Obsah filmu Případ Paradineová
"Případ Paradineová". Nebylo to ve tvorbě Alfreda Hitchcocka poprvé, kdy si vybral soudní postředí, aby natočil působivé drama, ve kterém diváky překvapí nečekaným rozuzlením.Obyčejně si pro tento druh filmu vybral člověka, který je nevinně obžalovaný, jak se to diváci obyčejně dozvěděli hned na začátku - a pak v potemnělém sále biografu sledovali, jak tento nešťastník bojuje svůj souboj s neúprosnou soudní mašinerií.
Ovšem tento snímek je postaven poněkud jinak. Jeho hlavní postavou je advokát Kaene, který se ujme obhajoby krásné paní Paradineové (zde se především diváci mužského pohlaví mohli pokochat krásou italské herečky Alidy Vali)...
"Případ Paradineová". Nebylo to ve tvorbě Alfreda Hitchcocka poprvé, kdy si vybral soudní postředí, aby natočil působivé drama, ve kterém diváky překvapí nečekaným rozuzlením.Obyčejně si pro tento druh filmu vybral člověka, který je nevinně obžalovaný, jak se to diváci obyčejně dozvěděli hned na začátku - a pak v potemnělém sále biografu sledovali, jak tento nešťastník bojuje svůj souboj s neúprosnou soudní mašinerií.
Ovšem tento snímek je postaven poněkud jinak. Jeho hlavní postavou je advokát Kaene, který se ujme obhajoby krásné paní Paradineové (zde se především diváci mužského pohlaví mohli pokochat krásou italské herečky Alidy Vali) obviněné, že zavraždila svého slepého manžela.Hitchcock tady mistrně vytváří nečekané obraty v soudním jednání a navíc film komplikuje ještě z jiné stránky. Nechal tehdy začínajícího Gregory Pecka, který je ve filmu již ženatý, zamilovat se do naší italské krásky.Tento z profesního hlediska skandální přečin a neslýchaná věc, zapříčiní, že při vystupování před porotou je dnešním jazykem podujatý a je ovlivněný citovým rozpoložením. Láska je v tomto filmu dost podstatnou hybnou silou, neboť i soudce, v tomto případě skvělý Charles Laughton, je zase příiš zaujatý, protože kdysi dostal od jedné ženy košem, což ho velice poznamenalo. Takže: Hitchcock natočil velmi působivé drama s překvapivým závěrem, který se zcela vymykal běžným a zažitým stereotypům. < Zobrazit méně
Autor: Asmodej, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.11.2021
Alfred Hitchcock a jeho jediné filmové drama ze soudního prostředí, krapet okořeněné romancí, se kterým on sám nebyl nijak zvlášť spokojen. Po tolika letech se dá ale říct, že svým způsobem uzrál k brilantnějšímu pohledu. Snímek je poznamenán sporem a naschvály mezi Hitchcockem a producentem Davidem O. Selznickem, který stál za většinou Hitchcockových snímků, čímž byl za ně plně zodpovědný. Hitchcock měl neustále připomínky ke scénáři a nelíbilo se mu ani obsazení, čímž opět potvrdil svůj přísný perfekcionismus. Selznickovi se zase nelíbilo zdlouhavé a tím pádem i prodražující se natáčení. To nakonec vyústilo až k ukončení jejich vzájemné spolupráce, ale to je už jiný příběh. Vlivem naprosté Hitchcockovi profesionality to však na snímku v žádném případě není znát. Po úvodních titulcích se na nic nečeká a hned se rozehrává scéna zatýkání půvabné vdovy Maddaleny Anny Paradine s obviněním z otravy svého manžela. Scéna je prezentována s patřičnou noblesou a decentností, jak se na takový film své doby sluší a patří. Následuje postupné představování základních postav příběhu. Někteří svůj charakter už mají pevný, někteří ho postupně budují. Do centra dění se dostává především právník Anthony Keane, který na požádání přijal obhajobu. První polovina snímku se tedy postupně připravuje na hlavní událost a tím je soudní přelíčení, které