Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 26.11.2013
Popisované události jsem nezažil a vím o nich jen něco málo ze školy a podobně. Historickou věrnost proto soudit nemohu, ale vybudovat atmosféru se v tomto cyklu daří. Sledujeme osobní příběhy na pozadí pro naši zem významných historických událostí. Forma nemusí být úplně lehce stravitelná pro každého, přeci jen se tu hodně mluví, a pokud neznám širší historické souvislosti, asi mě to bavit nebude. Připomínání nepěkných skutků minulosti se zase nebude líbit lidem politicky nebo i jinak spřízněným s jejich pachateli.
České století tedy možná není historicky přesné, když zobrazuje věci, o kterých nevíme, jak přesně se staly, ale nabízí témata k zamyšlení a diskuzi. Témata, která mladší generace jako je ta moje příliš nezajímají a na školách se probírají povrchně. Mé kladné hodnocení kromě hereckých výkonů a budování atmosféry zohledňuje také společenský dopad díla.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 7.12.2013
Je to takový trochu neobvyklý horor odehrávající se převážně v pohoří Sierra Nevada v polovině devatenáctého století. Najdeme v něm černý humor, krásnou přírodu, trochu lidské krve, občas i trochu víc krve, nějaké ty okultní povídačky od indiánů, zábavnou akci i herecké výkony v čele s démonicky šíleným, vychytralým a skvěle hrajícím Robertem Carlylem.
Ale proč jsem se vůbec rozhodl snímek komentovat: aby toho nebylo málo, celé je to podmalované působivou hudbou obsahující některé dobové prvky, která dokonale dokresluje atmosféru a jistě se zaryje do paměti každému divákovi. Vzhledem k tomu, že je to ovšem soundtrack velmi nezvyklý, nemusí sednout každému; není to žádný "hlavní proud". Zřejmě nejvýraznější moment, kde si hudbu buď zamilujete, nebo ji budete nenávidět, nadchází při honičce v lese, kdy k záběrům prchajícího vojáka stíhaného honičku si evidentně užívajícím nepřítelem, hraje poměrně veselá až rozverná skladba. Velmi dobře evokuje pocity jednoho z nich, a sice právě toho padoucha. Citlivé povahy se tak mohou cítit poněkud zrazené, jiní si záběry užijí společně se zloduchem. I proto je potřeba specifický smysl pro humor a schopnost nadhledu, aby si člověk film mohl vychutnat. Zbytek soundtracku je ve stejném hudebním stylu a může být i vtipný, nepůsobí však již tolik kontroverzně.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 14.12.2013
Tak tohle ne. Kdyby to nebylo sci-fi s pěknými efekty, asi bych to ani nedokoukal. Žádná postava mi nepřirostla k srdci, možná kromě Jodie, ale to snad měla být postava veskrze záporná, ne? Příběh byl vystavěn tak, že jsem ani hlavnímu hrdinovi nefandil. Ne, že bych snad přál nemocným dětem, aby umřeli na leukemii (nebo co to ta holka měla), ale přelidněnou Zemi zachraňovat hacknutím luxusního vesmírného hotelu? A pak ty logické chyby... No to je jedno, drobné detaily sloužící příběhu přehlédneme, nelogické chování postav přičteme momentálnímu pomatení smyslů a fyzikální zákony obejdeme nebo porušíme, protože Neo může, tak proč ne i my. A pak už konečně mhouření očí skončí a přehlížení není potřeba a my dostaneme klasickou "obětuju se pro vás ostatní ať se vám to líbí nebo ne" scénu a jsme propuštěni. No je to škoda, protože film nepostrádá pozoruhodné detaily, především technického rázu, a vůbec je vizuální stránka opravdu povedená.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 6.12.2013
Do kina jsem šel velmi dobře připraven na zklamání. No, dostavilo se, ale zas tak zlé to nebylo. Jako čtenář knižní předlohy nemohu nesrovnávat, hodnotit film je proto velmi těžké.
Co se válečného příběhu týče, film nabízí skoro vše podstatné a divák tak získá jakousi představu o tom, co se stalo a proč se to stalo. Vzhledem k svižnému až uspěchanému tempu a povedeným vizuálním efektům se ani nenudí, herci hrají přesvědčivě, nekompromisní tempo ale divákovi nedovolí vytvořit si k hlavním postavám vztah.
Bohužel má film určité problémy, které nemohu přehlédnout. V další části komentáře jsem se neudržel a komentoval vybrané nedostatky i formou spoilerů.
