Duben
ohodnotit

Seznamte se, Joe Black

Meet Joe Black

Další název:
Zoznámte sa, Joe Black (SK)
Rok:
1998
Délka:
173 minut
Premiéra v ČR:
7.1.1999
„Za trochu času navíc souhlasí, že bude dělat Smrti průvodce po Zemi...“
Popis / Obsah / Info k filmu Seznamte se, Joe Black
Příběh mediálního magnáta Williama Parrishe (Anthony Hopkins), jehož bohatý život je náhle narušen příchodem záhadného mladého muže jménem Joe Black (Brad Pitt), který postupně úplně pronikne do Parrishova života pracovního i soukromého. Vždy po Williamově boku se Joe účastní rodinných večeří, doprovází ho na zasedání správní rady a přebývá v útulné Parrishově rezidenci. Rodina i kolegové začnou mít pochybnosti o tomto nerozlučném společníkovi, který očividně ovlivňuje mnoho Billových rozhodnutí. Joe se zamiluje do Parrishovy krásné dcery Susan (Claire Forlani), tvrdě pracující lékařky, jež je pýchou svého otce. Pro Parrishe, Susan i zbytek rodiny jsou následky jejich románku velmi silné, komplikované a spíše hořké než sladké. Pouze William ví, že Joe Black je vlastně zosobněním Smrti, a že čeká na správnou chvíli, aby ho vzal na onen svět...

Zdroj: HBO Europe
Vysílání: dabing


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Seznamte se, Joe Black
Smrť sa príde pozrieť na Zem, aby zistila, ako chutí život...

Mediálny magnát William Parrish si užíva života plnými dúškami. Aj pre neho si však jedného dňa príde Smrť. Tá mu ale urobí celkom výnimočnú ponuku – navrhne mu časový odklad za možnosť priučiť sa niečo o ľuďoch a spoznať ich život. V podobe sympatického svetlovlasého mladíka, ktorý si hovorí Joe, Smrť vstúpi nielen do Parrishovho života, ale aj do života jeho krásnej dcéry Susan. Všetko sa zmení, keď sa dievča do Joea zamiluje. Smrť v ľudskom tele spoznáva, čo je to láska a hrozivá osudovosť budúcnosti náhle dostáva pre všetkých zúčastnených aktérov nový rozmer.

Zdroj: JOJ


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Seznamte se, Joe Black
Mediální magnát William Parrish se chystá na velký kontrakt, na němž hodně záleží jeho budoucímu zeti Drewovi. Williamovi se udělá v noci špatně a pak během dne v kanceláři opět. Při nesnesitelných bolestech slyší hlas, který s ním hovoří v hádankách…

Williamova starší dcera Allison připravuje oslavu otcových pětašedesátých narozenin, což má být velkolepá slavnost, o kterou ovšem William moc nestojí. Mladší dcera Susan, Drewova snoubenka, je lékařkou. Jejímu otci se Drew zamlouvá jako jeho nástupce ve firmě, ale ne jako budoucí zeť: nevidí totiž v jejich očích nadšení a vášeň, které k pravé lásce patří…

Susan se potká v bistru s mladíkem, kterému se zalíbí a on jí také. Když se spolu rozloučí, Susan netuší, že mladíka hned vzápětí srazí auto. Její starší sestra Allison pořádá rodinou večeři, na které chce probrat podrobnosti oslav. William slyší opět hlas, který mu říká, že stojí za dveřmi a čeká na pozvání. William tedy požádá hospodyni, aby se za dveře podívala, a ta mu oznámí, že má hosta. William nechá zavést návštěvu do knihovny, kde s ním nejprve hovoří zase jen hlas – a poté uvidí i mladého muže. Ten mu vysvětlí, že je Smrt a že si pro něj přišel. Ale vybral si ho, aby ho přiučil něco o lidech, za což mu může život o pár dnů prodloužit...

William nejprve nevěří. Pak v něm sám pozná Smrt, ale všechno je to tak podivné, že stále pochybuje. Smrt však odmítá jakoukoli diskusi a William ho od nynějška musí brát všude s sebou…

William představí Smrt jménem Joe Black. Smrt si vzala tělo mrtvého mladíka, který se potkal ráno v bistru se Susan. Ta se hned rozzáří, když ho spatří, ale Joe se chová úplně jinak než ráno. Susan si to vysvětlí tak, že když zjistil, kdo je jejím otcem, začal se chovat odtažitě. Joe jde s Williamem i do práce, kde ho William představí členům správní rady. Ti na přítomnost Joea pohlížejí s údivem, obzvláště Drew, hlavně poté, co William projeví svůj nesouhlas s kontraktem…

William chce být chvíli sám, Joe se proto vydá do města a zamíří do nemocnice za Susan…

Drew se cítí být Joem ohrožen a když se při večeři dozví, že byl Joe za Susan v nemocnici, pohádá se s ní. Susan si pomalu začíná uvědomovat, že se do Joea zamilovala, a on poprvé zažije pocit náklonnosti a první milování...

Zdroj: FTV Prima


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Seznamte se, Joe Black
Smrt nemusí být vždycky ženského rodu a naopak může být, stejně jako obyčejní smrtelníci, na smrt přepracovaná. Pak nezbývá, než si vzít dovolenou, sbalit kufry a vydat se za hranice všedních dnů. V případě záhadného mladíka, jménem Joe Black, přimo na svět, do domu multimilionáře. William Parrish patří k těm, co umí žít a užívat si svého bohatství. Joe Black je přijat jako vzácný host snad právě proto, že se pánovi domu ihned svěří, kdo je a odkud přicházi. Zato Susan, Parrishova dcera, nic netuší. Od prvního okamžiku však s jistotou ví, že
Joe je mužem jejího života. I pro něj má půvabná dívka mimořádnou přitažlivost, ale může vůbec Smrt vědět, co je láska a skutečně se zamilovat?

Byl to producent a režisér Martin Brest (Vůně ženy, Půlnoční běh, Policajt v Beverly Hills), kdo si vzpomněl na zajímavou zápletku úspěšného filmu 30. Let SMRT Sl BERE DOVOLENOU s Frederikem Marchem v hlavní roli. Tým scenaristů studia Universal ji "oblékl" do nového kabátu a Martin Brest "dodal", kromě režijnich zkušeností, hvězdné herecké obsazení - Brada Pitta (Joe Black) a Anthony Hopkinse (William Parrish). Jak konstatují americké kritiky, oba si fil-
mem SEZNAMTE SE, JOE BLACK zřejmě zajistili nominaci na Oscara.

Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora


Popis / Obsah / Info k filmu Seznamte se, Joe Black
Smrt si přišla pro Williama Parrishe a uzavřela s ním dohodu: Dá mu čas, ale dostane za to možnost přiučit se něco o lidech. Byl to korektní obchod, dokud se jeho součástí nestala i Parrishova dcera...


"Odpověď na tvou otázku zní ano." V kalném šedivém ránu, kdy se i mediální magnáti stávají jen stárnoucími muži a ani poctivě nastřádané miliony je neochrání před úzkostnými stavy a bolestivými příznaky přicházejícího stáří, uslyšel William Parrish hlas odnikud, odpovídající mu na otázku, kterou ještě nepoložil. Střih. O několik hodin později. Williamova mladší dcera, půvabná lékařka Susan, tak napůl zasnoubená s otcovým ambiciózním asistentem, narazí v kavárně na okouzlujícího mladého muže. Jejich setkání je plné příslibů a snad, snad může být tím bleskem, který William své dcerce vždycky předpovídal (a přál). Po zdráhavém rozloučení je ale neznámý mladík vzápětí sražen autem a umírá. Konečně. Smrt má to, co potřebovala - tělo.

Toho večera se k Parrishovým přidá nový host. Pohledný blonďatý cizinec, pro potřeby společnosti nesoucí jméno Joe Black. A William Parrish už ví, na co se ptal - a Susan Parrishová už ví, že našla lásku svého života...

Přesto, že nový film Martina Bresta dokonale zapadá do nejnovější hollywoodské mánie koketovat s nadzemskými stvořeními a konfrontovat je s pozemským světem (Extra život, Michael, Město andělů), jeho zápletka je již dosti letitá. Vychází ze snímku Mitchella Leisena Smrt na dovolené (Death Takes a Holiday) z roku 1934, ovšem nelze mluvit doslova o remaku, neboť tvůrci převzali právě jen základní premisu příběhu - totiž motiv Smrti, která na sebe na několik dní vezme lidskou podobu, aby poznala, co znamená žít, a přitom se zcela neplánovaně zamiluje. Vše ostatní je již autorským dílem čtveřice scenáristů, kteří dělali co mohli - a mohli toho snad až příliš, neboť původně 78 minutový snímek dosáhl v jejich inovovaném přístupu téměř tří hodin. Ty ale proti očekávání nejsou naplněny sofistikovaným domýšlením a rozpracováním výchozí situace, ale jen poněkud zdlouhavým vyprávěním, doplněným (přesněji zahlceným) celou řadou často vedlejších a někdy i zbytečných motivů. Odpověď na lapidární otázku, o čem že film vlastně je, tedy není v tomto případě zdaleka jednoduchá. O Williamu Parrishovi, pokoušejícím se vyjednávat o lhůtě vlastní smrti? O pozemské zkušenosti Smrti? O hluboce zamilované ženě? O tom všem, a navíc i o sesterské rivalitě a jednom ohavném obchodním švindlu. Každý z těchto motivů by spokojeně vystačil na vlastní celovečerní film, v tomto případě se ovšem všechny mísí s velmi logickým výsledkem, a totiž že žádný z nich není patřičně využit a naplněn.

Další, poměrně zásadní problém je v neujasněnosti žánru filmu. Aspiruje totiž na romanci, komedii i existenciální drama - a selhává v každém z nich. Do jisté míry to souvisí s množstvím dějových linií, ale základní chyba je v pojetí samotné postavy Smrti. Zatímco totiž Fredric March vystupoval v roce 1934 jako tajemná, romantická figura, jeho dnešní obdoba je napůl komická a napůl hrozivá, takže tato Smrt střídavě s nevinností dítěte (anebo Starmana) tápe v základních civilizačních návycích a vzápětí vystupuje s mrazivou neúprosností a hrozivou osudovostí.

