Marlon Brando (1924 - 2004) se narodil do rodiny dvou alkoholiků a svá mladická léta strávil životem na ulici, což mělo za následek život mezi chuligány a růst jako dříví v lese. V otci neměl žádnou autoritu, který by jej vedl a usměrňoval ,a pro něj rodina byla skupina mladíků, kteří na tom byli úplně stejně.
Jak to s ním šlo z kopce, zachránil jej od bahna povolávací rozkaz nástupu do armády. Jestli si myslel, že v armádě se dožije skvělé kariéry, tak byl na omylu. V civilu se naštěstí rozhodl, pro nás diváky, že to zkusil v Hollywoodu a začaly chodit první filmové nabídky od režisérů. A hned první film Muži (1950), upoutal diváky i kritiky svojí rolí, ochrnutého válečného invalidy. Jeho věčnou filmovou slávu přinesl hned druhý film Tramvaj do stanice Touha (1951) a z Marlona se stala hvězda, na kterého se stály fronty.
Režiséři s ním již musí do budoucna počítat. Celý život pohrdal Hollywoodem, který jej královsky živil. Šel z filmu do filmu, ale nevyhnul se ani hráti v propadácích. Jeho učinkování ve filmech, jako Vivat Zapata! (1952), ve slavném filmu o mafii V přístavu (1954) a za tento film jej neminul zaslouženě první Oskar, v jeho filmografii je učinkování v komediích, v dramatických rolích a objevil se ve westernu i ve válečném filmu. Ženy a dívky si jeho sportovní postavu na plakátech vyvěšovaly ve svých pokojíčcích a pro muže dával inspiraci, jak se stát, jako Marlon, chlapákem.
Šedesátá léta mu přinesla divácké úspěchy a roky měly i vliv na jeho dalším životě. Hned na začátku, při filmování filmu Vzpoura na Bounty (1962) se zamiloval do krásné ostrovanky a ta se stala jeho první ženou. Hraje ve filmech Grošák (1965), se Sophií Lorenovou v Chaplinově posledním filmu Hraběnka z Honkongu (1966), ve vypjatém příběhu o uprchlém trestanci ve filmu Štvanice (1966) se sešly takové hvězdy jako Robert Redford, Jane Fondová a v roli neohroženého šerifa samozřejmě Marlon Brando...a jdou do kin další filmy - Ostrov v ohni (1969) a učinkování ve filmu Poslední tango v Paříži (1972) mu přineslo jenom problémy, neboť ve filmu byly na tu dobu odvážné scény a filmu se nezastala ani kritika. A tento erotický film byl zlomový, režiséři o něj ztráceli zájem a vypadalo to, že ukončí svoji filmovou kariéru.
Připravovalo se natáčení filmu Kmotr, kdy stále nebyl vybrán hlavní představitel mafiánské ságy a Marlon Brando nebyl v kurzu. Ale maskéři se na něm vyřádili a pánové, kteří investovali do filmu své peníze, si jej vybrali, aniž by věděli, o koho jde. Film Kmotr (1972), herci opět vrátil slávu a oddálil jeho konec o dvacet let. Za film Superman (1978) dostal astronomickou částku v tvrdých dolarech a to se ocitl na plátně jen na několik minut na začátku filmu.
Opět si žije jako hvězda, kupuje ostrov, střídá ženy jako ponožky a děti se mu kupí. Již to ale není ten charismatický, mladý muž, který byl ještě v 60. letech. A dokonce si dovolil poslat na vyhlášení cen Oskarů Indiánku; jak víme pohrdal Hollywoodem a tyto oslavy úpěchů neměl rád. Přišly ještě další filmy jako Apokalypsa (1979), Nováček (1990), Kryštof Kolumbus (1992).
Jeho konec nebyl slavný, již nebyl moc obsazovaný, byl líný a chodil na natáčení nepřipraven, a to bylo pro režiséry noční můrou.
Ložnicí mu prošly desítky krásných žen a nevyhýbal se ani sexu s muži. Na otázku, kolik má děti, nelze jednoznačně odpovědět, spekuluje se o 7 - 12 dětech ze tří manželstvích. Nejradši měl Cheyenne, která v 25 letech, spáchala sebevraždu. Její matka mluví o dceři, že ji otec Marlon Brando zneužíval. Když se Cheyenne chtěla vdávat, její bratr Christian jejího milence zastřelil a byl několik let ve vězení, aby si odseděl trest.
Marlon Brando také hrál ve filmech jako Julius Caesar (1953), Křivák (1961), Candy (1968), Ostrov dr. Moreaua (1996), Prachy k likvidaci (1998)....
Autor: jarda53 Patří k nejslavnějším americkým hercům poválečné kinematografie, je jedním z prvních absolventů Hereckého studia. Na Broadwayi debutoval v r. 1944, před kamerou o šest let později. Stal se uctívaným představitelem mladé generace, revoltující proti rodičům i společnosti, a po léta patří k nejoriginálnějším uměleckým osobnostem Spojených států.
Pokusil se také režírovat, leč s nevelkým úspěchem, v druhé polovině 60. let jeho popularita začala slábnout, protože se včas nedokázal přeorientovat na jiný typ rolí a jeho konflikty s kolegy a režiséry byly pověstné. Stáhl se do ústraní, ale když mu režisér Coppola nabídl roli Kmotra a poté účast na filmu A nyní apokalypsa, vždy se na stříbrné plátno vrátil. Po desetileté odmlce, kdy žil na Tahiti, slavil triumf ve snímku Nováček.
.