Obsah filmu Až na krev
Jeden z nejoceňovanějších filmů loňského roku Až na krev natočil scenárista a režisér Paul Thomas Anderson podle první části knihy Uptona Sinclaira Petrolej (1927). Jeho snímek však má s prózou socialisticky orientovaného autora (1878-1968) společné snad jen popis drsné práce těžařů a některé charaktery. Líčí život tvrdého selfmademana Daniela Plainviewa od počátku dvacátého století do roku 1927. Muž se vypracuje ze zlatokopa na vlivného petrolejáře, přičemž jediným jeho světem je jeho práce. Předlohou pro tuto postavu byl též ropný magnát Edward Doheny (1856-1935). Anderson se zaměřuje na postupný rozklad osobnosti, v níž stále více...
Jeden z nejoceňovanějších filmů loňského roku Až na krev natočil scenárista a režisér Paul Thomas Anderson podle první části knihy Uptona Sinclaira Petrolej (1927). Jeho snímek však má s prózou socialisticky orientovaného autora (1878-1968) společné snad jen popis drsné práce těžařů a některé charaktery. Líčí život tvrdého selfmademana Daniela Plainviewa od počátku dvacátého století do roku 1927. Muž se vypracuje ze zlatokopa na vlivného petrolejáře, přičemž jediným jeho světem je jeho práce. Předlohou pro tuto postavu byl též ropný magnát Edward Doheny (1856-1935). Anderson se zaměřuje na postupný rozklad osobnosti, v níž stále více převládá nenávist k lidem, a na konfrontaci dvou druhů „vykořisťování“: kapitalistického a duševního. Plainview zažil na vlastní kůži těžkou fyzickou práci a zároveň je obratným a tvrdošíjným podnikatelem. Jeho protivníkem je mladý fanatický kazatel Eli Sunday, obratně manipulující věřícími své Církve Třetího zjevení. Děj se odehrává v Jižní Kalifornii v časových skocích (1898, 1902, 1911, 1927). (Natáčelo se však v Texasu u obce Marfa, kde ve stejné době pracovali bratři Coenovi na svém díle Tahle země není pro starý.) - Tvůrce opustil svou fragmentární metodu spojování několika osudů. Natočil realistický snímek, odkazující na klasiky Orsona Wellese, Johna Hustona či Roberta Altmana, jemuž je ostatně film věnován. Zaměřuje se na detailní zachycení pracovního prostředí a dobové atmosféry a zároveň znejisťuje diváka použitím ambivalentních atributů (zamlžuje tak původ chlapce H.W., využívá téhož herce v rolích dvou bratrů apod.). – Snímek by patrně nevzniknul bez účasti Daniela Day-Lewise, který v hlavní roli předvádí zcela mimořádný výkon, spočívající v totálním splynutí se složitou postavou. Výjimečný je také originální hudební doprod Jonnyho Greenwooda ze skupiny Radiohead, který inovuje pojetí filmové hudby.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2008/4 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkazy
RECENZE: Velký, silný film. Až na krev
Dramatu, jež vypráví v souladu se svým českým názvem Až na krev, se možná Americká filmová akademie zalekla. Vedle lépe či hůře naplněných žánrů, z nichž k těm nejlepším patří vítězný thriller Tahle země není pro starý, totiž působí jako zjevení z jiného světa. číst dál
Hodnocení: 80 %
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
 | Upton Sinclair | ..... | román Petrolej (1927, česky naposledy Práce, Praha 1972) |
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Falcon |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
anglická |
|
|
Distribuční verze: |
česky, dabováno, s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Digital (SDDS/DTS) |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Až na krev >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 14.1.2024
Film mne nezklamal, nic jsem od něj nečekal. Sice jsem se těšil na herecký výkon posledního mohykána, ale ten to nemastné neslané dílo nezachránil ani omylem. V tom snímku nefungovalo NIC. Navíc tak zlý film jsem už dlouho neviděl a dobře to ukazuje, kam směřuje Hollywood, když tohle dílo tak oslavuje. Tři hvězdičky jsem dal jenom proto, jak zareagoval na konci hluchý syn, pro mne jediné pozitivum dvou a půl hodiny strávených u obrazovky.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 13.9.2018
P. T. Anderson s kameramanom Elswitom sú filmoví vedci, Daniel Day-Lewis je pán nadherec a ich There Will Be Blood je pravdepodobný Občan Kane tohoto storočia. Cynický, originálny, epický obraz tržnej Ameriky. Masterpiece.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 20.7.2018
Motor kapitalismu...
Je to drsný western z prostředí "naftokopů". Sugestivní a syrový a místy s drsnými scénami, jak od Tarantina. Film je natočen podle románu Uptona Sinclaira, česky "Petrolej". Sice podobné téma, jako v seriálu Dallas, ale rozhodně to není film pro fanoušky Džejára a spol. Tohle je úplně jiná story. Úděsná stopáž tří hodin, děj je ale natolik strhující, že se dá vydržet. Byť jsou v něm i náročnější, minimalistické plochy, bez dialogů. Velkorysá výprava a skvělé herecké výkony. Krystalická studie počátků kapitalismu, co to znamená jít za penězi "až na krev". Když je ta touha silnější, než soucit s bližními, i než víra v Boha. Velmi výrazná, a až nepatřičně vyčnívající je hudba Johnny Greenwooda (+ houslový koncert Johhanese Brahmse). Opravdu silný divácký zásah.
.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 26.10.2015
To byla asi zkrácená verze Dallasu ne?? A taky pokus napodobit dva snímky (hádejte které), když je tam prvních skoro patnáct minut bez mluvení. V každém případě jsem ty kecy o naftě vydržel poslouchat tři čtvrti hodiny a sáhl po rychloposuvu. A dobře jsem učinil, protože nuda to byla úděsná. Co jsou platní dobří herci, když je děj stále totéž s malými odbočkami. Ne, tohle opravdu nebylo pro mě a pokusím se příště těmto paskvilům vyhnout. Snad jen hudba stála za to, ale mohla být někdy jinak načasována. Na sto padesát minut je to ale velmi málo. 2015102514435/15156
Reklama
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 22.6.2014
A je tu další přehodnocený film a že já už jich viděl mraky! Přemýšlím, kde začít s ostrou kritikou, takže začneme od začátku.
To, že se v prvních 15ti minutách nemluví, už napoví, že tento film bude stát za starou bačkoru. Příběh o ropném magnátovi, který dává přednost svému úspěchu. než svým nejbližším, jako například synovi - je to tvrdý příběh, který mohl dopadnout slušně, jenže to by se režie nesměl chopit neumětel Anderson, který z děje, jenž se mohl krásně vejít do 90ti minut udělal dvou a půl hodinovou sračku plnou zbytečných a protažených scén, které příběhu filmu nic nedají!
Snímek je respektivě o záporákovi a režisér samozřejmě chce, aby mu divák fandil a přirostl mu k srdci. Daniel Day-Lewis byla správná herecká volba a oscar zasloužený. To ano, ale rozhodně jsem z jeho role neměl pocit, že bych mu fandil, či že bych si ho oblíbyl. Spíš mi postava Plainview vadila a byla mi i ukradená a rozhodně mě nezajímalo jak to s ním dopadne. Spíš jsem si oblíbil jeho syna H. W., který při jednom ropném vrtu ohluchne. Spíše s touto postavou soucítíte. Tuto postavu v podání Dillona Freasiera jsem litoval a cítil určitou zášť vůči jeho otci.
Další problémy celého filmu je slabá výprava, velká nezáživnost, protažené nudné záběry a slabá seznamka s postavami. V příběhu jsem se několikrát i ztratil a vlastně díky FDB jsem přišel na to, že Paul Dano hrál vlastně dvě postavy. Díky těmto problémům vás film nebude bavit a rozhodně nevydržíte se na něj dodívat. já jsem film začal časem přetáčet a vyhledával scény, kde se něco děje, ale tyto scény se vyskytují pouze v druhé polovině filmu, ta první je zcela zabitá. Muzka není špatná, ale šíleně mi vadilo, když se konečně začlo něco dít a oni do toho pustili nějakou nepříjemnou hudbu. Zrovna v těchto sekvencích si mohli tu hudbu odpustit. Třešničkou na dortu této Oscarové spatlaniny je konec, který je na můj vkus béčkově natočený.
