Cerven
Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro hodnocení filmů se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
 

Hana Vítová

Povolání:
Rodné jméno:
Jana Lašková
Známá jako:
Hana Witt; Jana Rádlová
Národnost:
Narození:
24.1. 1914, Praha, Rakousko-Uhersko
Úmrtí:
3.3. 1987, Praha, Československo
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Hana Vítová, vlastním jménem Jana Lašková, se narodila 24. ledna 1914 v Praze opernímu pěvci a učiteli hudby Hanuši Laškovi a herečce Nině Laškové.

Už od dětství ji rodiče vedli k hudbě. Ve třinácti letech na prázdninovém táboře na sebe upozornila v divadelním představení hereckým nadáním, ale kariéra herečky či pěvkyně ji nelákala, chtěla být učitelkou. Nakonec se na přání rodičů přihlásila na dramatické oddělení Pražské konzervatoře a soukromě se školila zpěvu u Kamily Ungrové. Po třech letech školu opustila a nastoupila do Osvobozeného divadla.

V poválečném období jí nové poměry po únoru 1948 znemožnily pokračovat v umělecké dráze. Díky vzdělání, rozhledu a jazykovým znalostem se mohla věnovat knižním překladům z ruštiny, angličtiny a němčiny. Roku 1953 se vrátila na pódium zprvu pražské Alhambry, pak se jako zpěvačka objevila v zábavných pásmech kabaretu U svatého Tomáše a v zájezdových estrádních programech, s nimiž objížděla republiku (mj. se Z. Kabátovou a E. Šárkovou) až do konce 60. let.

Nesrovnatelně většího úspěchu než na jevišti dosáhla ve filmu, kde ve 30. a první polovině 40. let patřila s L. Baarovou a A. Mandlovou k nejoblíbenějším milovnicím a k "nejzářivějším ženským hvězdám" české kinematografie. Počtem rolí však předstihla všechny ostatní "konkurentky". Zazářila především ve filmech Valentin Dobrotivý (1942), Sobota (1944), Šťastnou cestu (1943). Ve třicátých letech si také vyzkoušela ´chlapecký převlek´ v konverzační komedii Miroslava Cikána Poslíček lásky (1937). Svou největší a umělecky nejúspěšnější filmovou postavu ztvárnila ve filmu Noční motýl (1941), kde hrála Martu Dekasovou, mladičkou vychovatelku, která podlehne ženatému důstojníkovi Vargovi a nakonec se živí jako barová zpěvačka.

Hana Vítová byla dvakrát vdaná, jejím prvním manželem byl herec a zpěvák Jára Pospíšil, druhým filmový kritik Bedřich Rádl. Hana Vítová zemřela v úplném zapomenutí, nemocná a opuštěná 3. března 1987 v pražské nemocnici ve věku sedmdesáti tří let.

Autor: K.I.T.T

Životopis (biografie) / Informace:
Hana Vítová se narodila 24. 1. 1914 v Praze, v rodině dvou operních pěvců Hanuše a Hany Laškových. Dostala jméno Jana a již předem měla určenou, díky genům rodičů, uměleckou dráhu.

Když vyrostla do krásy šestnáctiletého děvčete, přišla jako konzervatorista do Osvobozeného divadla, Werichovi padla do oka a hned jí nabídl smlouvu, ta se ale bránila, že s takovým jménem nikdy nevystoupí na scénu a hodně se styděla. Jan Werich zapřemýšlel, trochu mu pomohl i Vítězslav Nezval a slavné jméno Vítová bylo na světě. Zde si užívala krásnou dobu se hrou Golem, kde hrála z pavučin upředenou Sirael. Netrvalo dlouho, všimli si její krásy a křehkosti, samozřejmě i filmoví režiséři. Tehdy byla odstartována její filmová kariéra, šla z filmu do filmu. V Osvobozeném divadle byla do roku 1935, protože Werich s Voskovcem poprvé divadlo uzavřeli. Hana Vítová přešla do divadla krále komiků, k Vlastovi Burianovi. Ve filmu Peníze nebo život neměla velkou roli, ale píseň, kterou zpívala s Ljubou Hermanovou - Život je jen náhoda, ta se stala nesmrtelným hitem. Od Buriana přešla do divadla Oldřicha Nového, a tak bylo dáno, že spolu natočili nějaký společný film. Hana natočila přes 60 filmů, ale většinou spadají před rokem 1945, poté nebyl o ní velký zájem. Šlo o filmy jako Jedna z miliónu, Poslíček lásky, Jarčin profesor, Krb bez ohně, Sextánka. Již názvy napovídají, o co ve filmu šlo. Ale natočila i filmy, za které se vůbec nemusí stydět. Jde o filmy Trhani, Batalion, Valentýn Dobrotivý, a hlavně Noční motýl (1942), kde se nevídaně strhávalo ramínko.

Během války natočila dva filmy v Německu a to se asi mnoha lidem nelíbilo (Der Zweite Schuss, Freunde). Hraje i ve filmu, který byl pro Mandlovou posledním – Sobota. Zde manžel odjíždí na služební cestu a ona se nechala zlákat sladkými řečičkami Oldřicha Nového. Krásné herečky Adina Mandlová a Lída Baarová využily situace a po proseděných dnech ve vězení odešly na vysněný západ, ale zde velice brzy odešly do důchodu a živili je zámožní manželé. Jiřina Štěpničková byla na hranici zadržena a pro nezákonný odchod za hranice jí hrozila i oprátka. Tu jí přály její kolegyně z Vinohradského divadla, ale naštěstí ji nedostala, odseděla si ale asi 10 roků ve vězení. Poté byla rehabilitována a ještě jí nějaké role čekaly. Další hvězda, Nataša Gollová, utekla od vězení, do Terezína, kde pomáhala pacientům, kde si svůj „škraloupek“ odpracovala a život šel dál.

