Skvělé válečné drama
Výrazně nadprůměrný film. Některé okamžiky - například sebevraždu paní Otradovcové, tedy Moravcové - jsou podány zhuštěně a vyžadují opakované zhlédnutí. Přínos však lze vidět i tam, kde se scénář odklání od reálií. Výmluvný příklad poskytuje epizoda, kdy syn odbojářů přijede za Čurdou, aby se jej pokusil odvézt do kostelního úkrytu; instinktivně však couvne a pražské místo mu nevyzradí. Stodola, jejímiž okénky je vidět obrovský rybník, neodpovídá skutečnosti. Přitom ale nabývá platnosti symbolu: Na jedné straně všudypřítomný strach, jímž se vyznačoval červen 1942. Na druhé straně torzo české krajiny s jejím velebným klidem, který navzdory všem dějinným otřesům přetrvá. 10/10
Odlišnost a úcta
Promiňte malou opravu. Jednalo se o frontu 1. světové války, a proto ještě do hry nemohl vstoupit penicilín (objevený roku 1928). Šlo o zjištění mladého Fleminga, podle něhož těžce raněným vojákům škodí antiseptika. Budoucí nositel Nobelovy ceny proto konstatoval, že jejich tělo by si mělo s hrozící sepsí buď samo poradit, nebo jí podlehnout bez vnějšího zásahu.
Stoprocentně však souhlasím s konstatováním o věrohodnosti inscenace. Ještě je na místě zdůraznit, že oba aktéři -zkušený generál a nadaný lékař - se v závěru loučí se stejným názorovým rozdílem, s nímž se sešli, ale bohatší o obrovskou vzájemnou úctu. 10/10
Dokument o boji bez násilí
Film velmi přitlumeně - a o to přesvědčivěji - vypovídá o překážkách, které původním obyvatelům klade do cesty formálně demokratická země. Hlavní postava - šestnáctiletý student - ani při své výjimečnosti nepůsobí nafoukaně, takže mu většina diváků určitě přeje, aby po svém odletu do USA na Yale University vydržel. Při závěrečném zpracování filmu mohlo ubýt záběrů z vnitřku jedoucího auta a naopak přibýt záběrů novozélandské přírody - tím spíš, že aktuálně se Maorové snaží zabránit devastaci pobřeží. 8/10
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.5.2015
Nejméně trojstranná výzva
Film zasahuje přímo do srdce. Těžko si lze představit, že sebevětší náboženští fanatici by vůči němu našli protiargument. Stejně tak ale nám – sympatizantům LGBT lidí plus ateistům či agnostikům – připomíná, že není radno všechny církve házet do jednoho pytle. V neposlední řadě rodičům LGBT potomků ukazuje, že celé náročné téma lze ve vhodných chvílích vhodně odlehčit (viz diskutující členové organizace PFLAG).
Skvělá práce s detailem umožňuje při každém zhlédnutí nacházet něco nového a vždy silněji obdivovat promyšlenou kompozici. Vše použité do sebe jedinečně zapadá.
Výtvarná biografie s hloubkou
9/10: Film se soustředí na okolnosti, které postupně vedly ke spisovatelovu hlubokému pádu. Záměrně zkresluje skutečnost u komunikace Constance a Oscara v době jeho uvěznění - jako by se scénárista další osudové rány zalekl.
Tvůrci si dali mimořádně záležet na evokaci secesní atnosféry; to se týká nejen oblečení, šperků a nádobí, ale i lyrizujících záběrů (spící krásný mladík, obklopený splývajícími látkovými záhyby).
Opakovaně citovaná pohádka o sobeckém obrovi se přímo vztahuje k Oscarovu rodinnému životu; přesto by filmu prospělo, kdyby zazněly také úryvky z jiných jeho próz.
Za nejsilnější pokládám v pravém slova smyslu rekonstrukci klíčových momentů procesu, předvedených s celou tragikou, ale i hrdostí ponižovaného. Celkově jde o jeden z nejlepších filmů, které pojednávají o spisovatelích.