Z této rozpolcenosti také plyne nejedna zjevná nelogičnost, jichž se autoři dopouštějí ve jménu efektnosti té či oné polohy postavy.

Není tedy divu, že Brad Pitt odvádí svůj nejlepší výkon v prvních scénách, jako romantický, přirozeně okouzlující mladík v kavárně. Ve chvíli, kdy se do jeho tělesné schránky vtělí Smrt, je náhle smutně bezradný a po většinu filmu jen toporně sleduje svého budoucího zákazníka Parrishe, dílem s výrazem osudového mementa, dílem klopýpajícího šaška. Ještě nejpřesvědčivější je v romantických mezihrách s Claire Forlaniovou, kde se cítí daleko jistěji než na půdě čisté komiky, a kde není nucen ani předvádět strnulou nemilosrdnost.

Bilancovat svůj život tváří v tvář takové Smrti je jistě nelehké, ovšem Anthony Hopkins je jako vždy skvělý a jeho výkon je popravdě řečeno jedním z nemnoha důvodů, proč nový film Martina Bresta vůbec vidět. Jeho dynamický a úspěšný pětašedesátník představuje to nejlepší, co může lidská bytost nabídnout (koneckonců proto si ho také Smrt vybrala za svého průvodce), a vzdor tomu, že jde o postavu v podstatě velmi zidealizovanou, Hopkins ji hraje s neobyčejným espritem a inteligencí, takže mu velmi snadno projde i dosti neuvěřitelná kombinace laskavého, citlivého, chápavého a ohleduplného milionáře s železnými morálními zásadami.

Mimo Hopkinsova šarmantního hereckého výkonu lze filmu přičíst k dobru i dobře napsané dialogy, jejichž kvalita by ovšem byla ještě podstatně umocněna, kdyby střihačské nůžky odstranily dlouhé sekundy významného mlčení (a nejen je), které je dělí, už proto, že v nich není významného pranic.

Kapitolou samou pro sebe je pak téměř třičtvrtěhodinový závěr - večírek, na němž tvůrci spojují a řeší všechny vypravěčské linie příběhu. Zlo je vytrestáno (docela vtipně), dochází k nutnému loučení, odpuštění, smíru i vyznání a film ve světle gigantického ohňostroje konečně dojde svého dávno zaslouženého finále.

Vzhledem k tomu, že žádný z nedlouhé řady titulů Martina Bresta nebyl komerčním propadákem (v případě Policajta v Beverly Hills dokonce naopak) dostal režisér od studia Universal zjevně volnou ruku a držel ji doširoka otevřenou. Na to, že jde o romanci s jediným (malým) zvláštním efektem, stál film totiž neuvěřitelných 90 milionů dolarů a popravdě řečeno, když odečteme honoráře Brada Pitta a Anthonyho Hopkinse, lze díky kameře Emmanuela Lubezkiho a výpravě Danta Ferrettiho poměrně přesně určit, kam přišly. Ono zařídit opulentní milionářskou rezidenci přeci jen něco stojí, a tahle to asi opravdu stála.

Máte-li na tomto místě pocit lehké zaujatosti z mé strany, není divu. Člověka totiž mrzí, když vidí, jak se neobyčejně slibné téma utápí v neúnosné délce filmu, nedotaženém scénáři a váš oblíbený (a jindy i dobrý) herec předvádí výkon na spodní hranici svých možností.

Autor/Zdroj: Hejlíčková Iva/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190691
Osobností: 698201
Fotografií: 765204
Plakátů: 377361
Obsahů a biografií: 178512

Poslední komentáře

Recept na rozloučenou (1989) [TV...

Recept na rozloučenou
Klasické staršie spracovanie   kriminálky. Scenár bol   trochu komplikovaný, avšak   film bol herecky kvalitne   obsadený. Záver filmu bol   neočakávaný.

Autor: Nasudr | Hodnocení: 7 / 10

Kam letíš, letadlo? (1989) [TV i...

Kam letíš, letadlo?
Ve své době jistě žhavě   současná a adresná věc,   jako většina všeho, co kdy   napsal Josef Klíma, ale dnes   už to obsahově hodně   vyvanulo více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Jackie balí Hyda (2000) [TV epiz...

Jackie balí Hyda
Velmi slušnej díl, Bob   Pinciotti dělá grilovačku,   ale na rozloučenou se svým   obchodem. Grilovačku dělá i   Red Forman a tak spolu   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

The Invisible Man Returns (1940)

The Invisible Man Returns
Místy zbytečně   komplikované, ale efekty jsou   zde na svůj rok výroby na   jedničku. Dějově to také   ujde, moc hluchoty tu není.   Většinu více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 4 / 10

Vedlejší produkt (2024) [TV mini...

Vedlejší produkt
Peter Bebjak pro TV umí, ale   filmy má slabší, kdoví   proč? Vedlejší Produkt je   solidní mini série, která   ukazuje práci kriminalistů   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10