Duben
ohodnotit

Zločin a trest

Rikos ja rangaistus

Další název:
Crime and Punishment
Žánr:
Země:
Rok:
1983
Délka:
91 minut
Premiéra v ČR:
8.4.2002
Popis / Obsah / Info k filmu Zločin a trest
Antii Rahikainen, řezník na jatkách, vstoupí do bytu bohatého podnikatele a bez vysvětlování ho na místě zastřelí. Svědkyní se stane dívka Eeva, která právě přinesla kytici z květinářství. Policejní inspektor Pennanen objeví ve starých spisech souvislost: oběť před lety způsobila při autonehodě smrt Rahikainenovy dívky. . . V moderní adaptaci se z Raskolnikova stal Rahikainen, podstata konfliktu jedince se společností však zůstala původní. Zaměnilo se ovšem prostředí a sociální vazby, Karismäkiho snímek je tedy jakýmsi "Zločinem a trestem po sto letech".

Autor/Zdroj: /Febiofest


"…hodně z Hitchcocka, hodně z Bressona a jen dvě procenta jsem já,“ těmito slovy Kaurismäki skromně zhodnotil svůj první celovečerní film, kterým v šestadvaceti letech odvážně debutoval jako samostatný režisér i hlavní scenárista. Kaurismäki dále uvádí: "Rozhodl jsem se pro Dostojevského příběh, když jsem si někde přečetl Hitchcockův názor, že by se nikdy neodvážil adaptovat jeho romány, protože jsou z hlediska filmového zpracování příliš těžké. Řekl jsem si tehdy: dobrá, tak to zkusím já. Natočit ve Finsku film jako debutant není právě snadné a předpokládal jsem, že pak uplynou léta, než se mi znova naskytne nějaká příležitost. Proto jsem se rozhodl, že bude lepší zklamat s velkým projektem. Když už padnout, tak hlasitě, aby se o tom alespoň vědělo. Vzal jsem tedy nejlepší knihu na světě a úplně jsem ji zničil…" Kaurismäki, pro něhož byl tento film také "holdem zlatým časům, ve kterých jedna vražda stačila na jeden kriminální film", se Dostojevského románem, který přesadil do reálií současných Helsinek, inspiroval jen velmi volně. Lea Trojanová o tomto Kaurismäkiho stylisticky neobyčejně čistém, originálně autenticky působivém a myšlenkově pozoruhodně vyzrálém debutu mj. píše: "Spíše než Raskolnikovem, pro něhož je spáchaný zločin jakýmsi laboratorním pokusem, majícím potvrdit jeho úvahu o bonapartistických povahách, k nimž by rád náležel, je Rahikainen (tj. ústřední hrdina filmu) zklamaným idealistou a společenským outsiderem. Přehlíženým outsiderem, jenž vegetuje v nuzném pokoji laciné ubytovny, jehož malé okno vede do dvora, evokujícího nuzné petrohradské dvorky, nesnídá a nepije v krčmách, ale v umakartovém bufetu. Noční Helsinky plné světel, proudících aut, lodních stěžňů v pozadí, jsou vůči němu lhostejným, chladným světem, bariérou, za niž nikdy nevstoupí. Rahikainen je sice představen jako bývalý student práva, jehož zklamání a nevíra v justici končí u řeznického špalku, ale jeho vzpoura proti společnosti, vzpoura manifestovaná provedeným zločinem, je spíše pudová, nereflektovaná."

