Obsah filmu Pozor na anjelov
Ján Solovič je z plejády slovenských dramatiků, jejichž díla dobře přijali i čeští diváci. Měli jsme možnost zhlédnout je při návštěvách slovenských souborů, i v jejich televizní podobě. Solovičovy hry sdružené do Občanské trilogie, která vyšla knižně v edici Máj, jasně dokazují, že jejich autor se nechce vyhýbat aktuálním konfliktům, vybírá si okamžiky, v nichž vnitřní pnutí našeho životního stylu způsobuje praskliny patrně na první pohled i dosti zastřenému zraku. Solovič má zkrátka cit pro „palčivé chvíle“ občanského života a nebojí se jich dotýkat. Jeho expozice jsou z dnešního hlediska...
Ján Solovič je z plejády slovenských dramatiků, jejichž díla dobře přijali i čeští diváci. Měli jsme možnost zhlédnout je při návštěvách slovenských souborů, i v jejich televizní podobě. Solovičovy hry sdružené do Občanské trilogie, která vyšla knižně v edici Máj, jasně dokazují, že jejich autor se nechce vyhýbat aktuálním konfliktům, vybírá si okamžiky, v nichž vnitřní pnutí našeho životního stylu způsobuje praskliny patrně na první pohled i dosti zastřenému zraku. Solovič má zkrátka cit pro „palčivé chvíle“ občanského života a nebojí se jich dotýkat. Jeho expozice jsou z dnešního hlediska takřka mistrné. Týká se to i televizní hry POZOR NA ANDĚLY, již uvedlo bratislavské studio v pondělí.
V jakémsi malém slovenském městečku se rozpadá několik soch andělů. Stáří uměleckých děl se odhaduje zhruba na čtyři sta let. Zkáza těchto památek pochopitelně nikoho příliš neznepokojuje, jak už to tak bývá nejen ve hře, ale i v životě. V oblastním vlastivědném muzeu pracuje však mladá vysokoškolačka s andělským citem pro hodnoty a nezájmem o kariéru. Svým entuziastickým úsilím pohne nakonec všechny kompetentní orgány, aby se konečně věnovaly rekonstrukci a aby přizpůsobily projekt budoucí dálnice zmíněnému uměleckému skvostu. Už ze samotné siluety syžetu je patrné, že reálný konflikt dokázal Solovič transformovat do méně reálně moralistní polohy a že v souladu se zafixovaným klišé vkládá jádro iniciativy a zdravě provokující síly do mladé generace, jíž jako by se zázrakem vyhnuly choutky po kariéře a která je schopna ve jménu pravdy mlátit kolem sebe hlava nehlava. Skutečnost nás bohužel přesvědčuje většinou o něčem jiném. Avšak ponechme autorovi právo na určité iluze. Plováky jeho textu stojícího leckde na vodě se staly nicméně herecké výkony Ivana Mistríka, Evy Križíkové, Aleny Michalidesové a poněkud méně Jozefa Adamoviče a Judity Vargové. Režisérovi Miloši Pietorovi nezbývalo nakonec nic jiného, než koketovat se situační komikou. V několika případech uspěl, párkrát nemohl zabránit něčemu, co viděli diváci na obrazovkách už určitě více než jednou. Od expozice až ke katarzi se zkrátka odvíjí zápas o opravdovost životního i uměleckého názoru a každý autorův krok stranou zabolí.
BÍLEK, Petr [pb]. Týden v televizi. Tvorba, týdeník pro politiku, vědu a kulturu. 1981 [5. srpna], č. 31, s. 23. [upraveno, zkráceno] < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.