Nedá se říct, že by mě film zklamal, ale spíš jsem se na něj těšil. Hodnocení má film veliké a pokud je opravdu tak dobrý, jak tu psala většina uživstelů, tak 2 a půl hodiny dlouhý snímek bude určitě správně využitý čas, ale nebyl.
Snímek je podrůměrný. Obsahuje spoustu nudných sekvenců, které měly být vystřiženy. Rozhodně si po mém komentáři nemyslete, že film bude pěkný.
Jedinými klady snímku jsou Paul Dano, Daniel Day-Lewis a hezká krajina.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 17.3.2014
Anderson definitivně vystoupil ze stínu Roberta Altmana a formálně vyspěl k naprosté umělecké soběstačnosti. S neústupným soustředěním jde za svým cílem, za vyjádřením myšlenky, a to bez ohledu na ohrádky, které na krocení podobně originálních umělců staví Hollywood ve jménu masového vkusu. Až na krev se filmařskými stereotypy nenechává omezovat, což je dnes, a především v americké produkci, málo vídaná věc. I ty nejzářivější režisérské hvězdy současnosti (namátkou Nolan, Cuarón, del Toro) přistoupily na kompromisní přetahování o vlastní vize s diváckou obcí a točí sice výborné, ale přece jen blockbustery na zakázku. Až někdo ukecá/uplatí Andersona k natočení třináctého dílu Transformers, bude opravdu zle. /// Málokdy se vyjadřuju k hudbě, ale tady musím. Stejně jako Andersonova režie je hudební doprovod excelentní, jdoucí proti filmovým klišé a naopak přímo po smyslu dění na plátně. Johnny Greenwood (a podotýkám, že při sledování filmu jsem netušil, že autorem je člen mojí oblíbené kapely) vytvořil něco, co dává vzpomenout na vzrušující období americké kinematografie 60.-70. let a naopak zapomenout na nabubřelou pseudosymfonickou konfekci, která dnes vládne všemu a svojí všudypřítomností vnucuje falešnou představu, že právě takhle má správná filmová hudba vypadat, a jejíž nejšikovnější řemeslníky všichni "soundtrackisté" tolik obdivují.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.6.2013
AŽ NA KREV
Životní příběh ropného magnáta ve dva a půl hodinové kostce. Přerod jednoho obyčejného muže v postavu, jehož bohem se stal majetek a peníze.
Film má místy až dokumentární charakter. Je strohým vyprávěním bez jakýchkoliv příkras. Jedinou poezii, kterou tu najdete, můžete objevit v záběrech krajiny a v neuvěřitelné atmosféře tehdejší doby, která na vás doslova dýchá z každého kouta. Děj filmu je zasazen do lokalit divokého západu a do období, kdy začala těžba ropy ve velkém. Daniel Plainview je muž, který se snaží uspět v novém rozvíjejícím se odvětví ekonomiky. Ve své cestě za úspěchem využívá dokonce i svého syna, aby lépe vzbuzoval důvěru lidí, od kterých kupuje jejich půdu a zbavuje je zdroje obživy. Tak sledujeme postupný vzestup i pád hlavního hrdiny. Neuvěřitelným způsobem se podařilo zachytit tu bezbřehou touhu po úspěchu, která se nezastaví před ničím. Ale takových postav, které se snaží vytěžit něco z rodinné přízně a touží se přiživit na úspěchu druhých je tu víc. Za všechny vyčnívá z řady nevlastní bratr Henry. Jenže lež má krátké nohy. Postupně odhalujeme temná zákoutí Danielovy duše, kde se lež a zrada trestá smrtí. Zrada falešného bratra se mění v nedůvěru k okolí a nakonec zůstává samota. Poté, co syn ohluchne, vzdává se Daniel i jeho. Tak se mění člověk, který má všechno a vlastně nemá nic. Jen touhu mít víc a ještě víc než mají ti druzí.
