Polnočná omša (1962)
Další název: Midnight Mass
Žánr: drama / válečný / film noir
Země: Československo
Premiéra v ČR: 24.8.1962
Délka: 92 min.
O Štědrém dnu roku 1944, kdy německé jednotky pokračují v nemilosrdné likvidaci partyzánského odporu, se mezi příslušníky středostavovské rodiny Kubišových odvíjí osudové drama hrdosti, cti a strachu. Podaří se jim zachránit nejmladšího syna, který jediný našel odvahu k činu, teď je ale všechny smrtelně ohrožuje?
Koncem srpna roku 1944 vypuklo na Slovensku povstání, jehož cílem bylo zlikvidovat klerofašistickou Slovenskou republiku a umožnit osvobození země od východu. Nepředpokládaná přesila německých vojsk ale do listopadu zatlačila povstalce do hor, vzpoura byla potlačena a během zimy se rozpoutal likvidační teror postihující nejen zbylý partyzánský odpor, ale i civilní obyvatelstvo.
Za takové konstelace se ve filmu Polnočná omša ke štědrovečerní večeři a půlnoční mši scházejí příslušníci středostavovské rodiny Kubišových, jejíž synové reprezentují aktuální názorové rozvrstvení slovenské společnosti. Marián je příslušníkem fašistické Hlinkovy gardy, Paľo skeptický pragmatik, dvacetiletý Ďurko se přidal k partyzánům, byl zajat, na útěku zraněn a teď se uchýlil do rodičovského domu. Do téhož domu, kde je ubytován i německý velitel města major Brecker…
Jiří Krejčík (1918-2013) spolupracoval se slovenskou kinematografií od konce 40. let, ale bez výsledku, nakonec se jen pod pseudonymem podílel na scénáři satiry Štvorylka (1955) podle Janka Jesenského. I Polnočná omša vychází z cizí látky, ze stejnojmenné divadelní hry Petera Karvaše (1959), a také jí hrozilo, že ztroskotá, tentokrát na střetu vyhraněných a popudlivých individualit dramatika a režiséra. Tlumičem vášní se stal konciliantní vedoucí kolibské tvůrčí skupiny a spoluscenárista Albert Marenčin.
Vznikl tradicionálně laděný snímek, který sice nepřekonal inovativní Barabášovu Pieseň o sivom holubovi (1961), také ale neuvízl v pouhé divadelnosti, jakkoli právě na precizních hereckých výkonech je založen. Krejčík znovu zahrál na strunu svého Vyššího principu (1960) - včetně obsazení Ivana Mistríka a Němce Hannja Hasse, a traktoval příběh v odideologizované a odpolitizované rovině osobního rozvažování, co je člověk ochoten obětovat pro druhého, dokonce pro příslušníka vlastní rodiny, kde jsou hranice takové oběti a kam až sahá úchylná bestialita válečných zločinců. Zkombinoval přitom účinně slovenské herce s českými a také s nevšední tváří maďarské herečky Margit Baraové.
Jan Lukeš
LFŠ 2015
hraje: |
---|
Hana Meličková (Vilma Kubišová), Jozef Kroner (Valentin Kubiš), Margit Bara (Angela), Hannjo Hasse (Brecker), Ladislav Chudík (Pal'o), Karol Machata (Marián Kubiš), Emília Vášáryová (ošetřovatelka Katka), Ivan Mistrík (Ďurko Kubiš), Vladimír Šmeral (farář), Jiří Pleskot (Dr. Raško), Mária Markovičová, Elo Romančík (dr. Harman), Jindřich Narenta (Wióherd), Dezidér Janda, Ľudovít Greššo (starý vesničan), Gašpar Arbet (Jožko), Elena Rampáková (matka s dítětem), Oľga Adamčíková, Eva Mária Chalupová (prodavačka), Karol Jaura, Ján Gubala, Martin Kolesár, Michal Belák, Anton Michalička (kostelník), Zdeno Flat (ministrant), Štefan Benek (německý voják), Peter Paška (sovětský partyzán) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|