Duben
ohodnotit

Cela

The Cell

Žánr:
Rok:
2000
Délka:
107 minut
Premiéra v ČR:
7.12.2000
„Jennifer Lopez na výpravě do mozku nebezpečneho zabijáka.“
Popis / Obsah / Info k filmu Cela
Jennifer Lopez jako doktorka, která pracuje na nové lekařské metodě, kdy se pomocí přístroje dostane do podvědomí pacienta. Své schopnosti musí využít při hledání poslední, dosud živé, oběti dopadeného šíleného vraha. Aneb nádherná cesta do podvědomí úchyla. Film se jmenuje Cela, protože v jeho mysli zůstane na čas uvězněna. Podvědomí a podobné prvky dodávají krimi žánru modernější podobu. Cela je celkem originální a rozhodně dobře natočená.


Autor: bouncer

Popis / Obsah / Info k filmu Cela
Masový vrah Carl Stargher není příjemný člověk. Víme to proto, že a) má před svým jménem napsáno „masový vrah", b) vlastní speciální komoru nazvanou Cela, ve které topí ženy, a c) hraje ho Vincent D'Onofrio. Policie už ho naštěstí dopadla, ale je tu menší háček: Carl je v kómatu, a pokud se nestane zázrak, jeho další obět zemře do 48 hodin.
Jedinou šanci představuje dětská terapeutka Jennifer Lopez, která se díky mimořádným empatickým schopnostem může volně procházet Carlovou myslí. Jennifer Lopez se musí prokousat Carlovými sadomasochistickými představami a ještě si přitom dávat pozor na jeho všudypřítomné a zvídavé podvědomí.
Podle trajleru by se mělo jednat o pořádně ujetou jízdu. Za volantem stál debutující režisérTarsem Singh, najehož kontě je „jenom" řada videoklipů včetně Losing My Religion od R.E.M. Nástin děje připomíná debut jiného režiséra odkojeného MTV - Spika Jonze. Pokud bude Cela alespoň z poloviny tak originální jako V kůži Johna Malkoviche, připravte se na pekelnou cestu do nitra lidské mysli.
Total Film 2000/8/14

Autor/Zdroj: /Total Film


Příběh: Psychopatický vrah (Vincent D'Onofrio), který s oblibou týrá a topí mladé ženy, upadne těsně před svým zatčením do kómatu. Agent FBI Peter Novak (Vlnce Vaughn) přesvědčí mladou doktorku (Jennifer Lopez), aby pronikla do zabijákovy zvrácené mysli a vypátrala, kde se skrývá jeho poslední oběť. Ta je zatím stále naživu, ale vody v její skleněné cele pomalu přibývá.
Být psychopatickým masovým vrahem je v dnešní době pěkná fuška. Když odkloníme krví podlitý pohled od motivů jednání, které má často kořeny v trudné minulosti, je třeba šokovat své okolí buď počtem (nejlépe brutálně znetvořených) obětí, nebo důmyslnou (nejlépe abnormálně sadistickou) metodou, jak si při likvidaci svých bližních počínat. Carl Stargher takovou metodu měl. Nebohá oběť, která mu padla do oka, byla nejprve unesena a posléze vhozena do neprodyšné skleněné cely, kam pomalu, ale jistě přitéká voda - to vše za asistence čtyř zvědavých kamer. Stoprocentní úmrtnost zaručena. Pod vodou dýchat nelze, ani když je člověk filmovou hvězdou perverzního domácího videa. Tolik fyzikální zákony.
Žádný, byť sebelépe zalévaný strom však neroste do nebe a FBI není spolek na ochranu zvířat. Schizofrenikovi s druhým já v podobě novodobého vodníka Česílka nebylo dopřáno ukájet se nad svými navlhlými obětmi dlouho. Neviditelná ruka božích mlýnů zasáhla ještě před smečkou ochránců zákona a bestie upadá do bezvědomí, z nějž není návratu. Případ by mohl být klidně uložen ad acta, kdyby v mokré cele uprostřed vyschlé pouště nečekala na svůj neradostný konec nová oběť. Čtyřicetihodinový závod se smrtí začíná.
Catherine Deaneová je dětská psycholožka praktikující revoluční metodu, díky níž je za pomoci moderní techniky schopná proniknout do podvědomí svých pacientů ležících v komatu. Ano, chápete to správně. Právě ona se stává tou vyvolenou, jež má z hlubin mysli vyrvat saďourovo tajemství a zachránit nevinný lidský život. Stargherův krví nasáklý mozek není ale vhodným místem pro romantický výlet. Morbidní obrazy psychopatovy pokřivené mysli se mísí s brutálním násilím a nechutnými výjevy. Svět zvrácených představ se chvílemi mění v hororovou cestu ke zmíněným kořenům v trudné minulosti a svou neúprosnou pokřivenou logikou připomíná o mnoho děsivější dreamland, než jaký nám kdysi nabízel Freddy Krueger.
Tarsem Singh ve své režijní prvotině dokonale zúročil své zkušenosti s natáčením hudebních videoklipů. Nemilosrdně pálí na diváka ze všech zbraní a zahlcuje jeho smysly širokou škálou depresivních zvuků a obrazů. Thriller o masovém vrahovi se tak okamžitě mění v hororovou story, spolehlivě vyvolávající příjemné mrazení u silnějších jedinců a záchvaty nevolnosti u těch slabších. Na druhou stranu, stejně jako u videoklipů, tu schází pečlivě vygradovaný příběh, o překvapivém vyvrcholení ani nemluvě. Ale koho zajímá děj, když před sebou máte lákavou nabídku na výpravu do nejtemnějších a nejkrvavějších zákoutí lidské mysli? Neváhejte dlouho. Tuhle jízdu hrůzy si nesmíte nechat ujít.
Jiří Zídek Totalfilm 2000/9/90

Autor/Zdroj: Zídek Jiří/Total Film


Natočit mládeži nepřístupný film o tom, jak v surreálném světě snů bojuje exotická kráska s vraždícím sadistou, je bohulibá činnost, zvláště když se tvůrci nezastaví před nevšední erotikou ani nějakým tím decilitrem krve. V soft hororu Cela předvádí celovečerně debutující režisér indického původu Tarsem Singh, že stejně jako takovému filmu sluší cokoliv, co je dostatečně divné, naopak mu nesluší nic, co byť jen náznakem zavání normalitou.
Tarsem má skutečně snové vidění, což dokázal nejen v reklamách na vodku Smirnoff, ale i při režírování výsostně halucinačních videoklipů Tired of Sleeping pro Suzanne Vega, Losing My Religion pro skupinu R. E. M. a Sweet Lullaby pro Deep Forest. Díky tomu je vizuální pojetí snů v Cele bezchybné a zvláště první vstup do vrahovy mysli jako by na plátno vypadl z comicsů Neila Gaimana o vládci snů Sandmanovi. Klipový střih a fantasmagorické kulisy dokazují, že pokud by měli tvůrci dost peněz a odvahy na halucinační úlet, zařadila by se Cela po bok takových vizuálních událostí, jako byl Proyasův Smrtihlav. Kámen úrazu vězí v tom, že v klipech silný Tarsem neutáhne celovečerní stopáž a prodlevy mezi fascinujícími snovými vizemi z vrahova podvědomí vyplňuje prajednoduchý nezajímavý příběh a diskutabilní herecké výkony. Bez přimhouření obou očí se dá v takových okamžicích dívat jen na představitelku hlavní hrdinky Jennifer Lopezovou, protože má úctyhodnou míru kolem boků, a jejího protivníka Vincenta D'Onofria, který je se svou vizáží obzvláště přesvědčivý v rolích vyšinutých vojáků ve Vietnamu (Full Metal Jacket), mimozemšťanských brouků-teroristů (Muži v černém) či Orsona Wellese (Ed Wood). Tvůrci si nicméně dali nebývalou práci se sexuálním zaměřením obou postav. Nejenže je ve světě vrahovy mysli nevtíravým způsobem prezentováno jak rozvrstvení jeho osobnosti, tak mnohé taje sadomasochismu, navíc v jeho snech vystupuje Lopezová jako submisívní otrokyně, která se ve svém vlastním snu zase zhmotňuje coby panovačná domina.
Cela je jedním z těch filmů, kde stojí za pozornost hlavně
scény, které už byly k vidění v ukázce. Zatímco v takových Stigmatech panovala snaha celý film vizuálně sladit, Cela je rozdělena na fascinující vize snů, záběry vynalézavého trýznění oběti a přihlouplou vatu mezi nimi. Ve snových sceneriích jsou naštěstí fenomenální kulisy, jedinečné kostýmy, pro mnohé atraktivní Jennifer Lopezová, nějaké ty vnitřnosti a podtext perverzní erotiky. Co víc si ještě přát? Snad už jenom scénář.
DAREK ŠMÍD Premiere 2000/12/37

V KOSTCE:
Carl Stargher je psychopat k pohledání. Zatímco vězní své ženské oběti ve skleněné cele a pomalu je utápí, houpe se zavěšen na řetězech zaháknutých za prsteny ve svých zádech. Když upadne do kómatu a policisté potřebují objevit jeho poslední oběf, přichází ke slovu Catharine Deaneová,profesionální průzkumnice cizích snů. Závisí jen na ní, zda její snové setkání s bizarním světem pokroucené mysli povede k záchraně vrahovy poslední oběti.

Autor/Zdroj: Šmíd Darek/Premiere


Kdesi uprostřed pustiny je ukryta Cela - skleněná komora, v níž sadistický vrah Carl Stargher (VINCENT D´ ONOFRIO - Muži v černém) pomalu a důmyslně topí své dívčí oběti. Krátce po dalším únosu je vrah zadržen agenty FBI, při zatýkání je těžce zraněn a upadne do kómatu. Zatímco se agenti marně snaží najít místo, kde postavil své šílené mučící zařízení, jeho poslední oběť zoufale pozoruje, jak voda v Cele pomalu stoupá.
Na záchranu zbývá 40 hodin a poslední šancí jsou schopnosti doktorky Catherine Deane (JENNIFER LOPEZ - U-Turn, Angel Eyes), která dokáže vstupovat do mysli duševně nemocných lidí. Catherine se pokouší projít krvavým bludištěm mozku šíleného vraha a najít stopy, které umožní Celu najít dříve než bude pozdě. Tuší však, že na tak děsivou a nebezpečnou cestu se ještě nikdy nevydala...

Autor/Zdroj: /DVD


Popis / Obsah / Info k filmu Cela
Co (a kdo) se honí hlavou masového vraha. Jennifer Lopezová ve zrůdně videoklipovém mučení jehňátek.

