasových), Jiří Růžička (farář) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|