Konkurz na rodiče (2014) [DVD kinodistribuce]

Obrázek není k dispozici.
57.5 %
 
 

Další název: Adopce: Konkurz na rodiče / Adoption: Auditioning for Parenthood

    Žánr: dokument
    Země: Česká republika
    Premiéra v ČR: 6.11.2014        
    Délka: 75 min.
„Rodič je ten, kdo vezme dítě do náruče a v té ho chová, dokud nedospěje“
V časosběrném dokumentu Adopce: Konkurz na rodiče zúročila Alice Nellis osobní zkušenosti a natočila empatickou sondu o osvojování dětí, o emocích a o „následcích“, jež přelomový krok vyvolává u všech zúčastněných. – Čtyři manželské páry spojuje dřívější či aktuální odvaha podstoupit dlouhé martyrium, během něhož se snaží uspět v mnoha kritériích. Touhu být „nevlastním“ rodičem musí obhájit jak před sebou, tak před odborníky a úředníky; k rozhodnutí je dovedly nejrůznější důvody, mají určitá očekávání a určité pochybnosti, ale i dostatek vůle a lásky. Tvůrci přinášejí intimní svědectví o vypjatých životních okamžicích, průběžně sledují protagonisty během osvojovacího „cyklu“, zaznamenávají jejich první rodičovské dojmy i dobu, kdy jsou již usazeni v nových rolích. Všímají si též odlišného mužského a ženského pohledu. Od zkušenějších „rodičů“ a starších adoptovaných potomků zazní bezprostřední názory a poznatky. Informativní rovina je spíše potlačena, přesto snímek poskytne odpovědi na zcela přirozené otázky především díky odborné poradkyni Margitě, která je sama adoptivní matkou čtyř dětí. – Snímek měl předpremiéru na MFDF Jihlava 2014 a do distribuce vstoupil v rámci přehlídky Česká radost.

