Duben
ohodnotit

Pod povrchem

What Lies Beneath

Další název:
Pod povrchom
Žánr:
Rok:
2000
Délka:
126 minut
Premiéra v ČR:
2.11.2000
„Byl dokonalým manželem do té doby, kdy jedna osudová chyba zasáhla jeho domov.“
Popis / Obsah / Info k filmu Pod povrchem
Když dcera konečně vylétne z rodinného hnízda, Claire, která kvůli rodině nechala hudební kariéry, si najednou neví rady se životem. A navíc se v domě začnou dít podivné věci. V hlavních rolích amerického thrilleru Harrison Ford (1) a Michelle Pfeiffer.

Když čerstvá vysokoškolačka Caitlin konečně vylétne z rodinného hnízda, nerozestře se v duši Claire očekávaný blahodárný pocit dobře odvedené práce. Dceřin nezvykle naklizený pokoj zeje prázdnotou, stejně jako nový denní rozvrh její matky. Od té doby, co nechala slibné kariéry koncertní cellistky, soustředila se Claire jen na péči o vědeckou kariéru manžela - univerzitního vědce Normana. Ani čerstvě renovovaný dům po Normanově otci Claire neskýtá očekávané potěšení. A spolehlivý, ale racionalistický Norman, soustředěný na svůj genetický výzkum, manželčiny narůstající pocity ohrožení prostě nechápe. Náhle se začnou dít podivné věci, které Claire zprvu přikládá své vystresované mysli. Brzy se však ukáže, že dveře, které se samy pootevírají, významně padající předměty, zlověstně šplouchající výlevka ve vaně, podivné vzkazy psané neviditelnou rukou po oroseném zrcadle nejsou výplodem její fantazie.

Zdroj: HBO


Popis / Obsah / Info k filmu Pod povrchem
Robert Zemeckis se do obecného povědomí uvedl sci-fi sérií
Návratů do budoucnosti. V roce 1994 mocně pobavil Forrestem Gumpem a před třemi lety trošku nudil „hlubokomyslnou" sci-fi Kontakt. Nyní přichází s hororem Pod povrchem s Harrisonem Fordem a Michelle Pfeifferovou. Bohužel, Zemeckisův nový pokus vyvolává rozpaky.
Jediným problémem harmonické rodinky Spencerových je odjezd dcerky na univerzitu. Poté se Norman věnuje svému výzkumu a osamocená Claire se touží seznámit s rodinou odvedle, ve které jsou však hádky na denním pořádku. Když jedné noci sousedka zmizí, začnou se u Spencerových dít divné věci. Claire pojme podezření, že snad nebohá zbloudilá duše hledá pravdu. Manžel jí ale nevěří... Zemeckis zpočátku šroubuje divákovu pozornost, aby ho nakonec zradil nudným nastavovaným závěrem.
Nepodpořil ho ani herecky nemohoucí Harrison Ford. Jediným, kdo si zaslouží pochvalu, je Michelle Pfeifferová, podávající hvězdný výkon.
Téměř se vedle ní zařadil i Alan Silvestri, nebýt „impozantní" hudební masturbace během titulků. Škoda, film Pod povrchem mohl být mnohem lepší, nebýt neschopnosti scenáristů i režiséra důstojně dokončit slušně rozjetý příběh.
LADISLAV SILÁRSZKY Premiere 2000/11/43

Autor/Zdroj: Silárszky Ladislav/Premiere


Příběh: V domě manželů Spencenových se začínají dít podivné věci. Přízrak utopené dívky napovídá, že se někde v okolí stal zločin. Co si s tím počne Harrison Fond a Michelle Pfeiffer? Začnou věřit na duchy, nebo se stanou soukromými detektivy? Nebo se jenom děsivě zkouřili, a ted' mají z trávy halucinace? Kdo ví?

