Píše se 19. století a místní severoamerická krajina jest nehostinná z důvodu veliké zimy. Lidem škodí, bobrům nevadí. Pán, co pálí jablkovci značky Applejack, nedopadne zrovna nejlépe. Zcela bez zkušeností se dostane do divočiny, kde má pouze dvě možnosti: buď zahyne, nebo se přizpůsobí. Ač je země pokrytá sněhem, neznamená to, že by nebylo co (nebo koho) lovit. Bobři se na první pohled můžou při svých toulkách tvářit jako snadný cíl, jenže kdo si myslí, že jsou hloupí, ten se šeredně plete. Stačí chybka a lovec-trapper může být za svou troufalost zubatými nepřáteli skopán do kulaté krychle. Důležité bude to nevzdát, protože na konci může číhat sladká odměna – nejen v podobě jídla, ale třeba také kupcovy sličné dcery, co možná zatancuje i pole dance.
Vzpomínám si, jak mně Jirka Strach vyprávěl, že chtěl, aby diváci a divačky byli u Anděla Páně 2 zavalení nejrůznějšími gagy a vtípky. Klidně natolik, že by je všechny při prvním zhlédnutí nedokázali pochytat. Přesně v tomhle duchu začíná Mike Cheslik tuhle svou nízkorozpočtovou, přesto do značné míry vysoce profesionální podívanou. Především tedy z hlediska triků, které jsou prakticky bez výjimky – nebojím se napsat – na špičkové úrovni! I humory pan režisér dělat umí téměř na výbornou, byť se s nimi nejednou opakuje. Daleko mrzutější věc představuje to, že komediální stránka v této dobrodružně-akční komedii je značně nevybalancovaná.
Stovky bobrů je film, který s sebou nesl veliký hype. Ale i když není dokonalý (to je ostatně málokterý film), pořád se dá tvrdit, že letos, resp. s velkou pravděpodobností nejen letos na podobný v kinech, resp. nejen v kinech, nenatrefíme. Tvůrci rozhodně zasluhují (b)obří respekt za to, že do tohoto projektu investovali svůj čas, svoji energii a fantazii, svoje peníze a nadšení, na základě čehož vzniklo dílko, jaké jest v jistém smyslu „wesandersonovější“, než filmy Wese Andersona, a co do kvality určitě srovnatelné s leckterými tituly od Karla Zemana, jehož unikátnost přitom snad ani netřeba zdůrazňovat. Nedat Stovkám bobrů šanci by zkrátka znamenalo vyhnout se v podstatě originálnímu bijáku, který z paměti jen tak nevymizí (ve finále se zase tuplovaně hýří nápady) a který může dokonce inspirovat.
FOTO: Aerofilms