Jako protipól Danielovy cesty za ziskem stojí náboženský fanatismus mladého kněze Eliho. Ve svém přesvědčení využije Eli všechny cesty k tomu, aby donutil Daniela k pokoře před jeho bohem, před jeho církví, respektive náboženskou sektou. A Daniel je ochoten pro zisk obětovat vše, poháněn obyčejnou lidskou závistí, krůček od vysněného snu zatne zuby, podvolí se a popírá všechno pro co dříve žil. Vražda zůstane utajena a vysněné potrubí chrlí ropu víc a víc. Kdo seje vítr, sklidí bouři – v závěrečná satisfakci se role obrátí a ďábelský Daniel pokoří fanatického kněze. Vítězství. Vítězství samoty nad životem. Daniel skončil. Zvítězil jen proto, aby zjistil, že už nemá pro co žít.
Hlavní roli neuvěřitelným způsobem ztvárnil Daniel Day-Lewis. Jeho skvělý výkon byl po zásluze odměněn soškou Oscara. Day-Lewis se doslova převtělil v člověka, který je přísný ke svému okolí, ale především sám k sobě. Který nesleví ani o píď ze svých plánů. Všechna ocenění, kterých se mu za tuto roli dostalo, jsou zasloužená. Jenže téměř rovnocenným partnerem mu byl Paul Dano. Ten zazářil zejména při scéně vymítání ďábla, kdy byl snad skutečně v transu, tak věrohodná byla jeho náboženská extáze. Stejně věrohodně působil při svých fanatických kázáních. Jeho až dětsky naivní obličejík ještě umocnil zážitek z těchto scén. Je s podivem, že na Dana žádná cena nezůstala.
Až na krev je neobyčejný a velmi zajímavý snímek, který bezesporu stojí za shlédnutí. Ale mně osobně v něm chybí trocha lidskosti a snaha o porozumění. V každém člověku je přece něco dobrého a v dobré psychologické sondě by ten lidský rozměr a snaha o pochopení neměla chybět. V tomto suchém a místy i příliš zdlouhavém vyprávění jsem jej postrádala, což byla podle mě jediná chybička na kráse, která mi ovšem brání k udělení plného počtu bodů.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 18.4.2013
z počátků ropného průmyslu
Mistrovské filmové dílo, syrové, nekompromisní, jdoucí tvrdě po ose příběhu bez jakýchkoliv vedlejších aspektů. Vzestup a pád jednoho z průkopníků ropného průmyslu, který dokázal chytit vlnu ropného boomu v počátcích a jít nekompromisně a doslova přes mrtvoly za svým cílem. Boj s ďáblem a zřeknutí se svých nejpevnějších zásad pro peníze a realizaci myšlenky. Zaujme už úvod filmu, neboť není obvyklé, aby první slovo padlo ve čtrnácté minutě. Tady to prostě je a skvěle to navodí atmosféru celého díla. Perfektní kamera i hudba a neuvěřitelný herecký koncert Daniela Day-Lewise. Nemám co vytknou a musím přiznat, že mi zase jednou pochyběly hvězdičky. Takže dávám "alespoň" to maximum a doporučuji všem milovníkům opravdu kvalitního filmu.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.11.2012
Souboj Ďábel vs. Bůh, kde všichni fandí Ďáblu
Z mého pohledu se jednalo o nekonečný souboj Boha s Ďáblem nebo Ďábla (Lewis) s Bohem (Dano), kde oba mají prohnilou duši a oba touží po penězích a moci. Dá se říci, že tématem jde o obyčejné klišé, ale přesto jsem se ani chvíli nenudil. I Mammon, zde byl, který svého otce nenávidí. K tomu ta hudba, která mi připomínala Kubrickovo Oscvícení a byl jsem na vrcholu blaha. A "Skončil jsem" Ďábel zabil Boha a tak ztratil svého nepřítele, jediný zájem svého života.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.7.2012
Filmový majstrštik ani nevím co více napsat. Snad jen, jak geniálně je zde vyjádřená "neviditelná ruka trhu" - tak určitě to bude ruka pravá a jelikož ruka má jen část levé půli hlavy a postrádá srdce, tak si sami domyslete, kam to spěje.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film