Cerven
ohodnotit

Pobřeží moskytů

The Mosquito Coast

Rok:
1986
Délka:
117 minut
„Chtěl vytvořit Ráj. Stvořil Peklo. - Šel za svým snem až na Pobřeží moskytů“
Popis / Obsah / Info k filmu Pobřeží moskytů
Svérázný vynálezce a otec čtyř dětí Allie Fox nenávidí civilizaci, protože ta podle něj vede jen k úpadku a zániku. Jeho snem je odjet do džungle a tam žít podle zákonů přírody. Po večírku s námezdními dělníky odkudsi ze Střední Ameriky se Allie rozhodne, že odjede na Pobřeží moskytů v Hondurasu. Tamní džungle je totiž jedním z mála míst, kterých se ještě civilizace nedotkla. Allie přesvědčí svou ženu a všichni se opravdu vydají na dalekou cestu. Ze zchátralé divošské osady udělá Allie během několika měsíců idylické místo, ve kterém je – také díky jeho vynálezům – radost žít. Jednoho dne se tam však objeví tři bělošští ozbrojenci, jejichž úmyslem je vydírat Allieho lidi a žít si v pohodlí. Allie musí ochránit své životní dílo, svou rodinu i svůj sen o jediném správném způsobu života. Není však jisté, zda se přitom sám nezmění…
Tak jako většina filmů režiséra Petera Weira, i Pobřeží moskytů je ukázkou dramatického konfliktu několika odlišných kultur. Ta vyspělejší tu však nepředstavuje tu „správnou“. V hlavní roli filmu se objeví světoznámý herec Harrison Ford, který krátce předtím hrál ve Weirově kriminálním thrilleru Svědek. Postavu Allieho syna ztvárnila jedna z velkých hereckých nadějí amerického filmu River Phoenix, který však předčasně zemřel.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Pobřeží moskytů
Allie Box je otec čtyř dětí a vcelku pozorný manžel, svou nejhlubší podstatou je však vynálezce. Co na tom, že většinou jenom pomáhá opravovat stroje na chřestové plantáži svého bohatšího souseda, pana Polskiho? Když rnu v obchodě vnucují japonské těsnění místo amerického a když soused bláhově odmítne další z jeho vynálezů, účinný mrazicí box, je to pro Allieho poslední kapka. Rozhodne se s celou rodinou opustit jižanské městečko, kde dosud chudě, ale celkem spokojeně žili, a usídlit se v panenské přírodě, daleko od umírající civilizace, kde může člověk ještě vytvořit ráj na zemi.
Takže Coxovi sbalí svých pět švestek a odcestují na Pobřeží moskytů do Střední Ameriky, kde se jim za babku podaří koupit vysněný kus země, dost hluboko v pralese na to, aby se tam čas od času na své lodi objevoval jenom laskavý domorodý obchodník Clerk. Co na tom, že Geronimo je jen ubohou vesnicí v močálech a že jeho nuzní obyvatelé
mají nejdřív pro Allieho nápady jen malé pochopení? Geronimo se díky vynalézavosti svého majitele brzy promění v soběstačnou zemědělskou osadu. Na vedrem rozpukaném břehu řeky dokonce Allie vztyčí nevídanou stavbu, produkující pro zábavu i k užitku led, chladný vzduch a sníh, ve kterém mohou dovádět šťastné děti. Zdá se, že nic není nemožné
Mohla by to být docela dobrá komedie,další z řady roztomilých vyprávěnek o potrhlých vynálezcích, kteří se pokoušejí vylepšit svět. Na tom, že podobu skoro každého vyprávění ovlivňuje padouch, ovšem asi bude něco pravdy. Had, který se objeví v Allieho ráji, se do bláznivé komedie moc nehodí: z hor přitáhnou do idylického Geronima tři
ozbrojení trhani s úmyslem pobýt a možná pro zábavu trošku znásilňovat a vraždit. Allie pochopí, že musí svůj svět ochránit - a v oslepujícím výbuchu pekelného ohně tím zničí všechno, co vybudoval...
Když Coxovi začnou znovu, sami a tentokrát přímo na pobřeží, nemají už příliš mnoho prostředků ani elánu. Dospívající kluci Charlie a Jerry by se nejradši vrátili zpátky do Ameriky a jejich maminka si potajmu myslí totéž. Otec, aby je umlčel, vymyslí krutou lež: USA už neexistují, byly zničeny ve válce. Dlouhé prázdniny se mění ve vynucenou robinzonádu na pokraji bídy, nadirigovanou teď už krutým a skrytě nenáviděným tyranem. Ráj se proměnil v peklo a ďáblem v něm se stává sám tragicky zaslepený Allie...
Režisér Peter Weir si z rodné Austrálie přivezl do Hollywoodu ne jen zájem o konfrontaci různých kultur a civilizací, ale i vyhraněný autorský styl. Obojí se jen dnes zvolna rozpouští v dusivě všeobjímající hollywood ské konfekčnosti: komedie Zelená karta nebo psychologický thriller Beze strachu sice nelze úplně přehlédnout, znamenitá krimi Svědek a drama Pobřeží moskytů ovšem patří k tomu nejzajímavějšímu, co v USA v polovině 80. let vzniklo. A také k tomu nejlepšímu z filmografie Harrisona Forda, ve kterém Weir objevil ideálního představitele komplikovaných, umanutých "mužů činu". Allie Cox
ovšem - na rozdíl od hrdiny literární předlohy Pavla Therouxe - není nijak sympatickou postavou a prodělává právě obrácenou proměnu než většina fordovských postav (včetně policisty ze Svědka): ze sympatic-
kého otce rodiny se mění v odpudivého tyrana, který v posedlosti vlastním snem málem zničí své blízké. Během velice obtížného natáčení v krutých podmínkách džungle sváděl Weir s Fordem o postavu tuhý boj...
Vynikající scenárista Paul Schrader podle režisérova přání zdůraznil prvky, obsažené už v románové předloze, a tak se Pobřeží moskytů proměnilo v jakousi pohádku naruby, začínající jako třeskutě idylická komedie o prostých, pracovitých Američanech, pro které je všechno možné, a končící jako vztahově vypjaté temné podobenství o skrytém
zlu v lidech. Na Weirův film se můžete klidně dívat "jen" jako na strhující drama, které je stejně podmanivě natočené jako zahrané
(vedle fantasticky soustředěného Forda rozhodně stojí za zmínku Helen Mirrenová jako Allieho manželka a mladičký River Phoenix jako vypravěč celého příběhu, dospívající Charlie). Pokud vás ovšem baví kutat se ve vnitřnostech filmových děl, můžete příběh o tragédii jednoho zaslepeného blázna přečíst jako weirovsky koncentrované podobenství o nebezpečí každého dogmatismu: když začne idealista Allie lhát a ničit, ni jak se neliší od nesympaticky užvaněného reverenda
Spellgooda, jenž - protože má na starosti dva kostely - své farníky v kostele odbývá mší v televizi. Ve chvíli, kdy se Allie musí vzdát své milované techniky a odsoudí ji jako nebezpečnou a škodlivou, mu už zůstane jenom jeho sen - a toho, jak známo, se ještě níkdo nenajedl. Praktik, vnímající své vynálezy bezmála jako živé osoby, na jednou není schopný vidět kolem sebe skutečné lidi... Oblíbené Weirovo téma střetu odlišných kultur a životních stylů v Pobřežímoskytů přerůstá v úvahu o tom, jestli je vůbec možné násilně změnit svou životní roli a "plout proti proudu": Allieho návrat k biblicky prostému životu a pokus o stvoření "nového Nového světa(( je patrně předem odsouzen ke krachu. Na vyprávění, které začíná jako komedie, to není příliš veselé zjištění. Ale film je to znamenitý.
Alena Prokopová