Kvůli přístupnosti ve filmu ubude násilí i obětí na životech. To je sice pochopitelné, ale některé Enderovy pohnutky jsou proto poněkud nejasné. Ve spojení s věkem hlavních protagonistů (jsou tu prostě příliš staří), absencí podrobnějšího vysvětlení politické situace na Zemi a poměry v Enderově rodině pak výsledný obrázek o geniálním chlapci, co "zachrání" svět, ztrácí určité kouzlo a hloubku. Není poznat, co je na něm speciálního. V podstatě vidíme šikanovaného kluka, který si to nenechá líbit; nejdřív v rámci školy, nakonec v rámci vesmíru. A tím to hasne. Snad jsme se mohli alespoň o jeho intelektu dozvědět v herní místnosti s nulovou gravitací (povedený trik), bohužel několikaměsíční cesta na vrchol školních tabulek, podrazy ze strany učitelů, zajímavé strategie a postupné zhroucení hlavního hrdiny proběhnou tak rychle, většina se dokonce odehraje v jedné bitvě, že se ještě ani nestačíme divit a Ender už se na jezeru loučí se svou drahou sestrou, aby šel zabít všechny termiťany a žil šťastně až do smrti. Dobrá, možná maličko přeháním. :)
Psychohra oproti knižní verzi vypadá jen jako jakási krátká demoverze, ale vizuálně se mi opravdu líbila, vyzdvihnout musím hlavně vstup královny, ten se opravdu povedl.
Učitelé se mi nezdáli nijak drsní, nátlak na žáky nic moc a úplně nejhorší byl seržant Dap. Jeho salutovací epizoda byla spíš trapná.
Vztah Endera a jeho sestry nemohl být asi vyjádřen lépe, pokud se tvůrci chtěli vyhnout delším rozhovorům, jenže dostala tak málo prostoru... Přesto (nebo proto) jsem neměl dojem, že by pro něj Val byla tak moc důležitá. Scény na Zemi popisující jejich vztah zřejmě nebyly dostatečně atraktivní, aby byly zfilmovány, a tak zůstává hlavní důvod Enderova rozhodnutí přistoupit na manipulaci ze strany MF zastřen tajemstvím. Vlastně ani Valentine ani Enderův bratr Petr nehrají ve filmu nijak podstatnou roli.
Závěrečné simulace boje ve vesmíru jsou povedené, ale trochu podivně působí celá taktika a důvody (ne)využívání malého doktora, zásadní zbraně lidské flotily. V podstatě by se dalo říct, že až na tu úplně poslední bitvu moc nedává smysl. Chudák Petra, nejlepší střelec a takhle nevyužitá. V poslední bitvě pak zásah malým doktorem funguje jen v rámci filmu, když zničí povrch planety, což vede k vítězství jen a pouze proto, že tam jsou náhodou také všechny zbylé královny (jak příhodné). V předloze dochází k řetězové reakci a následnému výbuchu, který zničí celou termiťanskou flotilu i lidské lodě v dosahu. Filmová verze prostě nemá takový dopad, a aby snad nezemřelo moc pilotů, dokonce je nám řečeno, že malé lidské stíhačky jsou "drony". Úplný konec se sice také od předlohy liší, ale v rámci filmu funguje celkem dobře. Bohužel se zdá, že slibuje pokračování, na které asi nedojde.
Přes všechny nedostatky jsem opravdu rád, že byl film natočen a určitě se k němu budu v budoucnu vracet, stejně jako se vracím ke knižní předloze.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 14.12.2013
Po skončení tohoto filmu jsem měl rozporuplné pocity. Sice je to pěkná podívaná, ale protože se toho vlastně moc nestane, zbývá čas se zabývat otázkami jako "bylo by to možné?" a "proč?". A to je trochu problém Gravitace. My totiž nic moc jiného od režiséra nedostaneme: hezké záběry, drama hlavních hrdinů a tu vědu na oběžné dráze. První bod funguje skvěle, drama je jedno klišé za druhým, ale dá se to snést; dokud se nestřetnou s tím třetím - vědou. Science fiction může být vystavěno na premisách částečně odporujících současnému vědeckému poznání, i když je lepší se tomu vyvarovat, ale je potřeba je buď dostatečně srozumitelně prezentovat nebo naopak důkladně zamaskovat a hlavně samoúčelně neohýbat ty nejzákladnější fyzikální zákony. Film Gravitace se těchto chyb nevyvaroval a to mu velmi uškodilo. I proto je asi 3D naprostou nezbytností, s větší či menší úspěšností pomáhá odvrátit divákovu pozornost od chyb a kochat se.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 25.11.2013
Jsem mile překvapen. To nejhorší z celého filmu je jeho název, zní poněkud lacině. "Dvojka" překonává první díl snad ve všem. Tam, kde knihou nepolíbení minule tápali a kroutili hlavou, se již lépe zorientují díky pomalejší (dle mého názoru povedené) první polovině filmu. V této části nám také při prvním zhlédnutí možná hned nedojde, proč se některé postavy chovají tak, jak se chovají. To ostatně platí po téměř celou dobu, a možná je to trochu škoda, ale zase má divák prostor k vlastním úvahám.
