Obsah filmu Petrolejové lampy
Divadelní adaptace známého románu Jaroslava Havlíčka v podání dnes již zaniklého souboru Pražského komorního divadla. Štěpka Kiliánová se z nedostatku jiných příležitostí vdá za bratrance. Sňatkem získá zadlužený statek a za čas zjistí, že manžel trpí nevyléčitelnou pohlavní chorobou. Co svedlo dohromady Štěpku Kiliánovou a Pavla Malinu? Co svedlo dohromady osoby, z nichž jedna se snaží až křečovitě svůj život naplnit a druhá vyprázdnit? Lze téměř s jistotou předpokládat, že vztah dvou lidí s tak rozdílnými postoji je předem odsouzen k tragickému nezdaru. Nebo může vést k hledání každodenních malých rozhodnutí, které učiní jejich soužití...
Divadelní adaptace známého románu Jaroslava Havlíčka v podání dnes již zaniklého souboru Pražského komorního divadla. Štěpka Kiliánová se z nedostatku jiných příležitostí vdá za bratrance. Sňatkem získá zadlužený statek a za čas zjistí, že manžel trpí nevyléčitelnou pohlavní chorobou. Co svedlo dohromady Štěpku Kiliánovou a Pavla Malinu? Co svedlo dohromady osoby, z nichž jedna se snaží až křečovitě svůj život naplnit a druhá vyprázdnit? Lze téměř s jistotou předpokládat, že vztah dvou lidí s tak rozdílnými postoji je předem odsouzen k tragickému nezdaru. Nebo může vést k hledání každodenních malých rozhodnutí, které učiní jejich soužití snesitelnější. Teprve konec předem prohraného vztahu možná znamená začátek něčeho nového.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 23.6.2020
Netradiční a experimentální zpracování Havlíčkových Petrolejových lamp začíná samotným závěrem a retrospektivně se odvíjí na začátek. Minimalistická forma není špatná, co ale chybí, je důraz Havlíčkova slohu a temná poetika jeho jazyka (navíc mě Ivana Uhlířová v roli Štěpy připadala trochu retardovaná). Ten, kdo nečetl jeho román, absolutně se v ději nemůže srovnat. Působí příliš chaoticky a člověk neznalý předlohy z toho nemůže pochopit nic. Ale předpokládám, že kdo chtěl divadlo vidět, jistě znal i Havlíčkův román. Já měl možnost vidět i představení brněnského Národního divadla, které bylo mnohem košatější a věrněji se držící původní předlohy, avšak něco tomu také chybělo. V obou případech se nepodařilo dosáhnout zlověstné a skličující atmosféry, nebyla tam cítit duše Jaroslava Havlíčka. Já se tomu nedivím, protože si myslím, že Petrolejové lampy jsou nejlepší jako kniha. Snad jen Juraji Herzovi se podařilo zachytit tu dramatičnost a styl Havlíčkova rukopisu ve stejnojmenném filmu z roku 1971, který zaslouženě patří k tomu nejlepšímu, co československá kinematografie kdy vytvořila.