Fascinace filmařů (a jejich prostřednictvím nás diváků) masovými vrahy není žádnou novinkou. Portréty jejich zvrhlých myslí mají různé podoby -poměrně decentními Bonnie a Clyde počínaje, přes odtažitě mrazivé Mlčení jehňátek až po voyeurského Peeping Toma či psychedelické Takové normální zabijáky. Cela jde dál, až do extrému - až do psychopatova mozku...
Carl Stargher (Vincent D'Onofrio) unáší mladé ženy a připravuje pro ně mimořádně krutou smrt. Oběť je umístěna do tvrzeným sklem tvořené buňky (tedy „cely"), která se začne pomalu naplňovat vodou. Nic nejsou dívkám platné nářky a prosby - po čtyřiceti hodinách je cela zaplavena. Celou dobu na ni přitom míří kamery, nad jejichž záznamy se pak Stargher ukájí. V cele už zhaslo sedm životů a osmému nemilosrdně ubíhá čas.
Policie samozřejmě nezahálí a agent FBI Peter Novak (Vince Vaughn) už Stargherovi dýchá na záda. Když ale vpadne do jeho bytu, vrah už není při smyslech - upadl do katatonického stavu, ve kterém „prožívá sen, ze kterého se nikdy neprobudí". Hladina stoupá a jen Stargher ví, kde cela leží.
Zdá se, že už není žádná šance na záchranu osmé oběti, ale Novak ještě neví o Catherine Deaneové (Jennifer Lopezová), člence vědeckého týmu zkoumajícího léčbu katatonických pacientů. Pomocí specializované techniky a psychotropních látek dokáže Catherine vstoupit do pacientovy mysli a pokusit se o její pozvolnou léčbu. Projekt je teprve v testovacím stadiu a po osmnácti měsících práce na prvním pacientovi, malém chlapci, jsou výsledky jen částečné. Ted' jde ale o život a Catherine svolí k riskantnímu experimentu - vydá se do Stargherovy mysli a pokusí se zjistit, kde se k smrti odsouzená žena nachází.
Filmy jako Cela se jen tak nevidí - a když už, tak ve filmových klubech či na pokoutně stočených videokazetách. Rozdíl je v tom, že mají obvykle desetkrát nižší rozpočet a nehrají v nich „áčkoví" herci. Cela v mainstreamových podmínkách předvádí absolutní podřízení obsahu formě. Poměrně triviální
psychologické hrátky a ještě triviálnější detektivka, se kterou se prolínají, slouží pouze jako podklad k solidně promyšleným a brilantně zrealizovaným vizuálním orgiím, které vzbuzují pocit, že jde vlastně o veliké umění.
Režisérem filmu je celovečerní debutant Tarsem Singh (jehož indický původ vzbuzuje po Královně Alžbětě Shekhara Kapura a Šestém smyslu M. Nighta Shyamalana chutě ke spekulacím o indické nové vlně v Hollywoodu), který si vybudoval slušnou pověst jako režisér reklam a videoklipů a Cela podle toho vypadá. Vzhledem ke zvolené látce působí Singhův rukopis jako směska Davida Lynche, Shinya Tsukamota, Jana Švankmajera a Petera Greenawaye, přičemž odpověď na vaši předpokládanou otázku „ je to opravdu tak úchylné?" zní: ano, přátelé, je to skutečně soda.
Na programu je mnoho bizarních nechutností, masturbací v poloze vismo za kroužky nastřelené do zad počínaje, přes rituální topení mladých žen či porcování živého koně až po vzpomínky na brutální terorizování malého chlapce jeho otcem. Pro nejednoho diváka to bude nesnesitelné až k hranici odchodu ze sálu, jiní budou silou prezentace zvrácených fantazií fascinováni.
Stargherova mysl je světem bez hranic, přehlídkou nespoutaných kreací výtvarníků (Tom Foden přiznává inspiraci mj. i Janem Saudkem), kostymérů -(Eiko Ishiokaová má na kontě Oscara za Coppolova Draculu), počítačových animátorů a režiséra Singha, jenž své reklamní zkušenosti zúročuje smrští hypnotických sekvencí, oscilujících mezi reklamou na Dobrou vodku, videoklipem avantgardní rockové kapely a nezvykle vysokorozpočtovým snuff pornem.
Označit Celu jakoukoli zjednodušující nálepkou nebo nad ní vyřknout rázný ortel „umění" či „blábol" nelze. Mezi zahraničními diváky ve stejné míře zároveň okamžitě zkultovněla, jako byla hlasitě vypískána. Renomovaný americký recenzent Roger Ebert ji považuje za „jeden z nejlepších filmů roku", kolega Jaroslav Sedláček se přikláněl ke čtyřicetiprocentnímu hodnocení, naše šéfredaktorka Iva Hejlíčková se v kině nudila a úchyl František Fuka s mými poněkud nejistými osmdesáti souhlasil, aniž by film viděl.
Zkrátka tu máme další „kontroverzní podivnost" a jen čas ukáže, zda jde tentokrát o adrenalinovou injekci do srdce hollywoodské fabriky, či opět jen o pomíjivou pseudointelektuálskou mýdlovou bublinu. V každém případě mějte na paměti, že vstup do Cely je jen na vlastní nebezpečí!
Ondřej Vosmík Cinema 2000/12/49

