Obsah filmu Brazil
Blízká budoucnost, obří městská aglomerace. Státní aparát kontroluje všechno a všechny, obyvatele ovládají hlavně nedůvěra a nervózní beznaděj. Tu stupňuje ještě přebujelá byrokracie, kvůli níž nelze fungovat bez potřebného razítka či povolení. Mechanizovanou společnost, přiškrcenou nejen všudypřítomnými potrubními systémy, přitom ochromují neustálé chyby systému. Ty dokáže často vyřešit jen úředník Sam Lowry. Jeho osud však určí setkání s tajemnou ženou, již potká nejprve ve snu…
Třetí samostatný celovečerní snímek režiséra Terryho Gilliama se inspiroval Orwellowým románem 1984, na rozdíl od něj pesimistickou vizi budoucnosti často...
Blízká budoucnost, obří městská aglomerace. Státní aparát kontroluje všechno a všechny, obyvatele ovládají hlavně nedůvěra a nervózní beznaděj. Tu stupňuje ještě přebujelá byrokracie, kvůli níž nelze fungovat bez potřebného razítka či povolení. Mechanizovanou společnost, přiškrcenou nejen všudypřítomnými potrubními systémy, přitom ochromují neustálé chyby systému. Ty dokáže často vyřešit jen úředník Sam Lowry. Jeho osud však určí setkání s tajemnou ženou, již potká nejprve ve snu…
Třetí samostatný celovečerní snímek režiséra Terryho Gilliama se inspiroval Orwellowým románem 1984, na rozdíl od něj pesimistickou vizi budoucnosti často doprovází poťouchlým, groteskním humorem. Ten ovšem umocňuje marnost existence ve světě plném úředníků, nedorozumění a vykonstruovaných zločinů. Sam Lowry v podání Jonathana Pryce se často ocitá uvězněn v absurdním soukolí nefunkčních přístrojů a nešikovných řešení a připomíná chaplinovskou postavičku s opoceným čelem.
Výprava vizuálně strhujícího filmu spojuje futuristické prvky s retro stylizací ve městě neútulných miniaturních bytů a architektonických řešení ve stylu Langova opusu Metropolis (1927). Temné urbanizované prostředí v Gilliamově vizi doplňují makabrózní výjevy spojené s Lowryho sněním i s jeho starou matkou, posedlou zkrášlovacími procedurami. „Je libo trochu nekrofilie?“ zeptá se navíc úředníka jeho milá, kterou prohlásili za mrtvou.
Brazil, zapadající do linie pozdějších režisérových fantasy z budoucnosti 12 opic (12 Monkeys, 1995) a Nulový teorém (The Zero Theorem, 2013), se v době premiéry nevyhnul problémům. Vedení studia Universal vyděsilo depresivní vyznění a obávalo se film uvést do široké distribuce. Po roztržce ohledně alternativních sestřihů se ale Gilliamovi nakonec podařilo prosadit do kin autorizovanou verzi. Ta pak byla nominována na Oscara za scénář a výpravu a je v různých anketách pravidelně zařazována mezi nejlepší filmy všech dob.
Jan Škoda
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.11.2020
Terry "Orwell" Gilliam...
Absurdná čierna komédia, ktorej odkaz je veľmi aktuálny aj po 25. rokoch.Totalita v akejkoľvek podobe je neprípustná a musíme proti nej bojovať.Vo filme dominuje obsah nad formou.Herecké výkony úmyselne "prepálené".Netušil som, že De Niro prijme rolu v takomto snímku.Bravo!
Film doporučujem v rámci doplnenia divákovho vzdelania.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 2.3.2016
Velmi zajímavý orwellovský, schizofrenní zážitek dokáže velmi depresivním a klaustrofobickým způsobem zdůraznit k jakému zvrhlému fašistickému systému naše lidstvo spěje, když se lidi ztrácí sami sobě, nemluví spolu, vše ovládá technika, státní aparát a byrokracie. Najde se tu i typický Gilliamův černý humor. Rozhodně zajímavá podívaná. Vlastně mi to trochu připomíná dnešní dobu, kdy na jedné straně tu máme nesmyslně byrokratickou a nefungující Evropskou unii řešící naprosté banality, aniž by si poradila s jinými mnohem důležitějšími tématy. A na straně druhé typickou snahu omezování svobody a rozšiřování svého vlastního vlivu pány typu Babiše či Zemana. Také vyvolávání strachu z terorismu prostřednictvím médií je velice nadčasově zpracováno.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 12.11.2014
Nesmyslné zpracování příběhu, který obsahuje trapné pokusy o humor s ujetými hereckými výkony. Dost velká kravina, která se nedá dokoukat ani pochopit. Prostě ztráta času.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 10.8.2013
Brazil
Patří mezi 501 filmů, které musíte vidět.
