Obsah filmu Případ dr. Kováře
U českého filmu "Případ dr. Kováře" si musíme uvědomit, že je to dílo mladých filmových umělců, z nichž mnozí, např. režisér a kameraman, pracovali na dlouhém hraném filmu po prvé. Tato skutečnost je sama o sobě radostná, poněvadž náš film potřebuje nové mladé lidi, kteří by doplnili kádry starších zkušenějších pracovníků. A vyjde-li z rukou nových lidí dílo jako film "Případ dr. Kováře", který celkově hodnotíme kladně, znamená to, že již dnes můžeme počítat a novými kádry, odchovanými v osvobozené republice, které jednou nahradí odcházející generaci našich filmařů. Máme však proto posuzovat výsledky práce mladých lidí mírněji a...
U českého filmu "Případ dr. Kováře" si musíme uvědomit, že je to dílo mladých filmových umělců, z nichž mnozí, např. režisér a kameraman, pracovali na dlouhém hraném filmu po prvé. Tato skutečnost je sama o sobě radostná, poněvadž náš film potřebuje nové mladé lidi, kteří by doplnili kádry starších zkušenějších pracovníků. A vyjde-li z rukou nových lidí dílo jako film "Případ dr. Kováře", který celkově hodnotíme kladně, znamená to, že již dnes můžeme počítat a novými kádry, odchovanými v osvobozené republice, které jednou nahradí odcházející generaci našich filmařů. Máme však proto posuzovat výsledky práce mladých lidí mírněji a shovívavěji ? To by jisté nebylo správné. Kritika je povinna pomáhat tvůrčím pracovníkům tím, že jednak vyzdvihne kladné a silné stránky jejich díla, jednak odhalí nedostatky a chyby, a konečně naznačí cestu k dokonalé práci. Právě pro mladé lidi má kritika význam, protože ti ještě neustrnuli v rutinérství a jsou schopni vývoje.
Děj našeho filmu je položen do doby první republiky, do malého okresního města. Má několik souběžných motivů, které jsou navzájem více méně pevně spojeny. Ústředním problémem je vlastně boj dvou lékařských názorů - konzervativní a moderní methody léčeni popálenin - který, má však hlubší pozadí. Rutinovaný chirurg - primář představuje typ ziskuchtivého lékaře, jemuž jde především o peníze a o kariéru, proti němu pak stoji mladý dr. Kovář, který má sociální uvědomění syna z proletářské rodiny a cítí plnou odpovědnost lékaře, zejména vůči dělnickým pacientům, jimž zachraňuje moderní methodou léčení práceschopnost a tím snad vůbec život.
Druhým motivem je boj dělníků s továrníkem, který se snaží vydělat na neštěstí v továrně, ostatně jim zaviněné, a propouští zaměstnance, aby zbývající mohl více vykořisťovat. Konečně stojí v popředí děje ještě příběh mladých milenců čekajících dítě.
N první pohled je zřejmé, že taková roztříštěnost děje, která by byla možná ve velkém románě, je pro film neúnosná. Jednotlivé motivy nelze šíře rozvést a hlouběji prokreslit, problémy, jež všechny zaslouží pozornosti, není možno důkladně osvětlit a rozebrat. Nejtíže to pociťujeme u ústředního lékařského námětu, který by zcela stačil na jeden film a měl by význam nejenom jako obraz minulosti, nýbrž i jako problém dnešní - boj mezi starým a novým, jenž se odehrává stále. Autoři filmu mu ovšem také věnují největší péči a tím se stává, že další dějové prvky jsou podány poněkud ploše a schematicky. Nutnost zakončit film, pak vede k tomu, že řešení všech nadhozených problémů je nedostatečné a přímo falešné. Boj pokroku se zpátečnictvím, třídní boj dělníků a kapitálem, ani tíživý problém chudých milenců nekončívaly tak hladkým vítězstvím a tak smířlivě, nehledě k tomu, že šťastný závěr ve filmu je zřejmě netypický a spočívá na shluku náhod (zásah pojišťovny, odchod primáře do soukromého sanatoria).
K námětům tak závažným je třeba přistupovat promyšleněji, s hlubší znalostí společenských poměrů a vztahů, s ucelenější a velkorysejší uměleckou koncepcí. Kdyby se byli autoři filmového zpracováni hlouběji zamysleli nad nadhozeným problémem námětu, nebyli by se dali svést k povrchní kresbě sociálního prostředí první republiky, (továrník, poslanec, okresní hejtman, dělník - slaboch), jež bylo již i v našem filmu stejně, ne-li lépe zachyceno a byl by jim vyšel film mnohem důraznější a aktuálnější..