Autor/Zdroj: Vosmik Ondřej/Cinema


Uznávaný tvůrce hudebních videoklipů a spotů Tarsem Singh (podepisující se zhusta jen jako Tarsenn) spojuje ve svém celovečerním debutu Cela dva módní trendy současné kinematografie. Příběh o masovém vrahovi doplňuje "putováním " v podvědomí člověka a přidává k němu četné surrealistické a hororové prvky. - Agent FBI Peter Novak potřebuje zjistit, kde se nachází poslední, ještě žijící obět zadrženého masového vraha nevinných žen, který však upadl do katatonického stavu. Obrátí se na psychoterapeutku Catherine Deaneovou, která pracuje v týmu, zabývajícím se zásadním experimentem. Pomocí zvláštního zařízení se vědkyně může dostat cto mysli bezvládného člověka. Žena s výjimečnými empatickými schopnostmi se dosud pokoušela touto metodou oživit malého chlapce, který je již řadu měsíců v kómatu. Přistoupí na agentův návrh a ocitá se v mysli sadistického psychopata, kde musí svést souboj s nebezpečným vládcem-ďáblem. Na pomoc jí přispěchá i samotný agent Novak. Společnými silami se jim podaří unesenou dívku na poslední chvíli zachránit. - Tvůrci si sofistikovaně pohrávají s uvedenými motivy a prokazují své schopnosti vtáhnout diváka do virtuálního světa, v němž se střídá naturalismus (ukázky vrahovy brutality) s vysoce stylizovanými sekvencemi, postavenými na vizuálních efektech, okázalé výpravě a neméně okázalých kostýmech, jež jsou dílem přední módní návrhářky Eiko Ishiokaové. Nic z toho však nedokáže zakrýt jistou prázdnotu a vyspekulovanost ambiciózního díla. - Upozorňujeme, že film se stejným českým názvem, avšak jiného žánru, byl uveden na našem videotrhu (Cela; 1996).
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2001/1/5

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

Podobné filmy

Cela 2 (2009) [Video]

 Cela 2 (2009) [Video]
Cela 2 n
The Cell 2
Žánr: thriller / sci-fi
Země: Spojené státy americké
Režie: Tim Iacofano

(pokračování)

TV Program

ČT1 - Vedlejší produkt

20:10 - 21:10

13 minut již uběhlo
47 minut zbývá do konce

ČT2 - Alamo (1960)

20:00 - 22:45

23 minut již uběhlo
142 minut zbývá do konce

NOVA - Iveta (2022) [TV minisérie]

20:20 - 21:45

3 minut již uběhlo
82 minut zbývá do konce

Prima - Vytoč mého agenta (2022) [TV s...

20:15 - 21:30

8 minut již uběhlo
67 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190577
Osobností: 697880
Fotografií: 764048
Plakátů: 376690
Obsahů a biografií: 178305

Poslední komentáře

Ukradené auto (1999) [TV epizoda...

Ukradené auto
Otec Ericoj veme klíčky od   auta kvůli škrábanci a že   není zodpovědný a tak Kelso   sežene jiné auto, ale to je   údajně kradené, tak celá   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

O těle a duši (2017)

O těle a duši
Musím se přiznat, že v   maďarské kinematografii mám   určité (a ne malé) mezery,   ale tuhle podívanou bych si   troufl doporučit každému   více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Romantický víkend (1999) [TV epi...

Romantický víkend
Jede se na chatu, ale Kelso se   líbá s jinou holkou a tak ho   tam sebou Jackie nechce, ale   potom jí Kelso chybí. Eric   se dává dohromady více s více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Vánoce (1998) [TV epizoda]

Vánoce
Správně "praštěnej" díl,   jede to vpřed, střídají se   situace a hlášky a scénky   jsou některý mimořádně   povedený, bavěj všichni,   ale super je Kelso hlavně u   kradení stromečku:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Bílý lotos (2021) [TV seriál]

Bílý lotos
Celkem zajímavý počin,   plný osobitých osůbek a   rádoby překvapivých   závěrů (které jsou ale   poměrně dost dobře   předvídatelné). V druhé více >

Autor: Máša13 | Hodnocení: 6 / 10