Režisér a scénárista Viktor Polesný se narodil v roce 1948 v Praze do rodiny vojáka z povolání. Po základní škole a maturitě se přes různá vyzkoušená dílčí povolání, rozhodl ke studiu na pražské FAMU - obor dokumentární tvorba. Již v průběhu studia jako režisér dokumentarista, natočil filmy: Malíř č. 855 /1976/, Nezavěšujte, jste v pořadí /1977/ a Potomci /1978/.
Studia dokumentaristiky ukončil v roce 1978. Od roku 1977 do roku 1986 pracoval jako televizní režisér pro Československou televizi, studio Praha. V letech 1986 až 1990 byl režisérem Krátkého filmu Praha. Po roce 1990 je ve svobodném povolání jako režisér. Jako režisér se podílel na řade televizních pořadů: hudebním talk – show Klip-klap /1988, spolu s rež. Antonínem Vomáčkou, Petrem Obdržálkem a dal./, hudebně komediálním pořadu Hodina zpěvu /1988, spolu s rež. Ladislavem Smoljakem a Antonínem Kopřivou/, hudebním pořadu Šaráda /1990, spol. s rež. Antonínem Vomáčkou/, šestidílný pořad s Jiřinou Bohdalovou Za oponou /1999/, talk –show s Karlem Šípem a jeho hosty Všechnopárty /2005/, Silvestr za oponou /2006/ a dal.
Jako režisér natočil dlouhou řadu celovečerních televizních filmů: Dlouhý čas loučení /1983/, Stopy ve skle /1986/, Hadí pohledy /1993/, Trampoty pana Humbla /1997/, Silná jako smrt /1998/, Sjezd abiturientů /1999/, Hodina tance a lásky /2003/, Milenci & vrazi /2004/, Zastřený hlas /2006/, Boží pole s.r.o. /2006/, Smyčka /2009/ a dal.
Dlouhodobě se zabývá režií televizních inscenací nebo záznamů divadelních představení. V roce 1986 společně s režisérem Evaldem Schormem se podílel na režii záznamu divadelního představení hry francouzského herce a dramatika Didiera Kaminky - Osamělost fotbalového brankáře, kterého ztvárnil Pavel Zedníček.
Viktor Polesný vedl režii televizního záznam divadelní hry z Realistického divadla v Praze Merlin aneb Pustá zem /1988/, mimo výborné výkony herců, zaznamenal pro budoucnost herecké osobnosti, které teď hrají své role na nebesích: Zdeněk Dítě, Bohuš Pastorek, Jiří Mikota, Věra Vlčková, Steva Maršálek, Jiří Smutný. Mnoho dalších záznamů divadelních her či televizních inscenací, jejichž záznam režijně řídil Viktor Polesný, tvoří nedocenitelnou linii dramatické tvorby, která je přesvědčivým svědectvím o vysoké úrovni českých herců i režisérů: Smutek sluší Elektře /1991/, Largo desolato /1991/, Návštěvní doba /1994/ , Takový žertík /2006/, Ženitba /2009/, Kudy kam /2010/ a dal.
Sám také režíroval divadelní inscenace: Zločin a trest /1989/, Čekání na Godota /1990/, August, August, August /1992/, Macbeth /1993/, Dar Gorgony /1996 a dal. Jako režisér také natočil i televizní seriál Nemocnice na kraji města - nové osudy /2008/.
Jako režisér dokumentarista se podílel jak na tvorbě tak i na natáčení úspěšných medailónků významných osobností GEN 1993: Pavla Kohouta, Dany Peckové a dal., a volného pokračování GENUSU 1995. Je nositelem rozsáhlé kolekce cen za dokumentární tvorbu, prémií Literárního fondu /1990,1991,1992 a 1994/ aj.
Erkul
Autor: Erkul Viktor Polesný vedle televizních dokumentů a dvou seriálů režíroval i hrané televizní filmy a inscenace. Patří mezi ně především Stopy ve skle (1986), Faust (1988), Imaginární portrét (1990), Divertimento (1991), Hadí pohledy (1993), Divadelní román (1994) podle M. Bulgakova, adaptace románu Franze Werfela Sjezd abiturientů (2000). Jeho adaptace románu D. H. Lawrence Milenec lady Chatterleyové (1998) si získala řadu ocenění na televizních festivalech. Před třemi lety debutoval adaptací románu Vladimíra Párala Milenci a vrazi.
[43. MFF Karlovy Vary]
.