Očekáváme, že i ve své další tvorbě půjde důsledně dále za realistickým stylem a životni pravdivostí a vyhne se zbytkům snahy po "čistě filmovém" efektu, která dosud u nás nevymizela. Kameraman Milič se zhostil svého úkolu spolehlivě a bude zřejmě pokračovat v dobré tradici naší filmové fotografie, Hudba J. Rychlika, zkušeného rovněž z krátkometrážních filmových forem, je přiléhavým doprovodem díla. Herecky se ovšem nejlépe projevili zkušeni umělci J. Plachý a O. Krejča v rolích lékařů promyšlenými a dobře odstíněnými výkony. Zajímavě a nově pojal Fr. Šlégr roli továrníka, kdežto V. Řepa jako poslanec a J. Mareš jako Blahna zůstali na obvyklé úrovni. Noví a mladí herci nesou známky nezkušenosti, ale jako celek obstáli.
ZDROJ: Dobová recenze, autor - J. Dvořáček < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 13.4.2019
Kdyby soudruh režisér nechal na pokoji politickou stránku a hnětl jako kuchař jen jedno těsto, bylo by to možná i za osmdesát procent. Ale hňácat dvě těsta dohromady, tím to definitivně zasklil. Nu, asi musel. Samostatný příběh lékaře by byl zajímavý, takto jen zapadá do soukolí.
Přesto zde byli vynikající herci a na film se dívat dalo. Tu agitku musí divák prostě přijmout.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 30.11.2011
Úplně agitka to není. Výhodou je, že se to odehrává ve třicátých letech, což neumožnilo natočit typicky rozjuchanou poúnorovou taškařici. Nicméně faktem je, že několik více či méně zdařilých zápletek se ve finále slije v nechutně optimistický závěr s jasně odlišeným, kdo je špatný a kdo je zlý. A krom toho, nemám nic proti kouření, ale tyhle nikotinový ataky v českých filmech padesátých let tady bezmála končí zapálenou cigaretkou na operačním sále. Vidět víckrát doktora Kováře nemusím, ale nijak jsem u toho netrpěl.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 1.8.2011
Skutečně se jedná o pokus o politickou agitku? On ten film je možná aktuálnější než si myslíme a než tvůrci zamýšleli. A to po šedesáti letech.
Děj se odehrává v roce 1935, tedy v době tuhého kapitalismu. Film je natáčen v době počátku tuhého socialismu. Proto má svůj pohled na několik zdánlivě vymyšlených situací. Ale mnohé tyto situace se stávají vzhledem k dnešní době čím dál tím více reálnými. Tak za prvé v jistě továrně, lakovně, dojde k nehodě. Naštěstí nikdo nezahyne, ale jeden z dělníků je vážně zraněn, popálen. Je odvezen do místní nemocnice, kde se jej ujímá hrdina, jehož jméno zdobí název tohoto filmu. Tento mladý lékař se pokouší popáleného dělníka Vášu zachránit. Tedy nejen jeho život, ale i jeho zdraví a jeho schopnost v budoucnu opět pracovat. Kdepak, že by tehdy existoval nějaký nárok na invalidní důchod. Tato léčba se nelíbí Kovářovým nadřízeným. Proplatí tu léčbu vůbec pojišťovna? O nějaké Hippokratově přísaze nemůže být řeči. Kšeft je důležitější, než zdraví člověka. Dělník Váša je socka, póvl, spodina. Pro pana primáře, nadřízeného dr. Kováře, jsou lepší jiní pacienti.
Druhým nešvarem, který film kritizuje je způsob, jakým probíhá vyšetřování neštěstí v továrně. Majitel firmy a vedení porušuje všechny možné předpisy. Když dojde k průseru, svede se to na dělný lid, na pěšáky. Vyšetřovatelé neštěstí jsou podplaceni. Politikové a majitelé firmy si jdou navzájem na ruku. Platí zde rukarukumilství či jánabráchubráchanaměismus. To je i dnes dosti aktuální.
V padesátých letech se točily velice často agitky. Byly různých úrovní. O velice hloupých propagand až po dobře udělaná profesionální i umělecká díla. Film Případ dr. Kováře bych osobně za agitku nepovažoval. Tak jak to ve své knize píše pan Březina. Je to zdařilé drama sledující několik dějových zápletek.
Jednou z těch zápletek je i téma interupce, úplatkářství a třeba to, že se nevyplatí donášet k nadřízeným.
Ironicky působí prostřih mezi informováním dělníkům továrny o jejich propouštění se scénámi z lovu, kdy jsou odstřelování zajíci.