Autor/Zdroj: /Kino AERO


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Zločin a trest
Tímto snímkem Kaurismäki v šestadvaceti letech odvážně debutoval jako samostatný režisér i hlavní scenárista. On sám říká: „Rozhodl jsem se pro Dostojevského příběh, když jsem si někde přečetl Hitchcockův názor, že by se nikdy neodvážil adaptovat jeho romány, protože jsou z hlediska filmového zpracování příliš těžké. Řekl jsem si tehdy: dobrá, tak to zkusím já... Když už padnout, tak hlasitě, aby se o tom alespoň vědělo. Vzal jsem tedy nejlepší knihu na světě a úplně jsem ji zničil…“ Kaurismäki, pro něhož byl tento film také „holdem zlatým časům, ve kterých jedna vražda stačila na jeden kriminální film“, se Dostojevského románem, který přesadil do reálií současných Helsinek, inspiroval jen velmi volně. Přesto jde o stylisticky neobyčejně čistý, originálně autenticky působivý a myšlenkově pozoruhodně vyzrálý filmový debut, upomínající svým vyzněním hodně na Kafku a Camuse.
kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Zločin a trest
„...hodně z Hitchcocka, hodně z Bressona a jen dvě procenta jsem já," těmito slovy Kaurismáki skromně zhodnotil svůj první celovečerní film, kterým v šestadvaceti letech odvážně debutoval jako samostatný režisér i hlavní scenárista. Kaurismäki dále uvádí: „Rozhodl jsem se pro Dostojevského příběh, když jsem si někde přečetl Hitchcockův názor, že by se nikdy neodvážil adaptovat jeho romány, protože jsou z hlediska filmového zpracování příliš těžké. Řekl jsem si tehdy: dobrá, tak to zkusím já, Natočit ve Finsku film jako debutant není právě snadné a předpokládal jsem, že pak uplynou léta, než se mi znova naskytne nějaká př0ežitost. Proto jsem se rozhodl, že bude lepší zklamat s velkým projektem. Když už padnout, tak hlasitě, aby se o tom alespoň vědělo. Vzal jsem tedy nejlepší knihu na světě a úplně jsem ji zničil..." Kaurismäki, pro něhož byl tento film také „holdem zlatým časům, ve kterých jedna vražda stačila na jeden kriminální film", se Dostojevského románem, který přesadil do reálií současných Helsinek, inspiroval jen velmi volně. Lea Trojanová o tomto Kaurismäkiho stylisticky neobyčejně čistém, originálně autenticky působivém a myšlenkově pozoruhodně vyzrálém debutu mj. píše: „Spíše než Raskolnikovem, pro něhož je spáchaný zločin jakýmsi laboratorním pokusem, majícím potvrdit jeho úvahu o bonapartistických povahách, k nimž by rád náležel, je Rahikainen (tj. ústřední hrdina filmu) zklamaným idealistou a společenským outsiderem. Přehlíženým outsiderem, jenž vegetuje v nuzném pokoji laciné ubytovny, jehož malé okno vede do dvora, evokujícího nuzné petrohradské dvorky, nesnídá a nepije v krčmách, ale v umakartovém bufetu. Noční Helsinky plné světel, proudících aut, lodních stěžňů v pozadí, jsou vůči němu lhostejným, chladným světem, bariérou, za niž nikdy nevstoupí. Rahikainen je sice představen jako bývalý student práva, jehož zklamání a nevíra v justici končí u řeznického špalku, ale jeho vzpoura proti společnosti, vzpoura manifestovaná provedeným zločinem, je spíše pudová, nereflektovaná."

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Zločin a trest
Dnes velmi uznávaný finský režisér Aki Kaurismäki debutoval v roce 1983 přepisem románu F. M. Dostojevského Zločin a trest. Děj často adaptovaného díla zasadil do Helsinek osmdesátých let a ze studenta Raskolnikova udělal bourače masa na jatkách Rahikainena, outsidera, který platí za podivína a který není spokojen s ničím a především sám se sebou… – Hned na počátku zabije Rahikainen bohatého podnikatele Honkanena. Na místě činu je přistižen dívkou Evou, která ho však překvapivě neudá. Muž se však policejnímu vyšetřování nevyhne, neboť zavražděný před třemi lety v opilosti přejel a zabil jeho snoubenku. - Na pozadí jednoduché kriminální zápletky se odehrává zvláštní existenciální drama o odcizení, o mravních hodnotách a také o zvláštní lásce. Kvůli setkání s Evou se vrah, zabíjející z blíže neurčených sociálních důvodů, dostává do psychické krize. Zvláštní dívka je k mladíkovi přitahována, ale odmítá nést zodpovědnost za něj a usnadnit mu doznání. Rahikainen se nakonec sám udá. - Snímek je odvážnou a originální adaptací slavného románu a je obdivuhodné, jak se Kaurismäkimu podařilo do devadesátiminutové metráže vtěsnat vše, co je v románu nejpodstatnější.
-kat- filmový přehled 2002/5,