Je těžké říct, komu tady straší ve věži, ale jisté je, že za to může Šestý smysl. Uvadající žánr, jakým donedávna duchařský film byl, se stává prudce módní záležitostí a v jeho titulcích se objevují nejzvučnější jména filmového showbyznysu. Takže přátelé plíživé hrůzy, připravte se. Po kýčovitém Zámku hrůzy a geniálním Šestém smyslu přicházejí další přízraky, aby nás s sebou vzaly na mrazivý výlet do záhrobí.
Ve filmu Pod povrchem se sešly hned tři legendy filmového plátna najednou. On, ona a režisér - Harrison Ford, Michelle Pfeiffer a Robert Zemeckis. A pak samozřejmě taky „TO" - to neurčité, strašidelné a záhadné, co vám nahání hrůzu a v noci nedá spát, to, co se najednou objeví vedle vás na čiré hladině vody v plně napuštěné vaně, to, co má podobu bledé utopené dívky či mlžného obličeje ve vašich děsivých snech. Paráda. Duchařské karty jsou rozdány a v domě podle všeho očekávání začíná pomaloučku polehoučku strašit. Bu bu bu!
Je to však bohužel stejně trapné jako tento můj pokus o vtip. Michelle Pfeiffer se filmem potácí chvíli jako chápající manželka, chvíli jako paranoik a chvíli jako oběť a divák jí ani jednu pózu není schopen uvěřit. Harrison Ford je v roli manžela bezvýrazný až hrůza a o mrazivé atmosféře si můžete nechat jenom zdát. Je to strašné, ale je to tak.
Avizovaná pocta filmům Alfréda Hitchcocka se ukázala být nevýraznou nastavovanou story bez chuti a zápachu. Příběh o utajené vraždě a obžalobě ze záhrobí se za zvuku několika povedených hlášek vleče pomalu jako omšelá umrlčí kára táhnoucí na hřbitov zbytky sexappealu Michelel Pfeiffer a Fordova hereckého talentu. Pokus o překvapivou pointu je paradoxně strašidelnější než celý film a příšerně natažené hororové akční finále zase k smíchu. Já si ten blbej vtip neodpustím ještě jednou: Bu bu bu! Protože stejně takhle trapně se budete cítit, jestli se necháte nachytat a za tuhle dvouhodinovou nudu utratíte svoje peníze.
Jiří Zídek Titalfilm 2000/9/111

Autor/Zdroj: Zídek Jiří/Total Film


Popis / Obsah / Info k filmu Pod povrchem
Komorní duchařský horor Pod povrchem těží především ze spojení tří známých tvůrců: režiséra Roberta Zemeckise a herců Harrisona Forda a Michelle Pfeifferové, kteří se na filmovém plátně setkávají poprvé. H. Ford navíc poprvé hraje hlavní zápornou postavu. - Manželé Spencerovi jsou na první pohled sympatický pár. Norman je uznávaný přírovědec, Claire byla kdysi violoncelistkou. Nedávno se přestěhovali do Vermontu do domu po Normanově otci. Claire si začne všímat hádek u sousedů. Později nabyde mylné přesvědčení, že soused zavraždil manželku. Ve stejné době se v jejím domě začnou dít divné věci. Claire zjistí, že tu bloudí duch mrtvé ženy. Vyjde najevo, že to však není sousedka, nýbrž Normanova milenka, kterou muž před rokem utopil. Aby zůstal zločin utajen, pokusí se vrah zabít i vlastní milovanou ženu. - Autoři vycházejí z tradičních filmových motivů a situací (od strašeni v domě k paranormálním jevům či k různému využití vody) a z kombinace žánrových typů (od thrilleru přes duchařský příběh až k hororu). Vytvářejí sugestivní atmosféru a dovedně stupňují napětí. Avšak zbytečná „doslovnost", vybuzování napětí za cenu otřelých praktik i jistá „zamlženost" scénáře občas vyvolávají až dojem parodie. Jasná inspirace hudbou Hitchockova dvorního skladatele Bernarda Herrmanna jen dotvrzuje, odkud tvůrci čerpali především.
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2000/10/23