V aréně pak divák (a hlavní hrdinka) postupně v čím dál větších dávkách dostává nápovědy, o co ve skutečnosti jde. Ujištění přichází až těsně před koncem.
Co film postrádá je nějaké "velkolepé finále", nechybí ale jakési vyvrcholení. V posledních pár vteřinách totiž prožijeme společně s Katniss zajímavou změnu. Dle mého názoru je to velmi povedený závěr, který je také pozvánkou na třetí film.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 1.1.2013
Velmi pěkné
Vše už tu asi bylo napsáno, stejně mi to nedá. Někomu třeba chybí velká jména, ale mně nechyběla. Naopak, neokoukané tváře mě bavily. Film je místy nevtíravě vtipný, jindy velmi smutný. I když poskrovnu používá filmovou nadsázku, nepřišlo mi, že by se tvůrci někoho snažili klamat. Politická hodnocení si strčte za klobouk. Je to film o máničkách vyprávěný z jejich pohledu. A proto také nadchne ty, kteří mají podobný hudební vkus jako hlavní představitelé, pamětníky nebo prostě ty, kteří jednou byli mladí a ještě si to pamatují.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 17.7.2012
Tenhle film opravdu stojí za to vidět. Jenže proč? Protože je tak špatný. Nelogičnosti, otřesné herecké výkony, špatné efekty a hlavně hrozná nuda.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 4.12.2013
Nepříjemný televizní zážitek. Původní Sanitku jsem poprvé viděl teprve před pár lety. Nebyla to sice láska na první pohled, ale sledoval jsem ji rád. Děj byl uvěřitelný, většina postav zajímavá, dialogy skutečné. Sanitka 2 se pokouší navázat, ale jako každé pokračování se také musí nějak odlišit; a to se opravdu povedlo! Odlišuje se velmi.
Zápletky jsou prvoplánové, mnohdy přímo hloupé a zcela odtržené od reality. Jako příklad poslouží scény s Romy, Muslimy nebo trable s "novinářem z Blesku". Nelogické chování postav, kterým ve stresu klesá IQ zhruba na 58, se objevuje snad v každém dílu. Možná kromě toho, kde zemře Alžběta, ten jsem neviděl.
Postavy jsou povětšinou ploché, bez vývoje. Do určité míry tvoří výjimku milenci Mádrová (Jana Kolesárová) a Bláha (Michal Dlouhý). Jiné vedlejší postavy ale působí jako karikatury, v čele s Tatouškem a Korejsem (Lábus, Srstka). Stejně špatné jsou i některé epizodní role jako je například otec uštknutého kluka nebo nová Kaderkova milenka. Předvídatelné, šablonovité, stupidní, bez nápadu.
Dialogy jsou někdy na hlavu. Když doktor cítí potřebu záchranářům vysvětlit podstatu pneumotoraxu, je to divné, ale budiž, ne každý divák má kurz první pomoci. Jenže čeho je moc, toho je příliš. Autor asi pokládá seriálového diváka za jakýsi méněcenný, přihlouplý a naprosto nenáročný druh publika.
Přes všechny chyby i nánosy trapnosti a klišé nedávám nejnižší hodnocení. Z nějakého důvodu jsem zhlédl skoro všechny díly. Zvědavost, jak hluboko se tvůrcům podařilo Sanitku 2 dostrkat, by jistě sama o sobě dostatečnou motivací nebyla. To asi ty letecké scény. Nebo herci, mnozí hráli dobře, jen ve špatném seriálu.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 15.7.2012
Jak se u remaku vyhnout srovnání s originálem? Neznat originál. Jenže já ho znám. Ve Volavce je o znatelně víc napětí. Skrytá identita vypráví příběh srozumitelně, skoro polopaticky a nabízí maličko odlišný závěr, který kdyby si pan režisér odpustil, získal by asi ode mě o hvězdičku víc.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.12.2013
Výjimečný a často podceňovaný snímek s nádhernou hudbou a vizuálním ztvárněním. Je to takový ten film, o němž můžete dumat i několik dní a při dalších zhlédnutích objevíte vždy něco nového. Zdánlivě nezajímavé rozhovory nebo opakující se scény najednou dávají smysl, snímek vyvolá jiné otázky než napoprvé, pozornost upoutají dříve přehlédnuté symboly, minimalistické (ne)hraní a barevné zpracování nabudou zvláštního významu.