Autor/Zdroj: -kat-/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

Tagy

TV Program

ČT1 - Dynastie Nováků (1982) [TV ser...

11:10 - 12:00

21 minut již uběhlo
29 minut zbývá do konce

ČT2 - Křesťanský magazín (1993) [TV ...

11:20 - 11:45

11 minut již uběhlo
14 minut zbývá do konce

NOVA - Policie Modrava (2011) [TV ser...

10:25 - 11:55

66 minut již uběhlo
24 minut zbývá do konce

Prima - Partie Terezie Tománkové

11:00 - 11:55

31 minut již uběhlo
24 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190665
Osobností: 698158
Fotografií: 765151
Plakátů: 377311
Obsahů a biografií: 178487

Poslední komentáře

Ze Země na Měsíc (1998) [TV mini...

Ze Země na Měsíc
Parádní hraný dokument o   dobývaní měsíce. HBO   umělo vždy udělat kvalitní   seriály, navíc ve   spolupráci s Tomem Hanksem.   Každý fanoušek kosmonautiky   musí zajásat.

Autor: red.mann | Hodnocení: 8 / 10

Odvážná Vaiana: Legenda o konci ...

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa
Tradiční schéma pohádky   vůbec není na škodu. Dětem   se určitě bude líbit   netradiční prostředí a   příběh. Pohádka, která   moje vnoučky bavila.

Autor: red.mann | Hodnocení: 8 / 10

Vražda v Ostrovní ulici (1933)

Vražda v Ostrovní ulici
V roce 1933 byl u nás   zvukový film stále ještě   víceméně v plenkách a   tohle je vlastně první ryze   česká filmová detektivka.   Tvůrci více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Sbohem, Sabato (1970)

Sbohem, Sabato
O trochu slabší než   jednička L.V.Cleef mi tam   seděl víc,dobrodružná   honička za vozem plným   zlata,dost přestřelek,pravé   westernové   prostředí,lepší průměr.

Autor: PORTER | Hodnocení: 6 / 10

Táta Hyda (2000) [TV epizoda]

Táta Hyda
Hyde najde svého otce, ale   ten se k němu zprvu moc nemá   a ještě lundá. Fez se   snaží okouzlit ženy   poblíž sebe, ale moc to   nejde a více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Staré pověsti české

Staré pověsti české

Barry Gray

Gray Barry

Peter F. Kurland

Kurland Peter F.

Alan Rowe

Rowe Alan

Keone Young

Young Keone

Smrtonosná zbraň 2 (Lethal Weapon 2)

Smrtonosná zbraň 2
Lethal Weapon 2

Mandžuský kandidát (The Manchurian Candidate)

Mandžuský kandidát
The Manchurian Candidate

Annie Cordy

Cordy Annie

Urška Hlebec

Hlebec Urška

Anna Karenina

Anna Karenina
Anna Karenina

Naposled navštívené:
Staré pověsti české

Staré pověsti české

Barry Gray

Gray Barry

Peter F. Kurland

Kurland Peter F.

Alan Rowe

Rowe Alan

Keone Young

Young Keone

Smrtonosná zbraň 2 (Lethal Weapon 2)

Smrtonosná zbraň 2
Lethal Weapon 2

Mandžuský kandidát (The Manchurian Candidate)

Mandžuský kandidát
The Manchurian Candidate

Annie Cordy

Cordy Annie

Urška Hlebec

Hlebec Urška

Anna Karenina

Anna Karenina
Anna Karenina