Rijen

Jan Werich

Povolání:
Národnost:
Narození:
6.2. 1905, Praha, Rakousko-Uhersko
Úmrtí:
31.10. 1980, Praha, Československo
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Narodil se v Praze roku 1905. Už na střední škole se poznal s Jiřím Voskovcem. Roku 1927 uspořádali amatérské divadelní představení Vest Pocket Revue. Uvedli ho pod hlavičkou - Frejkovy experimentální scény Dada Bylo to pásmo veselých výstupů, scének, písní a dialogů spjatých volným dějem, kterým chtěli pobavit své přátele. Vystupovali s tvářemi natřenými na bilo, přičemž Voskovec představoval filmového krasavce s půvabně vykrojenými rty a Werich rozesmátého satyra se zvětšenými ústy, jako měli antické masky. Povzbuzení nečekaným úspěchem rozhodli se zanechat studia na právnické fakultě a věnovat se pouze divadlu. Začali působit v Osvobozeném divadle a jako první tam uvedli Smoking Revue. Stali se duší tohoto uměleckého stánku.
Na konci 20. let se k nim přidal hudební skladatel a dirigent jazzového orchestru Jaroslav Ježek. Ve všech revuích byli V + W hlavními herci. Mezi jednotlivými výstupy vedli improvizované dialogy plné jiskřivého vtipu, humoru a aktuálních narážek. Do roku 1932 uvedli V + W například veselohru Premiéra Skafander, jazzovou fantazii Fáta morgána, revuální parodii Ostrov Dynamit a vojenskou revue Sever proti Jihu. Chtěli hrát „divoké fantazie, bláznivé frašky a absurdní pohádky a stvořit na scéně osobitý umělecký svět, vzdálený běžné skutečnosti". Antickou revue Caesar roku 1932 vykročilo Osvobozené divadlo na cestu politické a sociální satiry. Vynutila si ji doba, naplněná nejistotou hospodářské krize, společenskými rozpory, politickým napětím a hrozivým přízrakem nové světové války. Následoval Osel a stín, reagující na vzmáhající se fašistické násilí v Německu, oddechová veselohra Slaměný klobouk a Kat a blázen. Roku 1935 uvedli útočnou hru o prokletém francouzském básníkovi Francoisi Villonovi Balada z hader. K desátému výročí trvání Osvobozeného divadla připravili komedii Rub a líc. Stala se předlohou pro film Svět patří nám. Po filmech Peníze nebo život, Pudr a benzín a Hej rup to byl čtvrtý film této herecké dvojice. Těžká Barbora z roku 1937 už otevřeně nabádala k ostražitosti před hitlerovským Německem a před fašistickou diktaturou. Ještě jasnější řečí hovořila další hra Past na oko. Na podzim 1938 dala vláda Osvobozené divadlo zavřít. V + W emigrovali do Spojených států amerických, kam za nimi přišel i Jaroslav Ježek, který roku 1942 v New Yorku zemřel Hráli v různých divadlech a účinkovali ve vysílání amerického rozhlasu pro ČSR. Roku 1946 se vrátili do vlasti a pokračovali ve své činnosti v Divadle V + W. Pokus obnovit v nových podmínkách Osvobozené divadlo však nebyl úspěšný. Roku 1948 Voskovec přijal zaměstnání na sekretariátě UNESCO v Paříži, odkud po dvou letech odešel do USA. Byl úspěšným charakterovým divadelním a filmovým hercem až do své smrti v New Yorku roku 1981. Jan Werich zůstal v Praze a do odchodu do penze pracoval v Divadle satiry, v Divadle ABC a v Hudebním divadle v Karlině. Místo Voskovce při něm zaujal Miroslav Horníček. Roku 1960 ocenili Werichovo celoživotní umělecké dílo udělením titulu národní umělec. Zemřel v Praze roku 1980.
26. Letní filmová škola

Jiří Voskovec (1905-1981) a Jan Werich (1905-1980)
Legendární autorská dvojice Osvobozeného divadla. Natočili nejprve dva filmy s divadelním režisérem Jindřichem Honzlem: PUDR A BENZIN (1931) a PENÍZE NEBO ŽIVOT (1932). O několik let později spolupracovali s Martinem Fričem na filmech HEJ RUP! (1934) a SVĚT PATŘÍ NÁM (1937). Od prvních pokusů inspirovaných postupy americké slapstickové komedie přecházejí v HEJ RUP! K sociálně orientované lidové podívané a ve SVĚT PATŘÍ NÁM ke zřejmé politické satiře. Po přijetí mnichovského diktátu byli V+W nuceni emigrovat. Po krátkém pobytu v osvobozené vlasti (1945-48) se Jiří Voskovec opět z politických důvodů vrátil do USA, kde působil jako divadelní a filmový herec. V českých kinech bylo v průběhu let uvedeno několik filmů, nichž hrál menší role. Nejznámější je soudní drama DVANÁCT ROZHNĚVANÝCH MUŽŮ (1957, Twelve Angry Men, režie: Sidney Lumet). Jan Werich zůstal v Československu. Hrál titulní dvojroli ve filmech CÍSAŘŮV PEKAŘŮV - PEKAŘŮV CÍSAŘ (1951) a ztělesnil titulní postavu v pohádkové komedii BYL JEDNOU JEDEN KRÁL (1954). V dalších letech už však dostal jen omezený prostor k dalšímu uměleckému uplatnění. Hrál autorské divadlo, nepříliš často účinkoval v televizi a jedinou skutečně významnou filmovou roli pak ještě vytvořil v satirické fantazii Vojtěcha Jasného AŽ PŘIJDE KOCOUR (1963). Napsal knihy vzpomínek, oblíbenou sbírku osobitých pohádek FIMFÁRUM a cestopis ITALSKÉ PRÁZDNINY. Poslední roky života prožil v dobrovolném ústraní.