Ash je vynikající a slavná hráčka ilegální válečné hry Avalon. Ve virtuální realitě tráví většinu svého času. Vždy když skončí a je opět v normálním světě, skoro všechno je pro ni zcela nezajímavé. Lidé na ulici jako kdyby se ani nehnuli, barvy jsou vybledlé, jídlo ji nezajímá. Každodenní realita je ubíjející. Jedinou radostí je pro ni její pes, kterému vyváří, sama přitom jí psí granule, pokud vůbec. Její pozornost ale upoutá fáma o speciální úrovni Avalonu pro nejlepší hráče, a tak Ash pátrá po způsobu, jak se do této úrovně dostat.
Jenže je to opravdu jen další úroveň, po čem Ash touží? A je vůbec ten nezajímavý svět, do kterého se vrací ze hry, skutečný? Vždyť při každé jízdě tramvají má stále ty samé anonymní spolucestující. S většinou lidí kolem vůbec nekomunikuje, jakoby to byly jen figuríny. A pak za podivných okolností zmizí i ten pes. Proč se její bývalý parťák Stunner cpe jídlem od Ash úplně jako ten její ztracený pes? Proč na sobě stránky vypůjčených knih ani klávesnice u počítače nemají žádný text? Je pro Ash snad realita tak nezajímavá, že tyto věci vůbec neřeší a nevnímá? Není nakonec Avalon skutečnější než skutečnost? Do jaké míry se Ash identifikuje se svou postavou ze hry? Co je to vlastně realita? A do jaké míry je lidská vůle svobodná?
A konečně hudba od Kenjiho Kawai je prostě úchvatná. Sopranistka Elżbieta Towarnicka se dokonce ukáže na konci filmu i s Varšavskou filharmonií. Nejen filmový, ale i hudební zážitek. Vřele doporučuji.
Poznámka nakonec: Avalon není smrtící, jak slibuje český název i některé popisy, které lze na internetu najít, a také to není film animovaný.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 6.12.2013
Zklamání. Když jsem tenhle film zhlédl, pochyboval jsem, jestli to nebylo nějaké jiné sci-fi, nějaké béčko s podobným názvem. Jak se nakonec ukázalo, nebylo. Že nepřináší nic nového by nevadilo, spousta filmů jsou jen směsicí již viděného a fungují skvěle. Bohužel Sunshine ne. Jednoduchá zápletka, hloupé, předvídatelné postavy, spousta klišé o sebeobětování a jako třešnička na dortu nějaké kecy o bohu v průběhu vyvražďování posádky. Vychvalované vizuální efekty jsou ve skutečnosti spíše slabé, ale pro vytvoření určité atmosféry stačí. Pěkné byly venkovní záběry vesmírné lodi. Herci na mě neudělali vůbec dobrý dojem.
Nedoporučuji, jestli chcete létat kosmickými loděmi, lepší jsou, mimo jiné, i o deset let starší Horizont události nebo letošní Europa Report.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.12.2013
Vynikající retro sci-fi. Pocta starým filmům a komixům, z nich si film půjčuje mnohem víc než jen příběh. Ten by sám o sobě samozřejmě v dnešní době neobstál. Ve Světě zítřka ale i nedostatky slouží uměleckému záměru. Reportérka potácející se na ulici mezi nohama obřích robotů? Letadla nořící se v plné rychlosti pod hladinu? Létající letadlová loď? Robotické ornitoptéry na dálkové ovládání? No jistě! A ten "harmonický" vztah hlavních protagonistů a jejich vtipné hlášky!
Skvělý snímek pokud přistoupíte na hru na retro, ale taky celkem kravina když ne. Sám jsem ho kdysi zachytil asi v půlce v televizi a po pár vteřinách s vytřeštěnýma očima vypnul. Podruhé jsem si film pustil pěkně od začátku a bavil se až do konce.
Jo a kdybyste se náhodou potřebovali schovat před nějakým výbuchem, skočte za nejbližší bednu dynamitu.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 17.7.2012
Tomuhle filmu velmi uškodila snaha o jakýkoli příběh. Nevím co tím chtěl autor říci. Vždyť stačilo vzít dvě kosmické lodi a hodit do nich spoustu vetřelců a pár predátorů. Ale jedna věc se tady kromě těch vesmírných potvor stejně povedla, a sice ta scéna "za oknem je příšera". Bohužel jedna dobrá scéna fakt nestačila.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 17.7.2012
Průměr. Je to hrozně uspěchané, děr ve scénáři požehnaně, ale zase divák dostane přesně to, co čeká. Pár predátorů loví vetřelce a lidi se snaží utéct, většinou neúspěšně. Povedená akce nedostatky celkem dobře maskuje.