Obsah filmu Když letí havran
V úvodní scéně filmu Když letí havran se ocitáme v Irsku. Vidíme malého chlapce, který při vikingských nájezdech právě ztratil své rodiče. Stal se očitým svědkem masakru a touha pomstít činy navždy utkvělé v dětských očích s ním rostla po dvacet let.
Režisér snímku Hrafn Gunnlaugsson vystudoval teorii filmu, sociologii a dějiny literatury na univerzitě ve Stockholmu. Již v průběhu studií se zaměřoval také na tradice a kulturu starých severských národů. Není tedy divu, že si jako téma pro svá nejznámější díla vybral právě život a tradice vikingských národů.
Ve filmu Když letí havran se režisér podle svých slov pokouší bořit zaběhnutá...
V úvodní scéně filmu Když letí havran se ocitáme v Irsku. Vidíme malého chlapce, který při vikingských nájezdech právě ztratil své rodiče. Stal se očitým svědkem masakru a touha pomstít činy navždy utkvělé v dětských očích s ním rostla po dvacet let.
Režisér snímku Hrafn Gunnlaugsson vystudoval teorii filmu, sociologii a dějiny literatury na univerzitě ve Stockholmu. Již v průběhu studií se zaměřoval také na tradice a kulturu starých severských národů. Není tedy divu, že si jako téma pro svá nejznámější díla vybral právě život a tradice vikingských národů.
Ve filmu Když letí havran se režisér podle svých slov pokouší bořit zaběhnutá hollywoodská klišé. Jde mu o to představit vikingské téma v mnoha souvislostech. Vikingové pro něj nejsou jen loupeživí mořeplavci, kteří zabíjejí na divokých vodách stejně jako na zemi, ale také ochránci rodiny a ctitelé starých kmenových zvyků. Uctívání nehumánních praktik, zahrnujících v krajním případě i rituální obětování vlastního života, staví do kontrastu s poněkud lidštějším křesťanstvím. Tento protipól navíc funguje i z genderového hlediska. Zatímco mužové jsou vždy tvrdí pohané a vrazi, žena je nositelkou vyšších mravních hodnot.
Důležitou postavu ve filmu představuje malý očitý svědek vraždy z úvodní scény. Po celý film plní podobnou úlohu jako šerif v hollywoodském westernu. Je mstitelem a obhájcem spravedlnosti zároveň, přičemž ale vlastní život hájí s vypětím všech sil. Přichází mezi zloduchy, zjednává pořádek, nakonec ale odchází neznámo kam, s prázdnýma rukama.
Film vyniká poněkud bizarní výtvarnou stylizací připomínající spíše „béčkové" hollywoodské horrory než klasický mytologický western. Kombinaci vysokého s nízkým umocňuje také hudební koláž, která místy připomíná autentický folklór a jindy zase moderní hudbu z východoněmeckých indiánek s Gojkem Mitičem v hlavní roli.
Dramaturgicky však vytváří pozoruhodně uzavřený kruh….
Ondřej Šír, 36.LFŠ 2010 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.10.2012
Viděl jsem to bezmála před třiceti lety a stejně si pořád pamatuju, jak jsem se chtěl taky naučit tak dobře vrhat nože, nejlépe ty jeho zvláštní... No nic, chvilku jsem to trénoval, ale pak jsem se dal na trochu víc kolektivnější masakr - na fotbal :-)
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 29.7.2011
Až na divnou hudbu a občasné nelogičnosti celkem dobrý vikingský vyvražďovák s dle mého názoru autentickou atmosférou a výkony herců.