Cerven
ohodnotit

Líbánky

Další název:
Honeymoon
Rok:
2013
Délka:
98 minut
Premiéra v ČR:
22.8.2013
„Měl to být nejkrásnější den v jejím životě...“
Popis / Obsah / Info k filmu Líbánky



Svatba měla být pro těhotnou třicátnici Terezu nejšťast­nějším dnem v životě. Pak se ale mezi svatebčany vloudil podivný vetřelec, který se představil jako Jan Benda, a za­třásl vším, v co žena věřila a doufala. Po Kawasakiho růži (2009) a [film=66340]Nevinnosti (2011)[/film představuje psychologický thriller Líbánky zá­věr volné trilogie režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského o temných rodinných tajemstvích.
LFŠ 2013


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Líbánky



POZOR SPOILER!!!

Koná se svatba Terezy a Radima Vernera. Jeho synovi z prvního manželství Dominikovi se něco pokazí na brýlích, a proto je nutno navštívit optika. Ten se pak objeví v kostele a později i na svatební hostině. Ukazuje se, že jej nikdo nezná. Později se představí jako Jan Benda. Všichni ho mají rádi, vtírá se, hraje si s dětmi. Pak je svědkem scény, kdy chlapec týrá malou holčičku a on tvrdě zasáhne. Matce pak řekne, že to bylo v rámci hry a chlapce osočí ze lži. Pak jej Tereza žádá, aby odešel, on souhlasí, ale míní odejít, až Tereza rozbalí svatební dar. Ona tak učiní a zjistí, že dárek je urna se jménem Jan Benda. Radima to naštve a odváží neznámého hosta pryč. Vychází najevo, že se znají a Jan Benda se ve skutečnosti jmenuje Aleš. Nu, vetřelec je tedy odvezen a svatba pokračuje bez něj. Druhý den ráno jej však Tereza opět nalézá ve svém domě. Adam tvrdí, že Jana miloval a že Radim je jeden ze třech lidí, kteří jej zavraždili. Prý se to všechno stalo v internátní škole v Bukovanech. Docházelo tam ke tvrdé šikaně. Jan se Adamovi svěřil, co s ním všechno starší spolužáci provádějí a Adam to ohlásil s tím, že vynechal Janovo jméno. Případ se však ututlal a trest byl pouze v tom, že aktéři aféry museli školu opustit. Také Jan a ten nato skočil z osmého patra. Adam končí vyprávění a odchází /65/. Jeho příběh má velkou dohru u novomanželů, hlavně u Terezy, která Adamovi bezvýhradně věří. Nastává těžký konflikt, který umocní zmizení Radimova syna. Ten totiž šel pro opravené brýle a měl se vrátit s dědou, ale ten se vrátil sám. Radim neví kde Dominik je, protož jeho telefon zůstal doma. Ihned se vypraví za Alešem, ale syna zde nenalézá. Jen důkaz, že tam byl. Proto začne Aleše týrat a topí jej ve vaně. Ale vymkne se mu to celé z rukou…


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Líbánky



PŘEHLED NOMINACÍ na Českého lva 2014:

NEJLEPŠÍ REŽIE, NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI - Anna Geislerová, NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI - Jiří Černý, NEJLEPŠÍ KAMERA - Martin Štrba, NEJLEPŠÍ HUDBA - Aleš Březina,
Líbánky – 5 nominací


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Líbánky



Hřebejkovy Líbánky skončily svatbou v Liberci.

Liberec - Stanislav Majer a Anna Geislerová se poslední zářijový víkend vzali v Liberci. Koordinátorem svatby byl režisér Jan Hřebejk, kamerou slavnostní den zachytil Martin Štrba. Na Líbánky do kin pojedou novomanželé za rok.

Liberec se stal posledním místem natáčení nového filmu Jana Hřebejka, na němž opět spolupracuje se scenáristou Petrem Jarchovským (společně natočili kupříkladu Šakalí léta (1993), Pelíšky (1999), Pupendo (2003) nebo Krásku v nesnázích (2006)). Většina filmu Líbánky vznikala v Jihočeském kraji a okolí Třeboně. Na závěrečné čtyři dny ale filmaři vyrazili na druhý konec republiky - právě do Liberce, kde točili kromě dalších scén i svatební obřad. Svatba je ve filmu důležitým momentem.

Natáčelo se především kolem libereckého kostela sv. Antonína v centru města. Přímo přes ulici proměnili filmaři prázdný nebytový prostor v prodejnu optiky, která se objevuje na začátku i na konci snímku. "Šlo o to, provázat dramaturgicky blízkost optiky k tomu kostelu, a nepodařilo se to najít nikde jinde než tady v Liberci," vysvětlil Tomáš Rotnágl ze společnosti K Film plus, která je koproducentem filmu, proč štáb zamířil do severočeského města.

V hlavní roli Líbánek se představí Anna Geislerová, která byla už u studentského debutu autorského tandemu Jarchovský-Hřebejk, v Pějme píseň dohola hrála jako třináctiletá. "Už se dobře známe, víme, co od sebe můžeme očekávat. A já jako žena začínám mít pocit, že si mě už možná málo všímá," poznamenala herečka, že její spolupráce s Hřebejkem se od partnerského vztahu po tolika letech příliš neliší.

