Cerven
ohodnotit

Osamělost přespolního běžce

The Loneliness of Long Distance Runner

Další název:
Rebel with a Cause / Osamelosť cezpoľného bežca (SK)
Žánr:
Rok:
1962
Délka:
104 minut
„Neběhá proto, že chce, ale protože musí. A to je jen jeden z mnoha důvodů, proč odmítá vítězství. Jeho vzpoura je bolestným výkřikem osamělého člověka, kterému nikdo nerozumí.“
Popis / Obsah / Info k filmu Osamělost přespolního běžce
Trochu k obsahu filmu: Mladý Colin (Tom Courtenay) se za vloupání dostává do jistého výchovného ústavu. Jeho ředitel (Michael Redgrave) je idealista, který žije v přesvědčení, že chlapcům dopomůže k lepší budoucnosti tím, že je nechá sportovat. Také Colina neustále nutí k tvrdému tréninku přespolního běhu, aby mohl reprezentovat výchovný ústav v soutěži s veřejnou školou. Slíbí mu dokonce, že bude moci odejít z ústavu dřív, když vyhraje. Když Colin běží v čele rozhodujího závodu, vybaví se mu vzpomínky na rodiče a prostředí, které ho vlastně do výchovného ústavu přivedlo. V ředitelově slibu vidí jenom záměr ho zmanipulovat. Ten pocit ho natolik ovládne, že před samým vítězným cílem se vzdorně zastaví.

Scénář k filmu napsal podle vlastního románu významný představitel soudobé anglické dělnické literatury Alan Sillitoe.


Autor: curil

Popis / Obsah / Info k filmu Osamělost přespolního běžce
Umění neznamená prodávat určité poselství, nýbrž znamená spíše sbírat jisté zkušenosti a obrazy ze života a ukázat, jaký měly v určité době vliv na lidi. Nemyslím, že by úkolem umělce mělo být šíření určitých sociálních či politických doktrín, ačkoliv by se něčemu podobnému neměl záměrně vyhýbat. jako lidský tvor má přece jisté vztahy ke společnosti, politice a ke všemu tomu, co naplňuje jeho okolí. Bude-li úspěšný, a nemám tu namysli úspěch v ryze komerčním smyslu, nýbrž to, do jaké míry se mu podaří vložit své já do svého díla, bude tím vyjádřen i jeho celkový postoj; a v něm budou obsaženy i všechny druhy jeho politických a sociálních mravních zásad.

Přál bych si mít svou vlastní divadelní společnost a přirozeně, že bych chtěl členy souboru zaměstnávat ve filmu asi tak, jak to ve Švédsku dělá Ingmar Bergman. Ne ovšem docela tak, jak to činí on, poněvadž při hereckém obsazování filmu je třeba mnohem větší péče. Nestačí mít dobrého herce a často se stává, že ve svém divadelním souboru nenaleznete přesně toho herce, kterého potřebujete. Rád pracuji s lidmi, kteří dělají svůj první film, a s lidmi, kteří nejsou ještě opotřebovaní. Noví lidé se chovají mnohem bezprostředněji a svěžeji; neznamená to ovšem, že by to neměli být profesionálové. Mne samého příliš nezajímá pracovat jako vedoucí produkce, poněvadž to, oč se skutečně zajímám, je filmová režie.

AUTOR: Tony Richardson


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama