Obsah filmu Zkáza Hindenburgu
Byla to jedna z největších leteckých katastrof 20. století, která tragicky uťala zlatý věk vzducholodí...
Počátky této vzrušující, ale nebezpečné dopravy se datují do r. 1783, kdy průkopníci - bratři Montgolfierové podnikli svůj první úspěšný let horkovzdušným balónem. O nějakých 80 let později je následoval hrabě Ferdinand von Zeppelin (1838-1917), nejznámější konstruktér vyztužených vzducholodí.
Počátkem 20. století byly vzducholodě na takové úrovni, že přepravovaly první cestující. Další využití se nabízelo v 1. světové válce, kdy se staly novou, ale lehce zničitelnou zbraní. Po skončení válečného konfliktu je využívalo hlavně...
Byla to jedna z největších leteckých katastrof 20. století, která tragicky uťala zlatý věk vzducholodí...
Počátky této vzrušující, ale nebezpečné dopravy se datují do r. 1783, kdy průkopníci - bratři Montgolfierové podnikli svůj první úspěšný let horkovzdušným balónem. O nějakých 80 let později je následoval hrabě Ferdinand von Zeppelin (1838-1917), nejznámější konstruktér vyztužených vzducholodí.
Počátkem 20. století byly vzducholodě na takové úrovni, že přepravovaly první cestující. Další využití se nabízelo v 1. světové válce, kdy se staly novou, ale lehce zničitelnou zbraní. Po skončení válečného konfliktu je využívalo hlavně námořnictvo.
Nejslavnější a zároveň nejtragičtější éra se datuje do 20.-30. let, kdy se německý podnikatel a konstruktér Hugo Eckener (1868-1954) pustil do projektování obřích vzducholodí. V srpnu 1926 podnikl v Graf Zeppelinu cestu kolem světa, trvající necelých 300 hodin. Oslavován jako národní hrdina se Eckener, který mimochodem nebyl příznivcem nacismu, pustil do dalšího velkolepého projektu - největší vzducholodě Hindenburg (nazvané po zesnulém říšském prezidentovi).
Svými rozměry (délka 245 m a 41 m v průměru) to byl Titanic oblohy, symbolizující narůstající moc fašismu. Konstrukce z hliníkové slitiny, 4 dieselové motory Mercedes-Benz a potah z impregnované bavlny korunováno třemi lety usilovné práce - Hugo Eckener představil v březnu 1936 Hindenburga - titána nebes.
Až zarážející je podobnost s nepotopitelným Titanicem - také toto mistrovské dílo konstruktérů, inženýrů i designérů poskytovalo cestujícím veškerý komfort a pohodlí, jídlo, ubytování a služby srovnatelné s hvězdičkovými hotely.
Dne 3.5. 1937 odstartoval Hindenburg z letiště ve Frankfurtu na svůj první z 18 plánovaných transatlantických letů. Kvůli protivětru nabral zpoždění již při přeletu oceánu. Při příletu následujícího dne k New Yorku byla nad New Jersey bouře, proto vzducholoď město dvakrát obkroužila a k letišti Lakehurst dorazila s půldenním zpožděním. Po 19.00 hod. byla zahájena přistávací operace a o 20 minut později bylo na zem shozeno první přistávací lano, kdy pozemní personál začal s upoutáváním vzducholodi. O pouhé čtyři minuty později, když byl Hindenburg ve výšce asi 60 metrů, vzplanul v zadní části požár a během 34 vteřin celá vzducholoď shořela. Z celkem 36 pasažérů a 61 členů posádky při katastrofě zahynulo 13 cestujících a 22 členů posádky. O život přišel i jeden ze členů pozemního personálu.
A. Hitler ihned poslal osobní děkovný dopis americkému prezidentovi za pomoc nešťastným cestujícím, ovšem v Německu byly bližší informace, včetně fotografií či jiných dokumentů přísně utajovány.
Až po mnoha letech byly zveřejněny výpovědi dosud žijících svědků katastrofy i přeživších cestujících - vzpomínal 15-tiletý plavčík - člen personálu, 11-ti letá dívenka, cestující s rodiči i zasahující lékař, který přihlížel v tisícovém davu na přistávací ploše.
Vyšetřovací komise dospěla k názoru, že požár způsobila jiskra, která vznikla z nashromážděné statické elektřiny.
Pochopitelně se ihned vyrojily spekulace o teroristickém činu, úmyslném výbuchu apod., nic z toho se však nepodařilo prokázat.
Podstatným důsledkem této tragédie bylo sešrotování ostatních vzducholodí a donedávna oslavovaný Ecker pomalu upadl v zapomnění. < Zobrazit méně
Autor: Angelika2808, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.