Popis / Obsah / Info k filmu RenéRyze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě.
Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálu, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň.
V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt režisérky Třeštíkové, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Svůj názor na svět demonstruje René anglicky nepřesně napsaným tetováním „Fuck of people“, které „zdobí“ jeho krk.
Český film 2008
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu RenéPo úspěšném dokumentu Marcela (FP 4/2007) přichází Helena Třeštíková s dalším časosběrným dokumentárním filmem René. Navazuje přitom na starší snímek z cyklu o mladistvých delikventech Řekni mi něco o sobě – René (1992, FP 6/93). - Život Reného Plášila dokumentaristka sleduje od roku 1989. Mladík se po nepříliš šťastném dětství dopustil v šestnácti letech menší krádeže, za niž byl nepřiměřeně potrestán dvouapůlletým vězením. V následujících letech střídavě pobýval v různých nápravných zařízeních a na svobodě, kde se ovšem znovu pohyboval za hranicí zákona. Režisérka se s ním setkávala ve vězení i „venku“. René jí také psal z věznic dopisy, zčásti citované ve filmu. Třeštíková u nenapravitelného a zahořklého recidivisty objevila literární sklony a pomohla mu vydat dvě knihy (s názvy Běžec na trati k... a Bohové s.r.o.), ve filmu rovněž citované. Naděje na řádný život, jež probleskávají jen v několika světlých okamžicích, však pokaždé zhatí další Reného zločiny a následné pobyty za mřížemi. Delikvent začínal drobnými krádežemi, pokračoval vykrádáním a kradením aut a vylupováním bytů včetně režisérčina. – Reného osud je konfrontován s politickými a společenskými událostmi, jež se odrážejí v dobovém televizním zpravodajství (listopadový převrat, rozpad ČR, uvádění prezidentů do úřadu, útok z 11. září 2001, vstup ČR do EU, režisérčina kandidatura a brzká rezignace na post ministryně kultury). „Velké dějiny“ tak kontrastují s bezčasím, panujícím ve vězení. René před kamerou pozoruhodně reflektuje svůj život. Třeštíková ho citlivě portrétuje v charakteristické mnohoznačnosti, vyvolávající mnoho otázek. Je René oběť systému, nebo nedokázal využít šance, které dostal? Jak přistupovat ke kriminálníkovi, který překvapuje svými inteligentními postřehy, ale přesto je „nepřevychovatelným“ asociálem? Zajímavý moment nastává, když se René režisérky zeptá, zda ho považuje jen za objekt zkoumání, či k němu cítí i něco víc. Upozorňuje tím na ambivalenci, existující ve vztahu dokumentaristy a natáčené osoby. A zároveň si uvědomuje, že mu filmaři významně zasáhli do života.
–dh-, Filmový přehled 2008/8
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište