Obsah filmu Zelené červené jablko
S jistými rozpaky jsme přijali čtvrteční brněnskou dramatizaci novely Bohumila Říhy Divný člověk. Pod těžko rozšifrovatelným titulem ZELENÉ ČERVENÉ JABLKO ji napsala Marie Loucká (režie Rudolf Tesáček). Příběh o venkovském poštmistrovi, zapšklém starém mládenci, který pod vlivem mladé spolupracovnice začne jinak nahlížet na svůj šedivý, pasivní život, se nakonec zvrhl v jakousi nudnou podívanou. Hlavní hrdina si jen těžkopádně získával zaujetí diváků. Zavinil to zřejmě ne dost šťastný způsob uchopení literární látky, nevynalézavá režie, které se nepodařilo navodit atmosféru vesnice konce padesátých let. Nebýt toho, že se ve hře objevovali...
S jistými rozpaky jsme přijali čtvrteční brněnskou dramatizaci novely Bohumila Říhy Divný člověk. Pod těžko rozšifrovatelným titulem ZELENÉ ČERVENÉ JABLKO ji napsala Marie Loucká (režie Rudolf Tesáček). Příběh o venkovském poštmistrovi, zapšklém starém mládenci, který pod vlivem mladé spolupracovnice začne jinak nahlížet na svůj šedivý, pasivní život, se nakonec zvrhl v jakousi nudnou podívanou. Hlavní hrdina si jen těžkopádně získával zaujetí diváků. Zavinil to zřejmě ne dost šťastný způsob uchopení literární látky, nevynalézavá režie, které se nepodařilo navodit atmosféru vesnice konce padesátých let. Nebýt toho, že se ve hře objevovali družstevníci, mohl se příběh odehrávat kdekoliv a kdykoliv. Literární předloze neposloužily ani určité dějové posuny a aktualizace (například přikomponovaná postava mladé prodavačky v jednotě, jíž poštmistr bez jakékoliv předchozí motivace nabídne sňatek, stárnoucí nevěsta Milada, která se chystá se svým neslaným nemastným „Vendulkou“ uzavřít manželství, zájezd do Maďarska atd.), které jen zamlžovaly vztahy a charakter hlavní postavy. Její osud a nezřetelně čitelný přerod se potom vyjevily jako málo únosné pro dramatického hrdinu. Hra byla ochuzena o Říhovu plastičnost vyprávění, o široký záběr jednání a myšlení hlavní postavy, o kolorit života figur a figurek, jež hrály v příběhu významovou roli. A tak dokazuje, že ne z každé knihy a ne každým autorem lze vytvořit odpovídající dramatický tvar.
[zb – hý] Na okraj obrazovky: Úroda dramatických premiér. Rudé právo. 1982, roč. 62, č. 57 [9. březen], s. 5. [upraveno, zkráceno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 3.11.2016
Neučesané, neurovnané, taková hrc prc „komedie“ z vesnice. No, komedie, že byste se u toho zasmáli, to asi ne. Není to úplná blbina, ale taky prostě nic extra srandovního.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 20.3.2016
Křečovité milostné peripetie hodně asexuálního pana poštmistra nakombinované se zápletkou jezeďáckého zájezdu do Budapešti. Kterej se nekoná, páč nějakej záškodník odvolá autobus (logicky, přece vo žních nemůžou družstevníci rajzovat po výletech). A aby toho nebylo málo, do nesmyslného scénáře vstupuje ještě bejvalej majitel mlýna s nemanželským potomkem. Televizní tvorba z Brna mívala strašně kolísavou úroveň.