Po válce, v roce 1947,, natočila Hana Vítová tajemný příběh Ve znamení kotvy. Hraje zde roli média, pro vypočítavého Eduarda Kohouta, jezdí po světě a zatím máma čeká na její návrat. Vypadalo to na konec kariéry, když se dostal do kin film Pytlákova schovanka a všichni si mysleli, že pro herečku to budou hody, a že možná půjde opět nahoru. Rok 1949 je pro film zlým rokem, nikdo nebyl zvyklý na parodii, role Elen Hadrbolcové pro herečku znamenala buď si zahrát ve výtečných agitkách a nebo konec kariéry. Víme, pro co se rozhodla. Pak jsme jí viděli v pidiroličce Muž v povětří (1955) a ve filmu Dům v Kaprové ulici (1965). V mnoha filmech děj ozvláštnila i svým zpěvem, hlavně do roku 1945.

Ani v soukromém životě to neměla jednoduché. Po 15 měsících se rozvedla s Járou Pospíšilem, v roce 1940 se vdává za filmového kritika Bedřicha Rádla, ale ani on nebyl na celý život. Z tohoto manželství se narodila dcera Bedřiška, ta kvůli neopětované lásce k Jiřímu Suchému, vyskočila z okna, v roce 1966. To herečku srazilo na kolena, vystupovala již jen v televizi v několika vzpomínkových pořadech a 14 let jezdila s R. A. Dvorským kolem republiky, za posluchačem s písničkami a vzpomínkami.

Ovládala angličtinu, ruštinu, francouzštinu, překládala zahraniční beletrii, většinou pro Járu Pospíšila otextovala písně.

Když se připravovalo natáčení kostýmní komedie Císařův pekař a Pekařův císař, možná v koutku duše si myslela na roli Sirael, kterou hrála na divadle, ale měnili se režiséři i hlavní představitelky a roli nakonec vyfoukla Nataša Gollová.

Hana Vítová zemřela v roce 3. 3. 1987 v Praze a nedá se říci v zapomnění, lidé na ni vzpomínali, jenomže ona byla v mysli úplně jinde, často mám na mysli její píseň, Zpíval konvalinkám...

Hana Vítová dále hrála v často reprízovaných filmech Jarní píseň, Šťastnou cestu, Karel a já, Cech panen kutnohorských, Nezlobte dědečka...

Autor: jarda53

Životopis (biografie) / Informace:
Vlastným menom Jana Lašková. Pochádzala z umeleckej rodiny. Obidvaja rodičia boli operní speváci , otec Hanuš Lašek dokonca sólista Národného divadla .Aj z nej mala byť operná speváčka , ale želanie rodičov sa jej nepozdávalo. Nakoniec študovala herecké konzervatórium .

Vďaka konkurzu sa v 3. ročníku dostala do Oslobodeného divadla , kde debutovala postavou Sirael v Golemovi. Vtedy vzniklo jej umelecké meno Hana Vítová . K filmu ju priviedol John Gollwell (vlastným menom Jan Borůvka). Veľmi rýchlo sa presadila a išla doslova z filmu do filmu, ale trpela stereotypným obsadzovaním do rolí naivných a milých dievčat. Sentimentálne strihané nenáročné veselohry sa jej staly na dlhé roky osudom. Nakoniec sa jej ale dostalo i tragikomických a tragických rolí (Ulička v ráji, Batalion).

Filmového vrcholu dosiahla postavou vychovávateľky Marty Dekasovej, ktorá vo filmu Noční motýľ podlahne zvádzaniu povrchného dôstojnika povaľača a končí ako barová speváčka vo verejnom dome, resp. postavou krásnej blondínky z lesnej samoty, ktorá to vďaka svojmu dramatickému a speveckému talentu nemala vo skvelej parodií Pytlákova schovanka ani trochu ľahké.

Po vojne prišla o prácu a živila sa obchádzaním estrád. Nedarilo sa jej ani v osobnom živote, roku 1966 je po sebevražednom skoku zomrela dcéra v náručí. Od tej chvíľe sa uzatvorila do seba. Neštastiam ale nebol koniec. V roku 1970 mala ťažkú autonehodu, následkom ktorej jej ochrnula noha.
Zomrela v úplnej samote v roku 1987.Bola dvakrát vydatá, jej prvým manželom bol tenorista Jára Pospíšil, druhým filmový kritik Bedřich Rádl.

Autor: pataamat

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Hana Vítová

Vítová Hana

Vyzvání na cestu

Vyzvání na cestu
Vyzvání na cestu

Robert Mailhouse

Mailhouse Robert

The Critic

The Critic
The Critic

Pánský klub

Pánský klub
Pánský klub

David Herman

Herman David

Mick O'Hara

O'Hara Mick

Milan Vacho

Vacho Milan

Solúnski bratia

Solúnski bratia

Jessica Pimentel

Pimentel Jessica

Klauni

Klauni
Klauni

Naposled navštívené:
Hana Vítová

Vítová Hana

Vyzvání na cestu

Vyzvání na cestu
Vyzvání na cestu

Robert Mailhouse

Mailhouse Robert

The Critic

The Critic
The Critic

Pánský klub

Pánský klub
Pánský klub

David Herman

Herman David

Mick O'Hara

O'Hara Mick

Milan Vacho

Vacho Milan

Solúnski bratia

Solúnski bratia

Jessica Pimentel

Pimentel Jessica

Klauni

Klauni
Klauni