Klec pro panenky (1971)

Klec pro panenky (The Big Doll House)
70 %
 
 

The Big Doll House

Další název: Women's Penitentiary

    Žánr: akční / drama
    Země: Spojené státy americké / Filipíny
    Délka: 95 min.
„V jihoamerické věznici zažívají odsouzené ženy peklo“
U spousty titulů označovaných jako blaxploitation lze vznášet námitky, zda se opravdu jedná o filmy exploatující černošské publikum. Ukázkovým příkladem může být právě Klec pro panenky. Snímek neobsahuje rasové motivy a do kin byl uveden několik měsíců před premiérou Sweet Sweetback's Baadasssss Song, jenž teprve studia i menší produkční společnosti přesvědčil o lukrativnosti filmů s černošskými hrdiny. Přesto tento titul figuruje např. v popularizační encyklopedii Josiaha Howarda Blaxploitation Cinema: The Essential Refference Guide. Důvodem pro řazení snímku mezi blaxploitation může být fakt, že se jedná o první výraznější roli Pam Grierové, největší ženské hvězdy celé kategorie. Další spojitost lze spatřovat ve jméně režiséra Jacka Hilla, jenž později pro firmu American International Pictures natočil s touto herečkou stěžejní blaxploitation tituly Coffy (1973) a Foxy Brownová (1974). Ačkoli lze Hillovy řemeslné kvality zpochybňovat, své místo v historii si vysloužil právě díky tomu, že objevil Pam Grierovou.
Na Filipínách natáčená Klec pro panenky platí za ustanovující a současně esenciální titul exploatačního subžánru filmů s ženami ve vězení. Titul produkovaný králem braku a přímočarých atrakcí Rogerem Cormanem jde na samotnou dřeň prvoplánovosti. S výjimkou chvilkového odlehčení s jalovými vtípky v podání béčkové legendy Sida Haiga lze vyprávění popsat jako příručku povinných elementů pro filmy z ženských věznic. Vedle předpokládaného plánu na velký útěk a z toho plynoucích přestřelek, kterých se diváci dočkají ve finále, hrají prim především lascivita, nahota a násilí. Zdejší věznici samozřejmě šéfuje prostopášná žena, jejíž pravou rukou je sadistická vrchní dozorkyně vyžívající se v mučení. Nově příchozí vězeňkyně musejí podstoupit ponižující prohlídku a následně si z nich dominantní lesby vybírají nové mazlíčky. Ačkoli se vězení obecně vyznačuje tvrdým režimem a krutými životními podmínkami, z vyprávění nabudeme dojmu, že vězněné ženy jako by neměly na práci nic jiného než se pravidelně sprchovat, svádět rvačky v bahně a na celách se bavit laškováním či švábími závody.
Klec pro panenky utržila závratných deset milionů dolarů, což zapříčinilo boom exploatačních filmů s vězněnými ženami. Pam Grierová se díky energickému hereckému projevu a ochotě ukázat své velké tělesné přednosti stala nepostradatelným elementem bezprostředně následujících snímků z ženských věznic - vedle Women in Cages (Ženy v klecích, 1971) a The Big Bird Cage (Klec na ptáčky, 1971), produkovaných Cormanem, ztvárnila podobnou roli i v Černá, bílá (Black Mama, White Mama, 1973), exploatační parafrázi na Útěk v řetězech (The Defiant Ones, 1958) s ženskými hrdinkami, kterou financovala společnost American International Pictures.
Jiří Flígl, Letní filmová škola 2012

režie:
Jack Hill
 
 
hraje:
Judith M. Brown (Collier), Roberta Collins (Alcott), Pam Grier (Grear), Brooke Mills (Harrad), Pat Woodell (Bodine), Sid Haig (Harry), Christiane Schmidtmer (slečna Dietrichová), Kathryn Loder (Lucian), Gina Stuart (Ferina), Jack Davis (dr. Phillips), Letty Mirasol (Leyte), Shirley de las Alas (stráž)
 
 
scénář:
Don Spencer
 
 
kamera:
Fred Conde
 
 
hudba:
Hall Daniels
 
 
střih:
Cliff Fenneman
 
 
producent:
Jane Schaffer (stráž), Cirio H. Santiago
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.