Popis / Obsah / Info k filmu Osudový kruhJean-Pierre Melville, tento mistr francouzské detektivky, natočil film Le cercle rouge s hvězdným obsazením. Jeho film také sklidil velký úspěch obecenstva.
Alain Delon, s nímž tento francouzský režisér již úspěšně spolupracoval ve snímku
Samuraj (1967), hraje opět jednu z hlavních rolí. Jedná se o jednoduchý příběh, který však - vyprávěný melvillovskou rutinou - získává na napětí.
Zločinec, kterému se podaří vyklouznout z okruhu policejního dozoru, vyloupí se dvěma kumpány velké pařížské klenotnictví. Je pronásledovaný stárnoucím komisařem (vynikající
Bourvil) a nakonec se přece jen chytne do nastražené policejní pasti.
Melvillovo umění se projevuje ve zdánlivých maličkostech, už jen pohled a pohyb vytváří napětí. Díky jeho vytříbenému stylu vynikne chladná profesionalita zločinců.
Autor: curilPopis / Obsah / Info k filmu Osudový kruhBachař ve vězení se obrací na vězně Coreye (
Alain Delon), kterého brzy propustí po pětiletém trestu na svobodu, s nabídkou kšeftu. Corey nejdříve odmítne, ale přesto mu to nedá a později projeví zájem.
Vlakem z Marseille do Paříže cestují dva cestující - komisař Mattei (
Bourvil) a nebezpečný zločinec Vogel (
Gian Maria Volontè). Mattei má doprovodit zločince do místa předání, je ale ukolébán situací, že má vše pod kontrolou. Vogel se mu však vyvlékne z pout a vyskočí oknem z vlaku. Komisař zalarmuje celý kraj a na uprchlého vězně se chystá velký policejní zátah s pomocí psů. Corey je propuštěn z vězení. Vychází najevo, že seděl i za svého kumpána, když všechnu vinu z loupeží vzal na sebe. Za peníze, o které obral svého bývalého kumpána, koupil auto a s neznámým cílem projíždí krajinou. Při jedné ze zastávek mu do kufru vlezl uprchlík Vogel a je zajímavé, že se mu podařilo projet přes silniční kontrolu. Na opuštěném poli se oba seznámí, vykouří cigaretu a zamíří do Paříže. Delší dobu je sleduje auto, které jim zkříží cestu. Corey je vyveden k lesíku, kde má skončit jeho světská pouť. Ale má v kufru kamaráda. Na zemi poté leží mrtví, s čímž zastřelení vůbec nepočítali. Vogel určitě nezapomněl na bývalého policistu Jansena (
Yves Montand), který patřil k vynikajícím střelcům, dnes chátrá vlivem dobrého pití, jede i v drogách. Silná trojka naplánovala a uskutečnila velkou loupež šperků obchodu firmy BOUCHERON, jejich cena se šplhá až ke dvěma miliardám starých franků. Komisař Mattei doběhne majitele luxusního lokálu Santiho a na lupiče šperků naplánuje past...
Autor: jarda53Popis / Obsah / Info k filmu Osudový kruhTři muži vede osudový kruh přímo do náruče smrti. Corey (
Alain Delon) se po propuštění z vězení vrací za svou dívkou, která ale mezitím dala přednost jeho parťákovi. Náhoda ho svede dohromady s prchajícím zločincem Vogelem a bývalým policistou Jansenem. Společně vyloupí klenotnictví. Snadný úspěch je povzbudí, a proto začnou vyhlížet další objekt...
Režisér Jean-Pierre Melville měl o obsazení některých rolí zcela jinou představu. Komisaře Matteie chtěl původně svěřit Lino Venturovi; Jansena, kterého hraje Yves Montand, měl hrát Paul Meurisse a Belmonda viděl na místě Giana Maria Volontého v roli Vogela.
Z katalogu MFF Karlovy Vary, kde byla v loňském roce uvedena Posta Jeanu-Pierru Melvillovi:
Ústřední zápletkou je dokonalý zločin, jak ho režisér toužil převést na filmové plátno již od roku 1950. Jde o původní Melvillův scénář, jehož děj odpovídá svou strukturou westernu, ačkoliv se odehrává v Paříži. Od začátku jsme drženi v napětí a očekávání, podněcovaných přípravami velké loupeže. Osudy všech tří hrdinů se sbíhají ke společnému cíli. Zatímco v úvodu sledujeme scénu útěku, vzbuzující zdání, že se odehrála v reálném čase, postupně dochází ke zrychlení a častějšímu střídání akcí. Že jde o skutečný kruh, to pochopíme až v závěrečné scéně, která se snaží vyvolat stejné zdání dokumentárnosti, a tedy věrohodného zachycení reality. Dalším důležitým prvkem je náhoda, která svede dohromady uprchlého zločince Vogela, propuštěného zločince Coreye a bývalého elitního policistu Jansena. Samotná scéna loupeže je zachycena jako chirurgický zákrok v útrobách klenotnictví. Protagonisté se díky oblečení a rouškám mění na pouhé černé siluety, takže divák není rozptylován “nepatřičnou hereckou mimikou„. Více než kdy jindy si uvědomíme, že režisér bravurně zvládá rytmus svých filmů, jehož prostřednictvím s námi manipuluje, ale díky tomu je nám umožněno dostat se nezvykle blízko jeho postav. Není zde nakonec provedení zločinu jen sugestivní dokumentární sekvencí, představující jedno řemeslo se všemi jeho detaily?
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište