Herečka Růžena Nasková se narodila v Praze 28.11.1884 jako Růžena Nosková. Už od dětství byla tiché a hloubavé povahy. Rodiče ji opečovávali jako jedináčka, i když už měla starší sestru spisovatelku
Helenu Malířovou. Narodila se jim už poměrně dost pozdě. Brzy se naučila sama číst, a její nejmilejší zábava byly pohádky a později básničky. Chodila do klášterní školy, a dík svému talentu hrála před rodiči a veřejností ještě ve škole. Růženka Nasková byla vytáhlá, štíhlá dívka, a za svůj zjev se tak trochu hambila. V 18 letech cítila, že by byla ráda herečkou a chtěla se této profesi věnovat. Otec, který byl úředník na magistrátu, byl ovšem velmi silně proti, takže se k herectví dostala až po jeho smrti.
Ve slovinské Lublani hledali v roce 1906 herečku. Poslala jim svoje fotografie, a na jejich základě byla pozvána, aby přijela na konkurs. Na ženu byla skutečně hodně vysoká, a často se k ní těžko sháněl partner. Navíc jí nedávali ty role, které by jejímu naturelu lépe seděly. Hrála milovnice a naivky. Po roce se jí podařilo vrátit do Prahy, kde dostala příležitost v Národním divadle, jejíž členkou byla od roku 1907 do roku 1955.
Začínala Markétou ve Faustovi a obstála, byla přímo vynikající, jak psal pražský tisk. Režiséři Kvapil a Schmoranz jí dávali hrát různé mondény a salonní dámy, hrála i staré ženy ve Shakespearových hrách. Růžena Nasková byla mimořádně inteligentní a talentovaná žena a herečka, a proto měla často problém skloubit své role se svým výzorem. Hledala dlouho, a její role jsou pestrá mozaika různých charakterů: Roxana, Libuše, Julaševičová – Morálka paní Dulské, Porcie – Kupec benátský, Hamlet – královna, Maryša – Strouhalka , pradlena v Madame Sans-Gene, a pokaždé je to nesmírně procítěný lidský přístup, a každá role je tak živá a pravdivá...
Film nám naštěstí zachoval její nepřekonatelné umění – laskavá, tolerantní, pečlivá, chápavá, srdečná, oduševnělá, přísná, tvrdá, nesmlouvavá... její filmové role k divákovi mluví ať je to maminka a babička Svojanová a Kvočna 1937, Pod jednou střechou, babička Havlásková - 1938, Kouzelný dům, maminka Vilma Balvínová a Příklady táhnou - potrhlá babička Bártlová, která začne na stará kolena nosit tepláky, chodit na fotbal, a sedět u táboráku - 1939, Pelikán má alibi – teta Klára, Konečně sami 1940 - přepečlivá matka, Paličova dcera - tvrdá obchodnice Šestáková 1941, kouzelná komedie Tetička a její nezapomenutelná slečna Berta, hamižní příbuzní, celoživotní láska, přítel lékař a majordom Hynek, který celou povedenou rodinu a dědice pěkně vyleká - rok 1941, Karel a já a maminka Jandová – 1942, Tanečnice, hraje matku Jiřiny Štěpničkové a Marie Glazerové 1943, U pěti veverek 1944 jako matka dopívajících dcer, hodinářka Betty Mráčková, a film Léto, a role dojemné slečny Růženky, hospodyně u pana faráře - 1948.
Růžena Nasková také spolupracovala s rozhlasem, natáčela gramofonové desky, četla dětem české pohádky, nebo Staré pověsti české.
Růžena Nasková se provdala za akademického malíře Naskeho a spolu setrvali až do její smrti. Zemřela v Praze 17.6.1960, a je uložena mezi významnými umělci naši doby.
Spisovatelská činnost:
Růžena Nasková: Jak šel život - Praha 1941
Malá kronika - Praha 1947
Biografie od J. Kopeckého: Růžena Nasková - vydáno v Praze v roce 1948.
Marta Holubová-clara.bow
Autor: clara.bow .