Životopis (biografie) / Informace:Od dětství byla vedena k divadlu svou matkou, na jevišti se objevila již v pěti letech, prošla baletní průpravou, nicméně vystudovala obchodní akademii, až později v Brně vystudovala JAMU (1951). Její první štací bylo Východočeské divadlo v Pardubicích (1951-1957), poté byla členkou Městských divadel pražských (1957-1960) a Divadla E. F. Buriana (1960-1966), v roce 1966 pak nastoupila do stálého angažmá v Národním divadle. Hostovala také ve Viole, významná je i její činnost v rozhlase a dabingu, působila také jako pedagožka na pražské konzervatoři. Již v pardubickém divadle ztvárnila Nezvalovu Manon, kterou milovala od dětství, za své další zásadní životní role považuje Desdemonu, Kleopatru nebo kněžnu z Lucerny.
První příležitosti před filmovou kamerou dostala Bohdanová až po svém příchodu do Prahy koncem 50. let. Jejím prvním filmem byl Občan Brych (1958), poté hrála v dramatech Romeo, Julie a tma (1959), Obžalovaný (1964), Dita Saxová (1967). Významnou roli dostala v televizním filmu Odcházeti s podzimem (1965), což byla adaptace povídky Fráni Šrámka, oceněná na televizním festivalu v Monte Carlu. Zajímavou úlohu dostala také v později trezorovém filmu Čest a sláva (1968). Hrála ale také ve společensky angažovaných filmech Velká samota (1959) nebo Pouta (1961). Filmové role Blanky Bohdanové 50. a 60. let mají společný prvek v psychologické složitosti a emoční rozervanosti, patřila k výrazným typům charakterních hereček 60. let.
V roce 1969 absolvovala Bohdanová studijní pobyt ve Velké Británii, což byl jeden z důvodů výrazného omezení její filmařské činnosti v době normalizace, kdy se před kamerou objevila maximálně jednou za dva roky, navíc v nijak výrazných rolích, mimo jiné se mihla v seriálu Třicet případů majora Zemana. V průběhu doby se Bohdanová přehrála do rolí zralých až stárnoucích žen a v 80. letech přišly nové příležitosti, již ovšem zdaleka ne tak zásadní jako v letech šedesátých. Hrála v komediích Křtiny (1981), Když rozvod, tak rozvod (1982) nebo v seriálech My všichni školou povinní (1984) a Třetí patro (1985). Přestože tyto její role zatrpklých a psychicky mírně labilních žen na sebe nestrhávají sympatie diváka, ten věří jejímu civilnímu projevu a pro jednání jejích postav má pochopení. Výraznější roli hraběnky dostala ve filmu Poklad hraběte Chamaré (1984). Méně známá, neprávem však opomíjená je její role jedné ze čtyř sester v psychologické televizní hře Ryba ve čtyřech (1987). V 90. letech se pak Blanka Bohdanová připomněla divákům v několika televizních seriálech průměrných kvalit (Pomalé šípy, 1993; Život na zámku, 1995; Hotel Herbich, 1998).
Blanka Bohdanová kromě divadla od dětství tíhne také k malířství, kterému se s úspěchem věnuje – již v 80. letech vystavovala nejen v Československu, ale i v zahraničí, byla též členkou Unie výtvarných umělců. V roce 1996 dostala Cenu Františka Filipovského za dabing ve filmu Řidič slečny Daisy, o rok později pak obdržela tutéž cenu za celoživotní mistrovství v dabingu. V roce 2001 získala cenu Thálie za roli Fonsie v představení Džin (divadlo Viola).
Autor: argenson Životopis (biografie) / Informace:Herečkou chtěla být od dětství, vystudovala brněnskou JAMU a po několika angažmá se v r.1966 stala členkou činohry Národního divadla. První filmovou roli získala v přepisu Otčenáškova románu Občan Brych (1958), po níž následovaly úlohy psychologicky hluboké a složité. V 70. Letech na tuto vynikající charakterní herečku na Barrandově "zapomněli" a do ateliérů se vrátila až v r.1982 v Jirešově Neúplném zatmění. Je též pozoruhodnou malířkou.
Březina:
Po absolvování JAMU (1951) hrála v Pardubicích (51-7), MDP
(57-60), DEFB (60-6). Od r. 66 ND. V 60.letech vytvořila několik
velkých filmových rolí (...), později se více uplatnila
v rozhlase a TV. Své osobitě poetické obrazy vystavovala na
kolektivních (Herci malují) i samostatných výstavách. Manželka TV
a filmového režiséra Vladimíra Kavčiaka.Také její matka byla nadšená ochotnická divadelnice a ona sama
chtěla být od dětství herečkou. Navštěvovala rytmickou školu
plzeňského divadla a hrála na jeho scéně dětské role. V roce
1966 se stala členkou Národního divadla. Filmovat začala až
koncem padesátých let, tedy v době, kdy už byla úspěšnou
divadelní herečkou.
Autor/Zdroj: /Sber
Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.