V Líbánkách hraje nevěstu, která se ve svůj svatební den musí vyrovnat se situací, jež může ovlivnit její právě začínající manželství i celý následující život. Na svatbě se totiž objeví neznámý host. Nikdo neví, kdo ho pozval a co vlastně chce. On ale nevěstu zná a ví jedno důležité tajemství.

"Je to takový náš pokus o žánr psychologického thrilleru. Tématem je naše paměť, to, jakým způsobem se chová a jak jsme schopni některé věci zapomínat," prozradil o snímku scenárista Petr Jarchovský. Líbánky uzavřou volnou trilogii filmů, jejichž ústředním tématem je tajemství, jež zasáhne do života postav. Scénář k prvním dvěma - Kawasakiho růži (2009) a Nevinnosti (2011) - napsal taktéž Jarchovský.

Vedle Geislerové a Majera obsadil Hřebejk do svého nejnovějšího filmu Kristýnu Fuitovou Novákovou, již nejvíc proslavila role Jindřišky v jeho komedii Pelíšky, Jiřího Černýho, Jiřího Šestáka či Davida Máje. Líbánky vznikají v koprodukci České televize.

Reportáž Lucie Pokorné, Česká televize, 1. 10. 2012


Autor: tonda

Popis / Obsah / Info k filmu Líbánky



Známá autorská dvojice, scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk, se po odmlce vrátili ke spolupráci a pod názvem Líbánky natočili třetí část volné trilogie, spojené tématem tajemství z minulosti, jež po letech zasahuje do života protagonistů a jejich rodin. Prvním dílem byla Kawasakiho růže (2009, FP 2/2010), s motivem utajované spolupráce s StB, druhým Nevinnost (FP 2/2011), v níž zásadní roli hrály lež a pokrytectví. V Líbánkách dostihne při svatebním veselí čerstvé novomanžele dávná tragédie v podobě nezvaného hosta. Tím je záhadný a nesympatický muž, který tvrdí, že je bývalý ženichův spolužák. Dá novomanželům jako svatební dar urnu se svým jménem a s patnáct let starým datem úmrtí. Na Terezino přání ho Radim odveze. Jenže on se druhý den brzy ráno vrátí a řekne ženě pravdu: její muž byl kdysi v internátní škole hlavním iniciátorem krutého šikanování, jehož obětí se stal skutečný Honza Benda, zatímco on, Aleš Klíma, byl Janovým milencem. Jeho přítel tehdy neunesl ponížení a spáchal po roce sebevraždu. Šokovaná Tereza se musí postavit tváří v tvář manželovi, o jehož minulosti neměla ani potuchy. Muž se snaží různě vymlouvat, nakonec však přizná podíl na neštěstí, i když s odkazem na to, že dnes už je jiný. Žena se s ním v duchu právě složeného manželského slibu („v dobrém i zlém“) usmíří. Radimovu upřímnou lítost však zpochybňuje další akt násilí na Alešovi, byť částečně motivovaný obavou o třináctiletého syna z prvního manželství. – Tvůrci pozvolna zdůrazňují napětí v kontrastu pohodové letní atmosféry svatebních oslav a stále více prosakujících „temných tónů“, jejichž nositelem je rozporný vetřelec (s nímž si divák téměř podvědomě spojuje pocit hrozícího nebezpečí) a jež se později projeví ve dvou klíčových scénách, kdy Aleš vypráví zaskočené Tereze o minulosti a kdy dojde k zásadní debatě mezi novomanželi. Podobně jako v předcházejících titulech, i tady se Jarchovský s Hřebejkem soustřeďují na předestření zásadních morálních problémů a záměrně je relativizují. Zde například nehrotí situace do maxima, nýbrž je naopak „rozvolňují“. Nabízející se flashback s týráním mladého muže se – možná zbytečně – objeví až v samém závěru a jen nakrátko. Hřebejk se opět projevuje jako režisér dobře vybraných herců (nutno zdůraznit jeho další spolupráci s Annou Geislerovou) i jako inscenátor vesměs líbivých obrazů (zde idylické prostředí zrenovované jihočeské usedlosti obklopené rybníky). – Snímek se však až příliš opírá o zdlouhavý popis dvoudenních svatebních oslav, v němž se poněkud utápí vlastní, byť do jisté míry vyspekulovaný „smysl“ díla. Ten je naopak akcentován v chvílemi literárních dialozích i v tradičním „vyprávěcím modelu“ svatby jako katalyzátoru vztahů mezi jejími účastníky.
Tomáš Batošek, Filmový přehled 2013/9


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Vražda v Orient Expresu (2010)...

14:40 - 16:15

79 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

ČT2 - Divoká příroda Slovinska

15:35 - 16:30

24 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

NOVA - Výměna manželek (2004) [TV poř...

15:35 - 16:57

24 minut již uběhlo
58 minut zbývá do konce

Prima - Ano, šéfe! (2009) [TV pořad]

15:25 - 16:40

34 minut již uběhlo
41 minut zbývá do konce

Reklama