Cerven

María Denis

Povolání:
Rodné jméno:
Maria Esther Beomonte
Národnost:
Narození:
22.11. 1916, Buenos Aires, Argentina
Úmrtí:
15.4. 2004, Řím, Itálie
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Herečka María Denis se narodila v Buenos Aires, ale původ měla italský, s rodiči vyrůstala v Argentině do svých šestnácti let. V roce 1931 se María přestěhovala do Itálie a začala se uplatňovat jako modelka, snažila se zároveň proniknout i do filmu, což se jí podařilo nedlouho poté a od roku 1932 byla obsazována do zatím malých rolí ve snímcích různých žánrů.

Větší pozornost na sebe strhla až s filmem DRUHÁ B (Seconda B, 1934). Tento příběh zmatků kolem vztahu studentky a profesora nebyl sice nijak objevný, ale měl značný úspěch a María Denis se stala vyhledávanou a oblíbenou herečkou. Zatímco dosud byla vidět převážně v nenáročných komediích, brzy dostala příležitost prokázat i své dramatické schopnosti. Významný režisér Alessandro Blasetti jí obsadil do svého historického dramatu z doby sjednocení Itálie 1860 (1934), jejich další spolupráce na filmu HRABĚNKA Z PARMY (Contessa di Parma, 1937) byl již ve znamení hereččiny hlavní role. HRABĚNKA Z PARMY patří k ukázkovým příkladům stylu tzv. filmů bílých telefonů, které v té době v italské kinematografii převažovaly. Temperamentní kráska se stala jednou z tváří tohoto stylu filmu a střídala role nevinných naivek s postavami živočišných ďáblic.

María Denis koncem třicátých let točila několik filmů ročněm, častěji pracovala s režisérem Amletem Palermim (NEAPOL STARÝCH ČASŮ – Napoli d´altri tempi, 1937; ODCHÁZENÍ – Partire, 1938), před kamerou byl jejím partnerem několikrát Vittorio de Sica nebo Fosco Giachetti. S Giachettim hrála María Denis v dramatu ALCAZAR (L´assedio dell´Alcazar, 1940), které je dnes vnímáno jako propagace fašismu a zúčastněným hercům participace na něm později přitížila, což se týkalo mimo jiné francouzské hvězdy Mireille Balin. Za války natočila María Denis tři filmy s režisérem F. M. Poggiolim, vyniká z nich příběh začínající venkovské učitelky MLADÁ UČITELKA (La maestrina, 1942), pozoruhodnou kreaci předvedla také v adaptaci slavné literární předlohy DVA SIROTCI (Le due orfanelle, 1942), kde vytvořila sourozenecký pár s Alidou Valli. Jednou z posledních prací za války byl příběh sedmi dívek z církevní školy ÚSTAV GRIMALDI (Nessuno torna indietro, 1945; režie opět Alessandro Blasetti), který byl díky svému pojetí přehlídkou tehdejších ženských hvězd italské kinematografie.

V roce 1942 se María Denis seznámila se slavným režisérem Luchinem Viscontim a spojila s ním svůj soukromý život. Od vztahu si slibovala i významnější umělecké příležitosti a toužila hrát ve Viscontiho filmu POSEDLOST (Ossessione, 1942), ten však upřednostnil Claru Calamai. Za války se Visconti aktivně zapojil do protifašistického odboje a v dubnu 1944 byl za své aktivity zatčen. Propuštěn byl krátce nato, zásluhy na tom si připisovala právě María Denis, která využila kontaktů s Pietrem Kochem, vůdcem fašistické policie v Římě. Podle mínění současníků však María Denis překročila meze nutné pro styk s fašistickými předáky a po natočení filmu ČERNÁ KRONIKA (Cronaca nera, 1946) byla zatčena pro kolaboraci. Sama herečka se hájila tím, že s Kochem se stýkala jen kvůli záchraně Viscontiho, slavný režisér se však od bývalé milenky distancoval a před soudem odmítl vystoupit v její prospěch. Maríin podíl na svém propuštění z vězení kategoricky odmítal a kdysi slavná herečka nyní s puncem fašistické prostitutky směřovala ke smutnému závěru své kariéry.

Nařčení z kolaborace a nekompromisní postoj mezinárodně uznávaného režiséra znemožnily Maríi Denis další participaci ve filmu, koncem čtyřicátých let s vděčností přijala alespoň několik nabídek od zahraničních tvůrců, například v britské produkci natočila s Peterem Ustinovem film ODVAHA VOJÍNA ANGELA (Private Angelo, 1949), poslední, již zcela epizodní roli hrála v Blasettiho filmu NAŠE ČASY (Tempi nostri, 1953), pak se stáhla do soukromí. Až po dlouhých letech se znovu začala objevovat na veřejnosti a vystupovala například ve vzpomínkových televizních pořadech, v roce 1995 publikovala své paměti Il gioco della verita, v nichž znovu prezentovala svou hořkost z Viscontiho poválečného postoje.

María Denis zemřela v Římě 15. dubna 2004 ve věku 87 let.

Autor: argenson

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
María Denis

Denis María

Tatyana Pavlova

Pavlova Tatyana

Anatolij Rudakov

Rudakov Anatolij

Viktor Socki-Vojničescu

Socki-Vojničescu Viktor

Arturo Gallea

Gallea Arturo

Posetitěl muzeja

Posetitěl muzeja
Posetitěl muzeja

Wilfred Noy

Noy Wilfred

Jeremy Sande

Sande Jeremy

Giorgia Moll

Moll Giorgia

Ano, madam (Sissignora)

Ano, madam
Sissignora

Islam Kazijev

Kazijev Islam

Naposled navštívené:
María Denis

Denis María

Tatyana Pavlova

Pavlova Tatyana

Anatolij Rudakov

Rudakov Anatolij

Viktor Socki-Vojničescu

Socki-Vojničescu Viktor

Arturo Gallea

Gallea Arturo

Posetitěl muzeja

Posetitěl muzeja
Posetitěl muzeja

Wilfred Noy

Noy Wilfred

Jeremy Sande

Sande Jeremy

Giorgia Moll

Moll Giorgia

Ano, madam (Sissignora)

Ano, madam
Sissignora

Islam Kazijev

Kazijev Islam