Díly 2 až 4 v jednom
Velmi dobrá adaptace s některými vynikajícími scénami, právem postavenými na hereckých výkonech (pohříchu opomíjen zůstává generálmajor von Schwarzburg v neodolatelném podání Miloše Nedbala). Jen místy filmem prolíná snaha tvůrců vyjádřit toho na omezené ploše co nejvíc: Především scéna při pochodu, kdy Švejk nadporučíku Lukášovi řekne asi tři svá moudra v těsném sledu, působí čítankovitě. A proti tomu zase jeden klad: I když v románu má postava hungarofoba sapéra Vodičky nejspíš své opodstatnění (zdá se, že Maďaři měli za monarchie sklon ke grófské nadřazenosti), čím dál víc si cením faktu, že ve scénáři, který vznikal během maďarských událostí 1956, sapér Vodička chybí. 8/10
Síla v ústupu
Filmu lze vytknout řadu slabin - přílišná úsečnost (adaptovat Tolstého epopej ve třech hodinách je herkulovský úkol), atraktivní Pierre, dokonce Andrej uhlazeně hezký i v době umírání skutečně nejsou těmi jedinými. Ale bylo by krátkozraké nevidět některé silné stránky. Přesvědčivě působí prakticky celý ústup Francouzů. Američané ukazují, že Tolstoj neměl zcela pravdu, když ruskou armádu přirovnal k honákovi, který jen občas ve vzduchu zapráská bičem: Na říčce Berezině se odehrál masakr. Silnou scénou je i specificky pojatá smrt Platona Karatajeva. A Američané se v rámci všech zpracování mohou chlubit snad nejlepším Napoleonem. Pražský rodák Herbert Lom se pro tuto roli hodil věkem, postavou i projevem. Ještě aspoň jedno plus pochopitelně patří vynikající hudbě.
Zpracování pro náročné
9/10: Skvělá verze. Scénář místy působí trochu polopaticky - část vnitřních monologů by herci zvládli pouhou mimikou - ale ve strhujícím celku tento prohřešek zcela zaniká.
Ani při monumentálních záběrech se nevytrácejí detaily (třeba umírajícího koně u Borodina nelze přehlédnout).
Retrospektivní snové pasáže dokonale plní svou poetickou funkci a stávají se vhodným vyvážením bitevních scén.
Rusové vybrali optimální herecké typy; ani Pierra, ani kněžnu Marju neztvárnili atraktivní představitelé - o to víc vynikají okamžiky, kdy se projeví jejich vnitřní krása.
Věčně živá filmová klasika.
Rozpačitý mezinárodní projekt
5/10: Scénář místy předkládá nové verze - většinou bohužel ke škodě celku. To se týká už kresby postav: Pierrovu první manželku Tolstoj nestvořil jako zcela plochou; od počátečního odporu čtenář dospěje k soucitu. V této minisérii zůstává bezduchou krasavicí a okolnosti její smrti působí jako křečovitá výchovná lekce.
Něco podobného se místy týká i děje. V závěru tato adaptace zcela opomíjí stíny na konci předlohy (smrt hraběte Rostova, osamělost některých postav - neprovdané Soni a dospívajícího Andrejova syna Nikolušky). Tento televizní film až příliš okatě předkládá ppojetí "šťastni a spokojeni až do smrti").
Ojediněle se však vkladné scénáristické nápady šťastně sešly se skvělou volbou některých herců; to se týká především představitelů Marji Dmitrijevny a starého knížete Bolkonského, jejichž pasáže neopak patří k tomu nejlepšímu.
Jako skvělé lze ohodnotit bitevní scény, přestože právě ty se u některých recenzentů staly terčem kritiky. Scéna odpuštění mezi knížetem Andrejem a svůdcem Anatolem Kuraginem, která se odehraje v ošetřovatelském stanu, patří k mimořádně silným.
Jako celek ne úplný propadák, ale přesto zpracování, které předloze hodně dluží.