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


Když čerstvá vysokoškolačka Caitlin konečně vylétne z rodinného hnízda, nerozestře se v duši Claire Spencerové očekávaný blahodárný pocit dobře odvedené práce. Dceřin nezvykle naklizený pokojíček zeje prázdnotou, stejně jako nový denní rozvrh její matky. Od té doby, co nechala slibné kariéry koncertní cellistky, soustředila se Claire jen na péči o vědeckou kariéru manžela - univerzitního vědce Normana. Ani čerstvě renovovaný dům po Normanově otci osamělé ženě neskýtá očekávané potěšení: zahrada i blízké jezero sálající pozdně letní pohodou spořádaného Vermontu vyhlížejí podivně cize. A spolehlivý, ale racionalistický sympaťák Norman, soustředěný na svůj genetický výzkum, manželčiny narůstající pocity ohrožení prostě nechápe.
Když začne Claire podezřívat souseda, že zavraždil manželku, ocitne se zkušený divák psychologických thrillerů na koni. Jenže veškerá její detektivní práce přijde nazmar, když se tohle podezření ukáže být jen výplodem vystresované mysli. Claire začne chodit k černošskému psychoanalytikovi, než se však k potěše milovníků cvokařských thrillerů stačí nastartovat nějaký solidnější přenos, začnou hrdinčiny divné pocity nabývat konkrétnější podoby. Dveře, které se samy pootevírají, významně padající předměty, zlověstně šplouchající výlevka ve vaně, podivné vzkazy psané neviditelnou rukou po oroseném zrcadle - pro diváka honěného v duchařských hororech už není pochyb o tom, že v domě straší. Jenže zjevně psychicky labilní ženě to už nikdo - a podrážděný manžel především - prostě nevěří.
Claire se pokusí navázat s duchem neznámé plavovlasé dívky kontakt a pod jeho vedením zahájí nové pátrání. V jeho středu ovšem už nejsou mírumilovní manželé Feurovi z vedlejší vilky, ale sami Spencerovi. Postupně vycházejí najevo skutečnosti obracející naruby dosavadní existenci Claire jako milované a milující manželky... Pokud to vše není výplodem hrdinčiny rozjitřené mysli, kterou úskoční režiséři publiku čas od času vnucují coby zjevnou skutečnost, začíná větřit i divák posedlý thrillery o mužské krizi středního věku. Tu, jak známo, typičtí hollywoodští hrdinové řeší vraždou letité životní partnerky. Ale Norman asi nebude typický hollywoodský hrdina: svou ženu miluje, a aby jejich vztah udržel, udělal by všechno na světě...
Vyplatí se ovšem mít na paměti, že křestní jméno Norman si od dob Hitchcockova Psycha zachovává temný podtón a že povolání genetického vědce je v kurzu v branži mainstreamových padouchů. A vyplatí se mít na paměti, že vám tady zlovolně neprozrazuji pointu nového thrilleru Roberta Zemeckise. Ten není založen na jediném klíčovém fíglu jako Šestý smysl (i když se mu žánrově i stylisticky trochu podobá); na stopu, která se ukáže být stejně šťavnatá jako úplně špatná, složitý stupňovitý děj diváka navede hned několikrát. Psychologický thriller a duchařský horor jsou žánry, které zná kdekdo... jenže scenáristé Sarah Kernochanová a Clark Gregg je znají lépe. A dávají nám to pocítit. Mohlo by to být i ponižující, kdyby to nebylo tak zábavné a místy docela strašidelné. Robert Zemeckis vlastně postupuje dost dlouho podobně jako jeho kolega Roman Polanski v tolik diskutované Deváté bráně: k napínání diváka využívá především klasicky prostých, ale účinných triků. Módní „fyzické" jízdy a střihy způsobí, že sebou přinejmenším cuknete, když ve filmu průvan (průvan?) znenadání prudce zabouchne dveře. Nezvyklé úhly kamery, které se často neshodují s pohledem hlavní postavy (a koho tedy?) dělají své, stejně jako nečekané průhledy do , jiných světů" prostřednictvím obrazovek televizí a počítačů. To vše dává tušit, že tenhle film svůj titul nedostal jen tak pro parádu. Nebyl by to ovšem milovník computerových triků Zemeckis, aby ve skvostném přízračném finále nedal vydělat i specialistům na zvláštní efekty...
Zemeckisův film je nabitý detaily, které si pohodlní kritici zvykli nazývat „hitchcockovskými", ale které nemají s mistrovskými fígly vynálezce psychologických napínáků mnoho společného. V logických detailech zůstává film Pod povrchem místy trochu zmatený, a tak si v nepřehledné bouři prudkých dějových zvratů možná vzpomenete právě na klasika Alfreda Hitchcocka, který se v Potížích s Harrym s jednou mrtvolou vyřádil v témže podzimním Vermontu značně jednodušším a zlomyslnějším způsobem.
Ale nakonec ani moc nevadí, že autoři navzdory názvu svého filmu - zůstali dost povrchní. Nový Zemeckisův film je místy příjemně nevypočitatelný, nervově jemně masážní a celkově dostatečně hravý, aby dokázal pobavit. Jen „kostlivce ve skříni" manželů Spencerových musíte brát asi tak stejně vážně jako figurku Ítýka na prádelníku v Caitlinině opuštěném pokojíčku: Robert Zemeckis jako režisér a Steven Spielberg jako producent se zase jednou sešli, aby společně natočili slušně zábavný žánrový snímek. Dobře se při tom zjevně bavili nejen oni, ale i představitel hlavní mužské role Harrison Ford (jehož manželka Melissa Mathisonová, jak všichni na prádelníku vědí, je scenáristkou Spielbergova E.T. - Mimozemšťana). Michelle Pfeifferová, kterou coby Claire přibrali do party, možná některé vtipy tak docela nepochopila, ale zase jí to i v těch nejnapínavějších a nejmokřejších okamžicích oprávdu sluší.
Takže titul Pod povrchem si můžete ve víkendové nabídce kin klidně zaškrtnout i s manželem/manželkou. Vaše rodinné blaho nijak neohrozí - pokud k hororovým místům, kterým se po víkendu začnete vyhýbat, nepřibude vaše dosavadní dobrá kamarádka smaltovaná vana.
Alena Prokopová Cinema 2000/11/93