Autor/Zdroj: /Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Jako malé děti (1974) [TV insc...

07:25 - 08:15

24 minut již uběhlo
26 minut zbývá do konce

ČT2 - Peklo na zemi

07:25 - 08:20

24 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

NOVA - Novoty (1997) [TV pořad]

07:45 - 09:00

4 minut již uběhlo
71 minut zbývá do konce

Prima - M.A.S.H. (1972) [TV seriál]

07:35 - 08:05

14 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Cokoliv, jen ne Vánoce (Anything But Christmas)

Cokoliv, jen ne Vánoce
Anything But Christmas

Králova dcera (The King's Daughter)

Králova dcera
The King's Daughter

Naseeruddin Shah

Shah Naseeruddin

Rob Lowe

Lowe Rob

Kámoš (Buddy)

Kámoš
Buddy

Sofia Coppola

Coppola Sofia

Leon Alton

Alton Leon

Omar Rahim

Rahim Omar

Opäť 20 (重返20岁)

Opäť 20
重返20岁

Manthan

Manthan
Manthan

Naposled navštívené:
Cokoliv, jen ne Vánoce (Anything But Christmas)

Cokoliv, jen ne Vánoce
Anything But Christmas

Králova dcera (The King's Daughter)

Králova dcera
The King's Daughter

Naseeruddin Shah

Shah Naseeruddin

Rob Lowe

Lowe Rob

Kámoš (Buddy)

Kámoš
Buddy

Sofia Coppola

Coppola Sofia

Leon Alton

Alton Leon

Omar Rahim

Rahim Omar

Opäť 20 (重返20岁)

Opäť 20
重返20岁

Manthan

Manthan
Manthan