Rijen
ohodnotit

Rodinné ohniště

Családi tüzfészek

Žánr:
Země:
Rok:
1979
Délka:
108 minut
Popis / Obsah / Info k filmu Rodinné ohniště
Dokumentárny – hraný film ktorý sa zaoberá bytovou problematikou jednej robotníckej rodiny. Film je o ich živote, vzťahoch a rozpade rodiny. Irén, mladá robotníčka, býva v byte so svojou dcérou a svokrovcami v jednej izbe s kuchyňou. Jej manžel je na vojenčine. V rodine sú na dennom programe vražedné hádky, ktoré neprestanú ani po príchode jej muža z vojenčiny. Svokor dokonca aj štve svojho syna proti manželke a vyvoláva v ňom žiarlivosť, a tak Irén zostane úplne bezbranná a bez opory svojho muža.

Film získal Veľkú cenu na filmovom festivale v Mannheime v roku 1979, a cenu Filmových kritikov v Budapešti, ako aj najlepšiu réžiu a kameru.


Autor: cicis

Popis / Obsah / Info k filmu Rodinné ohniště
Ceny: MFF Mannheim-Heidelberg 1979: Velká cena

První celovečerní snímek Rodinné ohniště natáčí Béla Tarr ve Studiu Bély Balázse. Studio pojmenované po scenáristovi a filmovém teoretikovi vzniklo roku 1958, mladým filmařům umožňovalo točit krátké filmy a dávalo jim také prostor k realizaci dlouhometrážního debutu. Od konce šedesátých let se v něm vyvíjejí dvě křídla, odmítající oficiální kinematografii. Část tvůrců, např. Gábor Bódy či Péter Dobai, se věnovala experimentálnímu filmu. Druhá skupina si kladla za cíl zobrazovat realitu využitím dokumentarismu v hrané tvorbě. Vedle Bély Tarra to byl např. István Dárday, autor polodokumentárního filmu Jutalomutazás (Prázdniny v Británii, 1975). V tomto díle můžeme vysledovat postupy, které využívá ve své prvotině také Tarr, např. ruční kameru, absenci konečného scénáře, improvizaci či práci s neherci. Rodinné ohniště spadá do proudu sociálně kritických snímků, vznikajících v Maďarsku během sedmdesátých a počátkem osmdesátých let. Reflektuje bytovou krizi, jež zemi v sedmdesátých letech postihla. Mladý manželský pár marně shání byt, musí tedy žít ve společné domácnosti s mužovými rodiči. Stísněný prostor několika málo místností režisér střídá se zalidněnými lokacemi továrny, kolotočů či úřadu, které tvoří až dokumentární vložku, snímanou jakoby skrytou kamerou ve stylu cinéma vérité. Neklidná ruční kamera se zaměřuje především na detaily, ustavující záběry vynechává, čímž navozuje pocity nejistoty a tísně. Ve střihové skladbě režisér respektuje klasické schéma záběru a protizáběru, avšak ozvláštňuje jej tzv. zpožděným protizáběrem, který na sebe nechává dlouho čekat, a tak si nejsme jisti, zda postava nevede spíše monolog. Tuto tendenci pak završují vyznání obou manželů. Tarr však neukazuje, ke komu hovoří, a tak opět vytváří dojem monologičnosti. Jejich výpovědi plné naděje opět reflektují bezútěšnou společenskou situaci tehdejších let.

Milan Cyroň, 36.LFŠ 2010


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
María del Carmen Martínez Román

Román María del Carmen Martínez

Will Zens

Zens Will

Irene Tanaka

Tanaka Irene

Wolfgang Grashoff

Grashoff Wolfgang

James Meegan

Meegan James

Ozzie Cheek

Cheek Ozzie

Pavel Ludikar

Ludikar Pavel

Roland Borošvili

Borošvili Roland

Zhou Jian Zhong

Zhong Zhou Jian

Šel synek do světa (V dobryj puť)

Šel synek do světa
V dobryj puť

Naposled navštívené:
María del Carmen Martínez Román

Román María del Carmen Martínez

Will Zens

Zens Will

Irene Tanaka

Tanaka Irene

Wolfgang Grashoff

Grashoff Wolfgang

James Meegan

Meegan James

Ozzie Cheek

Cheek Ozzie

Pavel Ludikar

Ludikar Pavel

Roland Borošvili

Borošvili Roland

Zhou Jian Zhong

Zhong Zhou Jian

Šel synek do světa (V dobryj puť)

Šel synek do světa
V dobryj puť