Nominace na Oscara v roce 1986 za Nejlepší výpravu a dekoraci a Nejlepší původní scénář.
Protože jsem velkým fanouškem George Orwella a především jeho román 1984 považuji za geniální dílo, nemohl jsem si film Brazil, který je Orwellově vizi velmi podobný, nechat ujít. Navíc Terry Gilliam, člen "Monty Pythonů", je prostě výborný režisér, o tom žádná. A to že studio Universal nesouhlasilo a žádalo předělávku, dělá vše ještě mnohem zajímavější. Navíc ze všech sil se snažím bojovat s byrokracií, která mě už také u nás v Evropě pije krev. Bez řádně vyplněného formuláře se opravdu nedočkáte ničeho a veškerá logika jde stranou. A sledování lidí je myslím více než aktuálním tématem. Prostě není nic co bych mohl vytknout. A kdybych přeci jen chtěl najít nějakou tu mouchu, vzpomenu se na Roberta De Nira a jeho roli zde a je vše zapomenuto. Prostě parádička. Musím se podívat, jestli je nějaké Orwellovo dílo zfilmováno podle jeho předlohy. Vím o "Farmě zvířát", ostatní jsem v televizi nezaregistroval...
Reklama
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 28.7.2011
Brazil
Abych řekl pravdu, tak tenhle film mě nějak výrazně nezaujal. Na můj vkus to bylo až moc fantastické a absurdní. Na druhou stranu oceňuju originalitu, s niž je film natočen, a mimo jině i užitý humor se mi docela líbil. Nicméně všechny tyto klady zabíjí dostatek nudných a zbytečně natahovaných scén.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 30.3.2009
Terry Gilliam patří mezi ty režiséry, kteří ve svých filmech rádi pouští svou fantazii na plné obrátky a ukazují, že se v jejich hlavách dějí velice bizarní věci. Tak to alespoň vypadá v jejich filmech. Převážně v těch Gilliamových. V tomto snímku se režisér vydává do (nejspíš) nepříliš vzdálené budoucnosti, kde podobně jako ve filmech "1984" nebo "451° Fahrenheita" vše řídí systém. Hlavní hrdina patří do "armády" úředníků a pronásleduje ho tajemný sen o neznámé ženě, která možná patří do skupiny teroristů, kteří nechtějí být řízeni nesmyslným systémem. Režisér svojí budoucnost nevidí nijak růžově a interiéry budov jsou plné šedých sloupů nebo spousty (opravdu spousty) různých hadic, trubek a jiného harampádí. Kanceláře by nemohl obývat nikdo, kdo trpí klaustrofobií a pracovníci se přetahují o jeden stůl, i když jsou jejich kanceláře rozdělené zdí. Pokud jste viděli novější režisérův snímek "12 opic" uděláte si snadno představu o tom, jak režisér vidí budoucnost. Oproti "12 opicím" je tento snímek pojat trochu komediálněji, což dost vyvrací konec. Je to rozhodně zajímavý film a Jonathan Pryce podává velice dobrý výkon stejně jako ostatní herci ale přeci jen je dost dlouhý a ke konci dokonce zdlouhavý a "obyčejného" diváka nemá šanci zaujmout či dokonce pobavit. A jestli se vám líbilo "12 opic" nutně to neznaméná, že se vám bude líbit "Brazil", i když tu je určitá podobnost.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 28.12.2008
Ponekud zvlastni film... ale na druhou stranu je na co koukat, Gilliamova poetika je neokokatelna a zaverecna pointa je rozhodne zajimava.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.10.2008
Zajímavé, atmosférické, symbolistní a dusivě tíživé - nejen těmito adjektivy se dá popsat toto dílo.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 21.7.2008
Osobně se mi tento film líbil, ale mému okolí ani trochu "nesedl". Nakonec i já jej musel shlédnout 2x abych se trochu v tom všem orientoval. Jako človíčkovi zabývajícími se PC se mi líbí jejich modely v kancelářích. :-D
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 6.7.2008
Tady je číslo vaší kancelaře, tady jsou dveře vaší kanceláře a za nimi vaše kancelář. . . . Nádhera. Robert De Niro si zahrál tak malou roli, že jsem ho ani neměl čas poznat. Navíc perfektně zamaskovaný :-)
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film