Pas de deux (1980) [TV film]
Nejoceňovanější snímek kanadského průkopníka experimentálního filmu Normana McLarena, který s citlivou poetikou rozehrává duet - balet muže a ženy. Jemnost a procítěnost pohybů, podbarvených hudbou rumunského orchestru, poskytuje jedinečnou vizuální báseň lidských siluet.
Nejoceňovanější snímek kanadského průkopníka experimentálního filmu Normana McLarena, mistrovské dílo mezi jeho tzv. baletními filmy, ve kterém se snoubí obrazová forma a lidský pohyb. Za použití až jedenáctinásobných expozic různých pohybových fází režisér vytváří jedinečný filmový obraz v mnohém upomínající na Chronofotografie Etienna-Julese Mareye z druhé poloviny 19. století. Norman McLaren s citlivou poetikou rozehrává duet - balet muže a ženy (zajímavé je, že choreografie byla vytvořena specielně pro účely natáčení). Jemnost a procítěnost pohybů, podbarvených hudbou rumunského orchestru, poskytuje jedinečnou vizuální báseň lidských siluet. Stejně jako kontrast
muže a ženy tu působí barvy - bílí tanečníci na černém pozadí (v podání Margaret Mercierové a Vincenta Warrena). McLaren se neomezuje na „pouhý tanec" a jednotlivé baletní pohyby zpomaluje, přidává několikanásobné expozice. Siluety tanečníků tak nabývají až abstraktní povahy. Přestože tento snímek režisér oprostil od svého specifického humoru (jako např. Neighbours), jde o natolik ryzí obrazovou poetiku a při jejím sledování se i po čtyřiceti letech od jejího vzniku divák stále cítí jako hypnotizovaný. Bílá na černé, světlo na tmě, jemná harmonie lidských krystalů,
(pb)
katalog 1. Festivalu nad řekou
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|