Životopis (biografie) / Informace:
Spolu s Jiřím Voskovcem (->) vůdčí autorská a herecká osobnost
OD. Záznam jejich prvního společného vystoupení v české verzi
amerického filmu Paramout revue se nedochovalo. Na filmech, ve
kterých hrál, se většinou podílel i spoluprací na scénáři a dialozích. Významná je i jeho literární činnost a spolupráce na rozhlasových a TV publicisticko vzpomínkových pořadech v konce 60.let.
Přední osobnost české kultury.
Otec herečky Jany Werichové.
***
Jiří Voskovec (1905-1981) a Jan Werich (1905-1980)
Legendární autorská dvojice Osvobozeného divadla. Natočili nejprve dva filmy s divadelním režisérem Jindřichem Honzlem: PUDR A BENZIN (1931) a PENÍZE NEBO ŽIVOT (1932). O několik let později spolupracovali s Martinem Fričem na filmech HEJ RUP! (1934) a SVĚT PATŘÍ NÁM (1937). Od prvních pokusů inspirovaných postupy americké slapstickové komedie přecházejí v HEJ RUP! K sociálně orientované lidové podívané a ve SVĚT PATŘÍ NÁM ke zřejmé politické satiře. Po přijetí mnichovského diktátu byli V+W nuceni emigrovat. Po krátkém pobytu v osvobozené vlasti (1945-48) se Jiří Voskovec opět z politických důvodů vrátil do USA, kde působil jako divadelní a filmový herec. V českých kinech bylo v průběhu let uvedeno několik filmů, nichž hrál menší role. Nejznámější je soudní drama DVANÁCT ROZHNĚVANÝCH MUŽŮ (1957, Twelve Angry Men, režie: Sidney Lumet). Jan Werich zůstal v Československu. Hrál titulní dvojroli ve filmech CÍSAŘŮV PEKAŘŮV - PEKAŘŮV CÍSAŘ (1951) a ztělesnil titulní postavu v pohádkové komedii BYL JEDNOU JEDEN KRÁL (1954). V dalších letech už však dostal jen omezený prostor k dalšímu uměleckému uplatnění. Hrál autorské divadlo, nepříliš často účinkoval v televizi a jedinou skutečně významnou filmovou roli pak ještě vytvořil v satirické fantazii Vojtěcha Jasného AŽ
PŘIJDE KOCOUR (1963). Napsal knihy vzpomínek, oblíbenou sbírku
osobitých pohádek FIMFÁRUM a cestopis ITALSKÉ PRÁZDNINY.
Poslední roky života prožil v dobrovolném ústraní.

Autor/Zdroj: /Sber

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Jan Werich

Werich Jan

Exil na Svaté Heleně (Saint Helena: Vergessen im Atlantik)

Exil na Svaté Heleně
Saint Helena: Vergessen im Atlantik

Zasloužilý všeumělec

Zasloužilý všeumělec
Zasloužilý všeumělec

Štefan Svitek

Svitek Štefan

Lili Reinhart

Reinhart Lili

Jesse James Rutherford

Rutherford Jesse James

Adela Vinczeová

Vinczeová Adela

Eduard Cupák

Cupák Eduard

Aleš Kubát

Kubát Aleš

Tereza Pergnerová

Pergnerová Tereza

Kriminálka Las Vegas (CSI: Crime Scene Investigation)

Kriminálka Las Vegas
CSI: Crime Scene Investigation

Naposled navštívené:
Jan Werich

Werich Jan

Exil na Svaté Heleně (Saint Helena: Vergessen im Atlantik)

Exil na Svaté Heleně
Saint Helena: Vergessen im Atlantik

Zasloužilý všeumělec

Zasloužilý všeumělec
Zasloužilý všeumělec

Štefan Svitek

Svitek Štefan

Lili Reinhart

Reinhart Lili

Jesse James Rutherford

Rutherford Jesse James

Adela Vinczeová

Vinczeová Adela

Eduard Cupák

Cupák Eduard

Aleš Kubát

Kubát Aleš

Tereza Pergnerová

Pergnerová Tereza

Kriminálka Las Vegas (CSI: Crime Scene Investigation)

Kriminálka Las Vegas
CSI: Crime Scene Investigation