Autor/Zdroj: Prokopová Alena/Cinema


Popis / Obsah / Info k filmu Pod povrchem
Na první pohled dokonalé manželství. Ona, Clarie Spencer /Michelle Pfeiffer/, žena v domácnosti, která se vzdala kvůli manželově kariéře své hudební kariéry. On, Dr. Norman Spencer /Harrison Ford/, univerzitní vědec v oboru výzkumu, nadevše milující svoji nádhernou ženu Clarie a půvabnou dceru Caitlin. Ovšem, když se jednou Clarie zmíní svému muži o záhadných hlasech v jejich domě, které slyšela, a o záhadném zjevení ženy, které v jejich domě viděla, manželství získává první trhlinu na dokonalosti. Norman přesvědčuje ženu, že ji straší její klamné představy s takovou vehemencí, že Clarie začne pátrat po neznámé ženě. Nicméně, jak se Clarie přibližuje k pravdě, je jasné, že zjevení se nedá zapudit. a vrací se zpět k Dr. Spencerovi ...i k jeho krásné ženě.

Hvězdné obsazení nenechá nikoho na pochybách, nejde o "béčkový" film. Harrison Ford se uvedl mezi slavné herce ve Hvězdných válkách /1977/ jako Han Solo. Neméně slavné díly Spielbergovy trojice Indiana Jones upevnily Harrisonu Fordovi místo na filmovém slunci. Z poslední doby jmenujme alespoň filmy Sabrina, Air Force One nebo Blade Runner.
Michelle Pfeiffer neméně známá jako její filmový manžel zazářila v takových filmech jako např. Báječní Bakerovi hoši, Věk nevinnosti, Čarodějky z Eastwicku, Vlk a Báječný den.
Robert Zemeckis /Forrest Gump, Kontakt, Smrt jí sluší/, režisér a producent založil filmovou a televizní produkční společnost ImageMovers, a pod jménem této produkční firmy byl jako první natočen film Pod povrchem.


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

TV Program

ČT1 - Branky, body, vteřiny (1956) [...

19:52 - 20:10

5 minut již uběhlo
13 minut zbývá do konce

ČT2 - --

19:50 - 20:00

7 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

NOVA - Televizní noviny (1994) [TV po...

19:30 - 20:20

27 minut již uběhlo
23 minut zbývá do konce

Prima - Showtime (2020) [TV pořad]

19:55 - 20:15

2 minut již uběhlo
18 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190630
Osobností: 698022
Fotografií: 764553
Plakátů: 376975
Obsahů a biografií: 178410

Poslední komentáře

Ulice New Yorku (2001)

Ulice New Yorku
Když člověk vezme v potaz,   že jde o nezávislý biják   natočený s naprosto   zanedbatelným rozpočtem, je   nutné považovat ho určitě   za více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 6 / 10

Pokrevní pouto (2013)

Pokrevní pouto
Průměrná krimi o dvou   bratrech jeden padouch druhý   polda ,padouch vyleze z basy a   začne dělat problémy   nejdřív nájemná vražda   pak více >

Autor: PORTER | Hodnocení: 4 / 10

Sabata (1969)

Sabata
Povedený western jak jinak   když v hlavní roli   westernoví profík L.V.Cleef   ,s pistolí to umí jako málo   kdo a nemluví   zbytečně,přijel více >

Autor: PORTER | Hodnocení: 8 / 10

Red má práci (2000) [TV epizoda]

Red má práci
Zas dle mého spíš obyč.   díl, ale pár hlášek a   scének je slušných. Třeba   Red jak čeká na telefon z   budoucí práce, tam jsou   silný více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Dlouhé horké léto (1985) [TV fil...

Dlouhé horké léto
Toto remake z roku 1985 se mi   líbilo více než původní   film z roku 1958.Film má   lépe a zajímavěji   propracovaný   scénář,herecké výkony více >

Autor: Pala