Obsah filmu Komtesa Mary
Ve čtvrtek večer uvedlo brněnské studio premiéru televizní hry KOMTESA MARY, jejíž scénář na motivy části
Lermontovovy novely Hrdina naší doby napsal
Jaroslav Vostrý. Zhlédli jsme zde příběh ze 40. let minulého století v carském Rusku, který sice vypovídal o tehdejších poměrech a atmosféře v určitých kruzích ruské společnosti, zůstal nám však leccos dlužen ve výkladu hlavního hrdiny Grigorije Pečorina. Jeho postava dnes tvoří pevnou součást světového písemnictví a představuje naprosto přesný (ideově i lidsky) typ....
Ve čtvrtek večer uvedlo brněnské studio premiéru televizní hry KOMTESA MARY, jejíž scénář na motivy části Lermontovovy novely Hrdina naší doby napsal Jaroslav Vostrý. Zhlédli jsme zde příběh ze 40. let minulého století v carském Rusku, který sice vypovídal o tehdejších poměrech a atmosféře v určitých kruzích ruské společnosti, zůstal nám však leccos dlužen ve výkladu hlavního hrdiny Grigorije Pečorina. Jeho postava dnes tvoří pevnou součást světového písemnictví a představuje naprosto přesný (ideově i lidsky) typ. Michail Jurevič Lermontov jej psal po porážce děkabristů a vtělil do něj všechnu hořkost a zoufalství své generace, která se neměla dočkat skutečné svobody. Hluboké filozofické zázemí této postavy, spjaté i s určitou konfliktností vyplývající z odmítání běžných konvencí a norem, vytváří z Pečorina typ člověka, daleko přesahujícího dobu svého vzniku. V režijním pojetí Rudolfa Tesáčka a hereckém ztvárnění Oldřicha Navrátila působil Pečorin dojmem rozšafného bonvivána, který si potrpí na pózu i gesta, z něhož vyvanulo zoufalství a mravní bezmocnost, jež do něho jeho duchovní otec vložil. Přestože Oldřich Navrátil již několikrát přesvědčil o svých hereckých kvalitách (připomeňme si z poslední doby například jeho výkon v televizní hře Pánská jízda), zdá se, že Pečorin byl nad jeho síly. Je to škoda, tím spíše, že scénář v tomto případě všechny vzpomínané možnosti nabízel. Režisér Rudolf Tesáček se soustředil víc na prokreslení prostředí než na ideový výklad hlavní postavy – ke škodě myšlenkového bohatství předlohy. Solidní práci odvedl kameraman Václav Myslivec, z hereckých představitelů zaznamenejme alespoň výkony Hany Maciuchové, Jiřiny Jiráskové, Františka Staňka a Josefa Karlíka.
KOZLOVÁ, Danica [dk]. Týden v televizi. Tvorba, týdeník pro politiku, vědu a kulturu. 1984 [18. leden], č. 3, s. 19. [upraveno, zkráceno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 23.7.2019
Mí dva favorité v takové kravině. Ach jo. Pan Karlík i pan Tokoš zde také neměli moc prostoru. Nu, pokud psal pan Lermontov věci v podobném duchu, jsem rád, že jsem tuhle část mého vzdělání propásl. Takže nakonec stála za pokoukání jen paní Skopalová.