OBSAH: Čtyři manželské páry a dnes rozvedená Margita se během svého života rozhodly pro adopci. Margita se problematikou zabývá i profesně. Objasňuje principy osvojovacího procesu. – Míša a Pavel se znají z turistického oddílu. Mladá žena nemůže mít děti ze zdravotních důvodů; neúspěšná těhotenství jí vážně poškodila ledviny. – Věřící Miroslav a Daniela se našli přes křesťanskou seznamku na internetu. Žena už jako malá toužila po adoptovaném sourozenci nebo po možnosti v dospělosti vytvořit domov opuštěnému dítěti. – Míša s Honzou mají dvě adoptované, dnes už skoro dospělé dcery. Žena v předchozím manželství absolvovala dva potraty. Chtěla hodně potomků, ale současný partner děti mít nemůže. Dívky se s faktem, že jejich rodiče nejsou „biologičtí“, srovnaly bez problémů. – Učitelka Marcela a ekonom Miroslav se potkali na pracovišti. Mají vlastní dceru Emu. Kvůli vážným zdravotním komplikacím při druhém těhotenství si manžel nepřeje dalšími pokusy o vlastní dítě ohrožovat ženin život. – Míša s Pavlem podstoupí psychologické testy. Některé postupy je zaskočily. – Odborníci třídí žadatele o adopci na základě mnoha ukazatelů. Proces získání dítěte je dlouhý, ale jednotlivé kroky mají svůj význam. Po psychologických testech následuje „povinná příprava“. – Marcela a Miroslav se rozhodli požádat o dítě. Žena je příjemně překvapena průběhem povinného školení. I Míša a Pavel mají s touto etapou pozitivní zkušenosti. Margita má čtyři adoptované děti a je pro klienty vzorem. – Daniela a Miroslav se jdou podívat do kojeneckého ústavu. Po návštěvě by jim nevadilo mít dítě jiného etnika, na rozdíl od Míši a Pavla i Marcely s Miroslavem. – Po dokončení školení mají páry možnost žádost o adopci doplnit a upravit. – Míša s Pavlem jsou zařazeni do pořadníku; nastává „čekací období“. – Dcera Marcely a Miroslava se těší na nového sourozence. – Daniela a Miroslav pozastavili žádost kvůli cyklu umělého oplodnění. Věřící ženě „zvěstovalo“ těhotenství pět znamení. Po potratu přerušila léčbu a vzápětí zcela přirozeně otěhotněla. Překročila již třicátý osmý týden gravidity. Do budoucna však partneři stále počítají s adopcí. – Adepti se ve svém okolí setkávají s předsudky o osvojení dětí. – Do rozhodnutí o předání dítěte do nové rodiny významně zasahuje poradní sbor. – Margita porovnává normální těhotenství a „čekatelství“ na dítě. Konkrétní nabídka často přijde nečekaně. – Dva páry se dočkaly, jsou vyzvány, aby se přijeli podívat na konkrétní miminka. Musí se vyrovnat s mnoha pocity a zvládnout nutnou úřední mašinérii. Míša s Pavlem jedou do Liberce, Marcela a Miroslav míří do Mostu. Mají třicet dnů na konečné rozhodnutí, ale Marcela a Miroslav bez váhání dělají vše pro to, aby si holčičku odvezli ještě týž den. Míša a Pavel chlapečka každý den navštěvují. Mají ještě týden na nutné přípravy. – Margita vzpomíná s dojetím na okamžiky přebírání dětí. – Marcela a Miroslav operativně řeší potřebné věci k péči o přivezené miminko. Míša a Pavel vybavení pořizují v relativním klidu. – Daniela porodila syna Tomáše. Komentuje své mateřské pocity, ale s mužem stále počítají i s adopcí. – Margita rekapituluje postupný příchod Nikoly, Adama, Natálie a Daniela do své rodiny. – Čerství rodiče vstřebávají první reakce okolí. – Margita je pro otevřené a pravdivé informování adoptovaných dětí, protahované zatajování vyvolá dříve nebo později problémy. Doma s dětmi slavili „přivezeniny“. Děti se skutečností prý nemívají problém. – Širší rodina Míši a Pavla je z „nového“ Matěje nadšená. – Šťastní rodiče se už s miminky „zabydleli“ a najeli na nový režim. – Margita poukazuje na změny, jež pro rodinu nastávají. Vzpomíná na drsné období po rozvodu s manželem, který si našel jinou partnerku. Syn Adam to tehdy nezvádal, opustil školu i rodinu, snažil se najít biologické rodiče a spáchal několik deliktů. – Aktéři polemizují o možnostech a důsledcích kontaktu s biologickými rodiči. – Sourozenci i matka postrádají Adama navzdory tomu, že je nedávno vykradl. – Míša a Pavel se stěhují do většího bytu. Zažádali si o osvojení druhého dítěte. – Míša s pomocí Honzy i dcer profesionálně dočasně pečuje o děti, čekající na vhodné adoptivní rodiče. Daniela a Miroslav plánují obnovit žádost o osvojení. – Vyrovnaná Margita mluví o přáních do budoucna; její adoptované děti jsou její nedílnou součástí.
-mik-, Filmový přehled 2014

režie:
Alice Nellis
 
 
scénář:
Alice Nellis
 
 
kamera:
Matěj Cibulka, Radek Loukota (kameraman), Tomáš Nováček (kameraman), Tomáš Kresta (kameraman)
 
 
hudba:
Jan Ponocný
 
 
střih:
Filip Issa
 
 
zvuk:
Jan Paul, Vítězslav Jíra, Pavel Bělohlávek, Martin Roškaňuk, František Šec, Martin Hejl, Ludvík Bohadlo, Richard Müller, Jiří Klenka, Vladimíra Cafourková (edit zvuku, SFX)
 
 
II. kamera:
David Čálek
 
 
II. režie:
David Čálek
 
 
dramaturgie:
Martin Mareček
 
 
odborný poradce:
Marcela Karásková, Martina Šantavá, Marie Štětinová, Hana Heindorferová
 
 
producent:
Klára Bukovská (KB Production), Hanka Kastelicová (HBO Europe)
 
 
Copyright © 2003-2019, BigZoom, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.