Obsah filmu Hora
Australská režisérka Jennifer Peedomová v roce 2015 představila film Šerpa (Sherpa), dokumentární rekonstrukci výstupu na Mount Everest, během něhož pod lavinou zemřelo šestnáct nepálských šerpů najatých zahraničními horolezci. Nejen na neblahé důsledky komercionalizace horolezectví se Peedomová zaměřuje také v Hoře, inspirované knihou britského spisovatele Roberta Macfarlanea Mountains of the Mind, která podrobně mapuje dějiny komplikovaného vztahu člověka a hor. Ve filmu její myšlenky zprostředkovává poetický komentář čtený charizmatickým hlasem Willema Dafoea. Množství významů je tu ovšem díky zdařilému propojení vizuální a zvukové...
Australská režisérka Jennifer Peedomová v roce 2015 představila film Šerpa (Sherpa), dokumentární rekonstrukci výstupu na Mount Everest, během něhož pod lavinou zemřelo šestnáct nepálských šerpů najatých zahraničními horolezci. Nejen na neblahé důsledky komercionalizace horolezectví se Peedomová zaměřuje také v Hoře, inspirované knihou britského spisovatele Roberta Macfarlanea Mountains of the Mind, která podrobně mapuje dějiny komplikovaného vztahu člověka a hor. Ve filmu její myšlenky zprostředkovává poetický komentář čtený charizmatickým hlasem Willema Dafoea. Množství významů je tu ovšem díky zdařilému propojení vizuální a zvukové složky, tvořené vedle klasických skladeb i dynamičtější původní hudbou, sdělováno beze slov.
Úvodní titulková sekvence zachycuje přípravu členů Australského komorního orchestru na nahrávání hudby a rozcvičku hlasivek Willema Dafoea. Zbytek sedmdesátiminutové stopáže již patří přírodě. Hlavní kameraman Renan Ozturk s výraznou výpomocí dronů nasnímal množství obdivuhodného obrazového materiálu, který nenásilně doplňují poučná archivní sekvence o historii horolezectví a záběry z jiných horolezeckých filmů.
Snímek ukazuje hory jako místa nekonečné nádhery i mimořádného nebezpečí. Žasnout můžeme nad mladým americkým horolezcem Alexem Honnoldem šplhajícím bez lana po rovné skále v Mexiku nebo nad sebevražednou jízdou na horském kole po vrcholcích pohoří Cuillin na skotském ostrově Skye v podání biketrialisty Dannyho Macaskilla. Jejich smělé kousky dávají vyniknout nejen schopnostem (a troufalosti) člověka, ale také vznešenosti hor. Konfrontace našeho a přírodního elementu však režisérce neslouží k jednostranné kritice lidské pošetilosti. Pouze nás vyzývá k zamyšlení, zda se někdy nenecháváme příliš unést tím, co rychle pomine, na úkor toho, co přetrvá.
Martin Šrajer
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
anglická |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Přístupno: |
od 12 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Hora >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.12.2018
Závěrečný, ve filmu opakovaný záběr na nejkrásnější horu Himalájí Ama Dablam potvrzuje, že tvůrci filmu chtějí především sklonit obdivnou pokoru horám, majestátným dílům největšího umělce naší planety - matky přírody. Proto je možná škoda, že si k tomu vypůjčujou i známé záběry ze sportovních šlágrů (The Art of Flight) a jiných doku seriálů a snaží se o tematicky restrospektivní souhrn “the best of” (včetně poukázání na všemožné využití hor civilizací), než aby zůstali u klavíru a myšlenkách, vyslovených Dafoem. Z těch by sice některé napsal i kdokoliv z nás diváků, ale některé jiné film naopak zvedají do filozofických výšin, na které ambiciózně cílí.