zaplňuje druhou polovinu stopáže, kde o dialogové napětí není nouze. Soudní dramata mají vždy své ucelené kouzlo právě v dialozích a tady to Hitchcock ještě posílil zajímavými kamerovými záběry. Nejvíce vyčnívá, po technické stránce nejsložitější, záběr na přicházejícího svědka Louise Jourdana vytvořený obratným otáčivým pohybem. Staticky zároveň zabírá detailní tvář obviněné zdráhající se po procházejícím svědkovi za jejími zády jenom očkem pohlédnout. Soudní přelíčení má svá specifika a budovat napětí se daří. Jen to omšele přetíná ona romance, se kterou se nijak zvlášť nepracovalo, takže spíše vyznívá rušivým a zbytečným dojmem. No, ale těžko říct, jak to vypadalo v původní tříhodinové verzi, která se údajně ztratila. Tam to určitou logiku v rámci děje mít mohlo. Přesto všechno se v dnešní době i tak jeví snímek jako skutečně zajímavý a po technické stránce prostě vynikající. Prostě Hitchcock. P.S. Za pozornost stojí i závěrečná scéna dialogu mezi soudcem a jeho manželkou u nich doma, snad při večeři, mající jistý moralizační aspekt. “Copak nás život netrestá dost?” ptá se soudce jeho manželka s myšlenkou o té jediné správné spravedlnosti světa. Soudcův nemilosrdný ortel, u kterého až zamrazí, je však jasný.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 14.2.2018
Stačilo vidět jednou. Mám rád Hitchcockovy filmy, ale tenhle se moc táhnul, chybělo mi tam i režisérovo klasické napětí. Už od začátku jsem tušil, kdo toho slepce otrávil.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 7.1.2018
Film byl natočen v roce 1947, kvalita filmu byla zřejmě ovlivněna zásahy. Právník Gregory Peck, vezme případ, kdy je paní Paradineová obžalována z vraždy svého slepého muže. Obhajoba je pro něj velmi obtížná, že se případu vzdá, dokonce je obviněn, že může za smrt svého milence. Film se zvětší části pohybuje jen u soudu. A divák čeká, kdo vlastně toho pracháče otrávil. A pokud bych měl alespoň někoho pochválit, je to Charles Laughton, který byl jediný takový živočišný tvor. Film je psychologické drama, být tak po válce, v kině bych asi usnul, televizní obrazovka je u kávy snesitelnější...
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.1.2015
Trochu nestandardní Hitchcock. Hodně dialogů, hlavní ženská postava dokáže manipulovat muži a zblbnou i svého vlastního advokáta v podání Gregory Pecka. Podlehne jí i budoucí Monte Christo Louis Jordan, který ji při soudním přelíčení chvíli hájí a chvíli obviňuje z toho jak je zvrácená. Standardní film ze soudní síně, který bych Hitchcockovi nepřisuzovala , nepřečíst si titulky. Gregory Peck by potřeboval proplesknout, když se zkušený advokát dokáže zamilovat do provinilé tak, že ohrozí vlastní funkční manželství. Dále mi neseděla role lady Sofie. Soudce lord, byť v podání Charlese Laughtona by zasloužil taky jednu. Manželku buzeruje a sám omakává manželku Gregory Pecka.
Za mě ještě jedna výtka. Titulky z roku 1993 byly hodně okleštěné a i já se svojí angličtinou z originálu pochopila daleko více než bylo nastíněno v jednoduchých větách překladu.
Reklama
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 7.11.2014
Možná díky četným zásahům ze strany producenta Davida O. Selznicka je pro mne tento Hitchcockův film nejméně zajímavý. Nějak to postrádá to jiskření, které vydávají herci v ostatních filmech. Hitchcock to zjevně cítil také a proto byl tohle poslední film, který se Selznickem udělal. Ostatně kvůli Selznickovi nepřijala roli Paradineové ani Ingrit Bergman...
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film