Magdalena Kožená, krásná žena s brilantním hlasem, je kritiky řazena mezi nejlepší a posluchači mezi nejznámější světové pěvkyně současnosti. Pěvecké umění studovala na konzervatoři v rodném Brně u Něvy Megové a poté u Evy Blahové na Vysoké škole muzických umění v Bratislavě. Těžiště jejího repertoáru leží zejména v interpretaci staré barokní a klasicistní hudby, nevyhýbá se však ani hudbě soudobé či autorům romantickým. Za svoje pěvecké umění získala řadu domácích i zahraničních ocenění mimo jiné v r.1995: 6. mezinárodní soutěž W. A. Mozarta, Salcburku, v r. 1996: Nejlepší mladý umělec Evropy a v roce 2003 se stala Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky. Od konce 90. let 20. století má podepsánu exluzivní vydavatelskou smlouvu s renomovanou evropskou společností Deutsche Grammophone. Její alba patří k nejprodávanějším v žánru vážné hudby.
Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových operních i koncertních podií. Její recitály zazněly v Londýně, Paříži, Bruselu, Berlíně, Amsterdamu, Vídni, Hamburgu, Lisabonu, Praze, Kodani, Tokiu, San Franciscu a Newyorských Alice Tully Hall a Carnegie Hall. Koncertovala také v Mnichově, Salzburgu, Lucernu, na festivalech Schwarzenberg Schubertiade, v Aldeburghu a Edinburghu. Spolupracuje s klavíristy Danielem Barenboimem, Yefimem Bronfmanem, Malcolmem Martineau, Andrasem Schiffem a Mitsuko Uchida.
Magdalena Kožená pravidelně spolupracuje s Berlin Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Rotterdam Philharmonic a Philadelphia Orchestra pod vedením Sira Simona Rattlea; Royal Concertgebouw Orchestra pod vedením Marisse Jansonse, Lucerne Festival Orchestra pod vedením Claudia Abbada, Českou filharmonií, Chamber Orchestra of Europe a Scottish Chamber Orchestra pod taktovkami Sira Charlese Mackerrase a Robina Ticciati, Wiener Philharmoniker pod vedením Daniela Hardinga a Sira Simona Rattlea; Accademia Santa Cecilia pod vedením Myung-Whun Chung a Simon Bolivar Youth Orchestra of Venezuela pod vedením Gustava Dudamela.
Operní angažmá Magdaleny Kožené zahrnují role Oktaviana ve Straussově Růžovém kavalírovi (berlínská Státní opera Unten den Linden), Orfea v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika, kterou nastudovala v Paříži, Nera z opery Korunovace Poppey, ve Vídni. Pod vedení Bernarda Haitinka a Marca Minkowského vystupovala v Paříži jako Melisanda; stejnou roli nastudovala také pro Deutsche Staatsoper pod vedením Sira Simona Rattlea. Dále vystupovala jako Cherubin (Mozart: Figarova svatba) na festivalu v Aix-en-Provence, jako Sesto (Handel: Julius Caesar) v Holandské opeře, jako Zerlina (Mozart: Don Giovanni) na festivalu v Salcburku pod vedením Nikolause Harnoncourta, jako Dorabella (Mozart: Cosi fan tutte) pod vedením Sira Simona Rattlea a jako Idamante (Mozart: Idomeneo. V newyorské Metropolitní opeře vystoupila pod vedením Jiřího Bělohlávka jako Varvara (Káťa Kabanová) a v mozartovských rolích Cherubina, Idamanta a Dorabelly pod taktovkou Jamese Levina a titulní roli v Rossiniho Popelce (Covent Garden).
Magdalena Kožená říká o vážné hudbě, že není vždy jen vážná, ale že se jí dají vyjádřit všechny lidské pocity, tedy i štěstí a radost, což ona sama potvruje na svých vystoupeních, ze kterých na diváka čiší nejen její pěvecké umění, ale i její nevšední osobní charisma, jímž oplývá.
Žije v Berlíně s dirigentem berlínské filharmonie sirem Simonem Rattlem, se kterým má syny - Jonáše (* 2005) a Miloše - (* 2008).
Ve volném čase ráda chodí do přírody, plave, poslouchá ticho. "Když už hudbu, tak třeba jazz nebo salsu, to mě uklidňuje".
Autor: jmenuji.se.libor .