Popis / Obsah / Info k filmu Umučení KristaBrilantně vizuálně i filmařsky zpracováno. Originální jazyk přidává na autentičnosti. Utrpení a brutalita dotažena možná až moc do krajnosti. Pokud opravdu dokázal tak dlouho vzdorovat bolesti a utrpení, tak klobouk dolů.
Autor: GenePopis / Obsah / Info k filmu Umučení KristaPassion je film o posledních dvanácti hodinách života Ježíše z Nazareta. Film začíná v zahradě Getsemanské, kam se Ježíš odešel modlit po Poslední večeři. Ježíš odolává Satanovým svodům. Následkem zrady Jidáše Iškariotského je Ježíš zatčen a odveden zpátky do města Jeruzaléma, kde ho vůdcové farizeů obviní z rouhání a vynesou nad ním rozsudek smrti.
Ježíš je předveden před Piláta, římského místodržícího v Judsku, který si vyslechne obvinění vznesená farizeji proti Ježíšovi. Pilát pochopí, že se jedná o politický spor, a předá záležitost králi Herodovi. Herodes vrátí Ježíše Pilátovi, a ten předloží lidu volbu, zda má propustit Ježíše nebo zločince Barabáše. Lid rozhodne, že propuštěn má být Barabáš a Ježíš má být odsouzen.
Ježíš je předán římským vojákům a zbičován. Ježíš, ztýrán k nepoznání, je opět předveden před Piláta, a ten ho ukáže lidu, jako kdyby chtěl říct: "Nestačilo už to?" Nestačí to. Pilát si nad celým dilematem myje ruce a nařídí svým lidem, aby konali tak, jak si to přeje lid. Ježíš na sebe bere svůj kříž a musí ho nést celým Jeruzalémem až na vrchol Golgoty. Na Golgotě je Ježíš přibit na kříž a prožívá poslední pokušení - strach z toho, že ho jeho Otec opustil. Svůj strach překoná, pohlédne na Marii, svou svatou matku, a řekně něco, co dokáže plně pochopit jen ona: "Dokonáno jest." Pak umírá se slovy: "Otče, do Tvých rukou odevzdávám svého ducha."
V okamžiku jeho smrti se země otřásla. Scénář k filmu Passion vytvořil producent a režisér Mel Gibson ve spolupráci s Benediktem Fitzgeraldem (Chladnokrevně, Zelda). V podstatě se jedná o upravené pašije zkompilované ze všech čtyř evangelií - Matoušova, Markova, Lukášova a Janova.
James Caviezel Gibson od počátku věděl, že nejdůležitější bude najít toho pravého herce pro roli Ježíše Krista. Jeho volba nakonec padla na Jima Caviezela, který naposledy hrál ve filmu Hrabě Monte Cristo. Caviezela, který je aktivní katolík, tato nabídka okamžitě oslovila. Jako pozoruhodná shoda okolností se mu jevilo i to, že právě oslavil 33. narozeniny a dostal se tedy do "Kristových let". "Ještě nikdo takhle Ježíše neukázal a podle mě Mel ukazuje, jak to doopravdy bylo. Nepoužívá násilí pro násilí, nikdy to nebylo bez důvodu. Ten realismus bude asi mnohé šokovat, ale právě proto je ten film tak nesmírně silný."
Pro scény, kdy Ježíš absolvuje bití a bičování nechvalně proslulým římským vynálezem, "devítiocasou kočkou" (důtky s kovovými konci, které trhaly kůži), musel Caviezel podstoupit dlouhé přípravy v maskérně. Po makeupu, kterým měl pokrytu většinu těla, mu naskákaly puchýře, díky kterým pak nemohl v noci spát. Scény ukřižování se natáčely 14 dní, během kterých musel nést, či spíše vláčet cca 70 kg těžký kříž (skutečné kříže vážily až dvojnásobek) až na Golgotu, to vše zahalen pouze do plátna, přestože se natáčelo během zimy. Někdy byl tak podchlazen, že nemohl ani promluvit a štáb mu musel na obličej přikládat ohřívací balíčky, aby vůbec rozhýbal rty. To ještě nebylo všechno - při natáčení během bouřky do Caviezela a pomocného režiséra Jana Micheliniho udeřil blesk - sjel do Micheliniho deštníku a zasáhl i Caviezela, ale jako zázrakem nebyl ani jeden z nich vážně zraněn.
Caviezel nicméně na natáčení vzpomíná v dobrém: "Kdybych tím vším neprošel, nebylo by to utrpení tak autentické, takže to tak muselo být," říká.
AUDIO: DD 5.1. hebrejsky, latinsky, aramejsky. Titulky: české.
DVD Express
Popis / Obsah / Info k filmu Umučení KristaDalší z řady filmů inspirovaných novozákonními evangelii je velmi osobním projektem herce a příležitostného režiséra Mela Gibsona, pokoušejícím se zachytit průběh posledních dvanácti hodin Ježíšova života (od zajetí v Getsemanské zahradě po ukřižování). Ve snímku Umučení Krista se „holé“ biblické texty (zkompilované Gibsonem a spoluscenáristou Benedictem Fitzgeraldem ze všech čtyř evangelií) stávají východiskem pro exaltovanou podívanou, kladoucí důraz nikoli na Kristovo učení či jeho božství, ale na jeho tělesné utrpení, jež má (v souladu s biblickým mottem z Izajáše) v publiku efektními vypravěčskými prostředky (obvykle spojovanými s mainstreamovou estetikou) vzbudit jednoznačnou emocionální odezvu.
Kino AERO
Popis / Obsah / Info k filmu Umučení KristaDalší z řady filmů inspirovaných novozákonními evangelii je velmi osobním projektem herce a příležitostného režiséra Mela Gibsona, pokoušejícím se zachytit průběh posledních dvanácti hodin Ježíšova života (od zajetí v Getsemanské zahradě po ukřižování). Ve snímku Umučení Krista se „holé“ biblické texty (zkompilované Gibsonem a spoluscenáristou Benedictem Fitzgeraldem ze všech čtyř evangelií) stávají východiskem pro exaltovanou podívanou, kladoucí důraz nikoli na Kristovo učení či jeho božství, ale na jeho tělesné utrpení, jež má (v souladu s biblickým mottem z Izajáše) v publiku efektními vypravěčskými prostředky (obvykle spojovanými s mainstreamovou estetikou) vzbudit jednoznačnou emocionální odezvu. Trpnou a vědoucí oběť Ježíše (v podání aktivního katolíka Jima Caviezela) režisér rozvádí do podoby permanentního, estetizovaného, ale vypjatě krvavého trýznění prokládaného naivními flashbacky. Přinejmenším dvě scény (bičování a ukřižování) útočí na publikum naturalistickou brutalitou, vídanou zpravidla jen v příslušně nepřístupných filmech (v USA však film mohou vidět v doprovodu rodičů i děti). – Umučení Krista není tradičním narativním příběhem s klasickou zápletkou a „živými“ postavami, ale moderní verzí pašijí, založenou na statických charakterech a využívající momentální fascinace násilím i potřeby západní společnosti objevovat jednoznačné „návody“ na existenci. Mel Gibson, který se na počátku 90. let přiklonil ke konzervativnímu katolicismu, ve svém filmu násilnicky dogmatickým, filmařsky popisným a místy i kýčovitým způsobem prosazuje pojetí kristovské legendy jako vášnivě exaltované podívané, jež koření ve středověce-romantickém pojetí evangelií. Film (jehož produkci a distribuci Gibson financoval z vlastní kapsy) vyprovokoval řadu bouřlivých reakcí: v katolických kruzích se dočkal pozitivní odezvy a zaznamenává vysokou návštěvnost (navzdory tomu, že je kvůli „realistickému efektu“ mluven aramejsky a latinsky a opatřen titulky, jež diváky v USA zpravidla odrazují). O tom, že při jeho hodnocení ustupují do pozadí estetické kategorie a že je vnímán především jako žhavé politikum, svědčí např. i skutečnost, že byl v muslimsky orientovaných zemích přivítán jako jednoznačně protižidovský a že se na druhé straně setkal s odporem židovských organizací (i když Gibson se pokusil motivy obsažené už v náboženských textech a obviňující Židy z Ježíšovy smrti utlumit).
-ap-, Filmový přehled 2004/5
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište